Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2455388_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 196
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
2. december 2020
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Rikke Petersen Faaborg
Sagsnr.: 2020-0030-5086
Dok.:
1703833
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 196 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1560: Spm. om, hvorfor danske statsborgere bliver stoppet og skal vise pas, når de rejser ind i Sverige fra Øresundsbroen, men ikke omvendt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 196 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, præcis hvordan grænsekontrollen
fungerer på Øresundsbroen mellem Danmark og Sverige, og vil
ministeren samtidig oplyse, om det er muligt at eftersætte flugt-
bilister, om der er faciliteter til fuldkommen at undersøge bi-
lerne, om og i givet fald hvor ofte man stopper og kontrollerer
indrejsende med forskellige nationaliteter, herunder også dan-
skere/biler med danske nummerplader, og hvor mange persona-
ler der
er udstationeret på broen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi.
1. Københavns Politi har indledningsvist oplyst, at politikredsen
den 12. november 2019 iværksatte en midlertidig, kriminalitets-
rettet grænsekontrol mod Sverige. Den 14. marts 2020 iværk-
satte Københavns Politi en fuldstændig grænsekontrol mod Sve-
rige som led i bekæmpelsen af COVID-19, og siden den 3. sep-
tember 2020 har Københavns Politi foretaget en tilpasset græn-
sekontrol på Øresundsbroen.
Det kan oplyses, at den aktuelle tilpassede kontrol indebærer, at
grænsekontrollen generelt gennemføres med periodevise og
stikprøvebaserede indsatser, der i antal og intensitet løbende til-
passes, herunder til det aktuelle efterretningsbillede og den for-
ventede mængde trafik over Øresundsbroen. Det er således det
politimæssige skøn
der bl.a. tager udgangspunkt i en tilfældig
udtagning af køretøjer
der afgør den aktuelle frekvens af de
kontrollerede køretøjer. Det er derfor ikke muligt for Køben-
havns Politi at opgøre præcist, hvor ofte Københavns Politi stop-
per og kontrollerer indrejsende.
Københavns Politi har i den forbindelse oplyst, at der af hensyn
til forsyningssikkerheden som udgangspunkt ikke foretages
kontrol af køretøjer, der transporterer varer eller gods. En ind-
sats mod disse køretøjer kan imidlertid iværksættes på baggrund
af politiets konkrete efterretninger eller ved en særskilt opera-
tion, eksempelvis målrettet tungvognskøretøjer.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at Københavns Politis
grænsekontrol på Øresundsbroen gennemføres i overensstem-
melse med de gældende regler, herunder foretages der kontrol
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1560: Spm. om, hvorfor danske statsborgere bliver stoppet og skal vise pas, når de rejser ind i Sverige fra Øresundsbroen, men ikke omvendt, til justitsministeren
af, om de i forbindelse med COVID-19-situationen indførte be-
tingelser for indrejse er opfyldt.
Københavns Politi har derudover oplyst, at grænsekontrollen i
praksis fungerer således, at det tilstedeværende personale
baggrund af en risikovurdering og en profilering af den eller de
tilstedeværende personer i køretøjet, herunder i forhold til de
gældende indrejserestriktioner i forbindelse med håndteringen
af COVID-19 situationen
foretager en udvælgelse af personer
og køretøjer på selve broen. Der kan således både være tale om
personer med dansk som udenlandsk statsborgerskab og såvel
danske som udenlandske køretøjer. Vurderes det, at personer i
køretøjet skal udtages til en kontrol, anvendes en af to mulige
fremgangsmåder: 1) køretøjet ledes via afkørselsrampen til kon-
trolstedet på Peberholmen, eller 2) køretøjet henvises til afkør-
selsrampen, hvor kontrollen foretages. Når grænsekontrollen er
gennemført, ledes det kontrollerede køretøj via skiltning tilbage
på broen, medmindre der er sket afvisning. Såfremt der er sket
afvisning, ledes køretøjet via forbindelsesrøret på Peberholmen
tilbage mod Sverige.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at der er mulighed for
at foretage en kontrol af det udvalgte køretøj og personerne i
køretøjet på den dertil indrettede kontrolplads på Peberholmen.
Såfremt Københavns Politi i forbindelse med grænsekontrollen
bliver opmærksom på forhold, der kræver en mere tilbundsgå-
ende undersøgelse, rekvireres andet politipersonale via vagtcen-
tralen til stedet.
2. Københavns Politi ønsker
af polititaktiske årsager
ikke at
oplyse, hvor mange personaler, der er til stede på broen. Køben-
havns Politi kan imidlertid oplyse, at det er politikredsens vur-
dering, at der er tilstrækkeligt med personale til stede på Øre-
sundsbroen til at varetage den samlede grænsekontrolopgave.
Københavns Politi kan i den forbindelse oplyse, at det på den
enkelte vagt vurderes, hvorvidt de allokerede ressourcer er til-
strækkelige. Såfremt dette ikke er tilfældet, disponeres om mu-
ligt yderligere ressourcer til varetagelsen af grænsekontrolopga-
ven.
3. For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt det er muligt at
eftersætte flugtbilister, har Københavns Politi oplyst, at grænse-
kontrollen på Øresundsbroen delvist varetages af politikadetter,
som endnu ikke er godkendt til at køre udrykningskørsel. Så-
fremt der opstår en situation, hvor der behov for at eftersætte en
flugtbilist, iværksættes den normale procedure herfor, hvorefter
Københavns Politis vagtcentral kontaktes med henblik dispone-
ring af ressourcer hertil.”
3