Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2455389_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 529
Offentligt
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
18. juni 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Kasper Lynge Dissing
Sagsnr.: 2021-0032/40-0478
Dok.:
2000968
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 529 (Alm. del) fra Folketingets Udlæn-
dinge- og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 529 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den
26. maj 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1560: Spm. om, hvorfor danske statsborgere bliver stoppet og skal vise pas, når de rejser ind i Sverige fra Øresundsbroen, men ikke omvendt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 529 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen "Sverige topper europæisk
liste over skuddrab” bragt
på jp.dk den 26. maj 2021, og vil mi-
nisteren redegøre for om kriminelle migranter fra Sverige frit
kan rejse ind i Danmark, og om udviste kriminelle udlændinge i
Sverige har indrejseforbud i Danmark?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt henvise
til, at udlændinge, der ønsker at indrejse i Danmark fra et land,
der ikke er tilsluttet Schengen-konventionen, underkastes kon-
trol ved indrejse over EU’s ydre grænse i overensstemmelse
med reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 399 af 9. marts 2016 (Schengengrænsekodeks) artikel 8.
Danmark har siden den 12. november 2019 genindført midlerti-
dig grænsekontrol ved grænsen mod Sverige.
Når der er genindført midlertidig grænsekontrol ved de indre
grænser i henhold til Schengengrænsekodeksens artikel 25, fin-
der bl.a. bestemmelserne i artikel 8 om ind- og udrejsekontrol af
personer tilsvarende anvendelse ved de indre grænser, jf. artikel
32 i Schengengrænsekodeksen.
En kontrol efter artikel 8 indebærer bl.a. kontrol af den pågæl-
dende tredjelandsstatsborgers identitet og nationalitet og af rej-
sedokumentets ægthed og gyldighed til grænsepassage, herun-
der ved søgning i relevante databaser, bl.a. i Schengeninforma-
tionssystemet (SIS).
For tredjelandsstatsborgere gælder det herudover, at indrejse-
kontrollen skal omfatte kontrol af indrejsebetingelserne i hen-
hold til Schengengrænsekodeksens artikel 6, stk. 1.
Det gælder således i henhold til Schengengrænsekodeksens ind-
rejsebetingelser i artikel 6, stk. 1, litra d og e, at tredjelandsstats-
borgere, der ønsker at indrejse, bl.a. ikke må være indberettet i
SIS som uønskede, samt at de ikke må være at betragte som en
trussel mod medlemsstaternes offentlige orden, indre sikkerhed,
offentlig sundhed eller internationale forbindelser, og at de
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1560: Spm. om, hvorfor danske statsborgere bliver stoppet og skal vise pas, når de rejser ind i Sverige fra Øresundsbroen, men ikke omvendt, til justitsministeren
navnlig ikke på dette grundlag må være indberettet som uøn-
skede i medlemsstaternes nationale databaser.
2.
Det bemærkes, at Udlændinge- og Integrationsministeriet
ikke er bekendt med, i hvilket omfang de svenske myndigheder
foretager registrering i SIS af personer, der er udvist ved dom,
eller hvorvidt de pågældende er meddelt et indrejseforbud.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt oplyse for
så vidt angår indrejseforbud, at det følger af artikel 11 i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af 16. december
2008 om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
(Udsendelsesdirektivet), at en afgørelse om tilbagesendelse led-
sages af et indrejseforbud, a) hvis der ikke er indrømmet en frist
for frivillig udrejse, eller b) hvis forpligtelsen til at vende tilbage
ikke er efterkommet. Et sådant indrejseforbud gælder for med-
lemsstaternes område med virkning fra udrejsen af medlemssta-
ternes område.
Hertil kommer, at det følger af SIS II-forordningens artikel 24,
at en tredjelandsstatsborger, som er udvist ved dom, indberettes
i SIS med et indrejseforbud, når det er vurderet, at pågældendes
tilstedeværelse i medlemsstaten kan udgøre en trussel for den
offentlige orden eller sikkerhed eller for den nationale sikker-
hed, herunder i særdeleshed, når pågældende i en medlemsstat
er blevet idømt en frihedsstraf af en varighed på mindst et år på
grund af en strafbar handling, eller når der er begrundet mis-
tanke om, at pågældende har begået alvorlige strafbare handlin-
ger, eller når der foreligger konkrete indicier for, at den pågæl-
dende har til hensigt at begå sådanne handlinger på en medlems-
stats område.
