Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2455390_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
4. oktober 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Kasper Lynge Dissing
Sagsnr.: 2021-0030-6547
Dok.:
2121278
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1560 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1560 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1560: Spm. om, hvorfor danske statsborgere bliver stoppet og skal vise pas, når de rejser ind i Sverige fra Øresundsbroen, men ikke omvendt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1560 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor danske statsborgere bliver
stoppet og skal vise pas, når de rejser ind i Sverige fra Øresunds-
broen, men ikke omvendt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi.
Københavns Politi oplyser, at politikredsen den 12. november
2019 iværksatte en midlertidig kriminalitetsrettet grænsekontrol
mod Sverige. Den 14. marts 2020 iværksatte Københavns Politi
en fuldstændig grænsekontrol mod Sverige som led i bekæm-
pelsen af COVID-19. Siden den 3. september 2020 har Køben-
havns Politi foretaget en tilpasset grænsekontrol i form af en
stikprøvekontrol på Øresundsbroen. Den 9. januar 2021 intensi-
verede Københavns Politi kontrollen på Øresundsbroen på bag-
grund af nye skærpede indrejseregler.
Københavns Politi oplyser i den forbindelse, at det ikke er et
krav, at de kontrollerede personer dokumenterer deres identitet
ved brug af pas. Alle former for gyldig legitimation kan således
anvendes i forbindelse med indrejsekontrollen.
Rigspolitiet henholder sig til Københavns Politis udtalelse og
kan i forhold til en nærmere beskrivelse af indrejsekontrollen på
Øresundsbroen i øvrigt henvise til Justitsministeriets besvarelse
af 2. december 2020 af spørgsmål nr. 196 fra Folketingets Rets-
udvalg og besvarelse af 18. juli 2021 af spørgsmål til 529 fra
Folketingets Retsudvalg.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen anmodet Udenrigs-
ministeriet om gennem den danske ambassade i Stockholm at indhente op-
lysninger om den svenske grænsekontrol på Øresundsbroen. Ambassaden
har indhentet en udtalelse fra det svenske Justitsministerium, der har oplyst
følgende:
”Siden
den første beslutning om at genindføre grænsekontrol
ved den indre grænse i november 2015 har den svenske regering
i sine beslutninger givet Polismyndigheten ansvar for selvstæn-
digt at træffe samtlige operative beslutninger om, præcis hvor,
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1560: Spm. om, hvorfor danske statsborgere bliver stoppet og skal vise pas, når de rejser ind i Sverige fra Øresundsbroen, men ikke omvendt, til justitsministeren
hvornår og i hvilken udstrækning grænsekontrollen skal foreta-
ges. Ved Øresundsforbindelsen foretages grænsekontrollen ved
Lernackens toldstation (køretøjer) og ved Hyllie station (tog).
Generelt gælder det ved kontrol af et tog, at samtlige passagerer
skal fremvise dokumentation for ret til indrejse, herunder også
svenske statsborgere. Der foretages således ingen selektering
baseret udseende, sprog, opførsel eller lignende, hvilket der-
imod er tilfældet ved en såkaldt indre udlændingekontrol, jf. ka-
pitel 9, § 9, i den svenske udlændingelov.
Grænsekontrollen er kun i få tilfælde foretaget systematisk (100
pct.), dvs. at samtlige tog eller køretøjer og samtlige personer i
heri er blevet kontrolleret. Omfanget af grænsekontrollen har
varieret mellem 20 og 100 pct., men vurderes i gennemsnit at
have været omkring 50-70 pct. Grænsekontrollens omfang af-
hænger bl.a. af en proportionalitetsvurdering, men er også et
spørgsmål om disponible ressourcer. For så vidt angår tog har
tilgangen været (og er fortsat), at man ikke kontrollerer samtlige
tog, som ankommer i løbet af en dag, men når kontrol foretages,
kontrolleres hele toget og samtlige passager, jf. ovenfor. F.eks.
kan det besluttes, at samtlige tog om morgenen eller mellem be-
stemte tidspunkter skal kontrolleres. Kontrol af et bestemt tog
(eller kontrol af flere køretøjer) kan også foretages, såfremt man
på grundlag af efterretninger har fået kendskab til, at interes-
sante personer forventes at indrejse på et bestemt tidspunkt.”
Det forholder sig således ikke sådan, at samtlige indrejsende fra Danmark
til Sverige bliver stoppet i indrejsekontrollen med henblik på at legitimere
sig, ligesom det som udgangspunkt ikke er tilfældet i den omvendte situa-
tion.
Side 3/3