En indberetning til SIS II indebærer, at en udlænding som ud-
gangspunkt ikke må indrejse eller tage ophold i EU- og Schen-
genlandene.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan vedrørende grænseindsatsen mod Sverige hen-
vise til Justitsministeriets besvarelse af 2. december 2020 af
spørgsmål nr. 196 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg,
hvoraf bl.a. følgende fremgår, at Københavns Politi den 12. no-
vember 2019 iværksatte en midlertidig, kriminalitetsrettet græn-
sekontrol mod Sverige. Den 14. marts 2020 iværksatte Køben-
havns Politi en fuldstændig grænsekontrol mod Sverige som led
i bekæmpelsen af COVID-19, og siden den 3. september 2020
har Københavns Politi foretaget en tilpasset grænsekontrol på
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1560: Spm. om, hvorfor danske statsborgere bliver stoppet og skal vise pas, når de rejser ind i Sverige fra Øresundsbroen, men ikke omvendt, til justitsministeren
Øresundsbroen. Det fremgår endvidere af besvarelsen, at græn-
sekontrollen generelt gennemføres med periodevise og stikprø-
vebaserede indsatser, der i antal og intensitet løbende tilpasses,
herunder til det aktuelle efterretningsbillede og den forventede
mængde trafik over Øresundsbroen.
Rigspolitiet har derudover indhentet en supplerende udtalelse
fra Københavns Politi, der har oplyst, at politikredsen har fokus
på kriminalitetsbilledet mellem Danmark og Sverige, herunder
bl.a. bandemedlemmers trafik over Øresund. Dette foregår bl.a.
ved fokuseret måludpegning af køretøjer, der har relationer til
registrerede bandemedlemmer, som har dokumenterede relatio-
ner til Sverige og rejser på tværs af landene. Dette arbejde udfø-
res med en samtidig efterretningsmæssig understøttelse af de
danske grænse- og kriminalitetskontroller, således at kontrollen
målrettes i videst muligt omfang.
Københavns Politi har i forlængelse heraf oplyst, at politikred-
sen har et tæt samarbejde med de svenske retshåndhævende
myndigheder, hvilket er et vigtigt element til at begrænse ban-
demedlemmers kriminelle aktiviteter på tværs af den dansk-
svenske landegrænse. Dette er et område som prioriteres højt i
Københavns Politi.
Københavns politi har derudover oplyst, at Grænsecenter Øre-
sund (GCØ) har været i operativ drift siden 1. april 2020. Cen-
teret har grundlæggende til formål at styrke indsatsen mod
grænseoverskridende kriminalitet, ligesom centeret samtidig
skal være med til at samle koordineringen af samarbejdet med
Sverige og kontrolindsatsen i grænseområderne.
Centeret har siden opstarten den 1. april 2020 arbejdet målrettet
med at etablere et tæt samarbejde med de retshåndhævende
myndigheder i Sverige, herunder med forbindelsesofficerer fra
svensk Politi og svenske toldmyndigheder tilknyttet GCØ.
De forbindelsesofficerer fra svensk politi og toldmyndigheder,
som fysisk var tilstede i GCØ fra den 1. september 2020, blev
trukket retur til deres respektive myndigheder i november 2020
grundet COVID-19 situationen i både Sverige og Danmark. Det
tætte myndighedssamarbejde er dog søgt bibeholdt, og som et
konkret eksempel på dette kan nævnes en kontrolaktion, der i
weekenden den 5.
6. juni 2021 blev gennemført på og omkring
Bornholm i et samarbejde mellem dansk politi (Bornholms Po-
liti og GCØ), dansk told, svensk told og svensk kystbevogtning.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at der er etableret flere
sagsspecifikke samarbejdsaftaler mellem dansk politi og svensk
politi samt anklagemyndigheden i både Dannmark og Sverige.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1560: Spm. om, hvorfor danske statsborgere bliver stoppet og skal vise pas, når de rejser ind i Sverige fra Øresundsbroen, men ikke omvendt, til justitsministeren
Samarbejdet skal være med til at sikre gensidig understøttelse af
efterforskninger på tværs af grænsen.
Københavns Politi har endelig bemærket, at politikredsen ople-
ver, at de svenske myndigheder udviser stor velvilje til at både
at fortsætte og udvide samarbejdet, og det forventes, at der i
GCØ senest medio september og med varierende frekvens igen
vil være repræsentation af svensk politi, svensk toldmyndighed,
svensk kystvagt og muligt også fra dansk told, hvilket givetvis
vil øge Københavns Politis muligheder for hurtig informations-
og efterretningsudveksling, samt åbne muligheder for at iværk-
sætte tværgående indsatser og efterforskninger i forhold til be-
kæmpelsen af den grænseoverskridende organiserede kriminali-
tet mellem Danmark og Sverige.”
Danskernes tryghed er en kerneprioritet for regeringen. Det gælder både, når
truslen kommer fra bander eller utryghedsskabende unge her i landet, og når
der er tale om grænseoverskridende kriminalitet fra vores nabolande. Det er
netop derfor, at regeringen i efteråret 2019 besluttede at styrke beskyttelsen
af grænsen mod Sverige ved at indføre midlertidig grænsekontrol og styrke
politiets indsats i grænseområderne mod Sverige, bl.a. ved etableringen af
Grænsecenter Øresund.
Side 5/5