Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2455374_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
4. oktober 2021
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Frederik Alexander War-
wick
Sagsnr.: 2021-0030-6572
Dok.:
2125750
Besvarelse af spørgsmål nr. 1555 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1555 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7 september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1555: Spm. om, hvordan de enkelte byretter har eller forventes at disponere over midlerne, herunder hvor mange jurister eller kontorfunktionærer de enkelte retter har eller forventer at rekruttere til afvikling af sager, til justitsministeren
2455374_0002.png
Spørgsmål nr. 1555 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvor regeringens ekstra bevillingen til
domstolene på henholdsvis 25 og 47,5 millioner kroner i 2021
og 2022 til bunkebekæmpelse, stammer fra? Vil ministeren sup-
plerende redegøre for, hvordan de enkelte byretter har eller for-
ventes at disponere over midlerne, herunder hvor mange jurister
eller kontorfunktionærer de enkelte retter har eller forventer at
rekruttere til afvikling af sager?”
Svar:
Regeringen lægger op til at prioritere yderligere 25,0 mio. kr. i 2021 og 47,5
mio. kr. i 2022 til domstolene. Merbevillingen skal målrettes nedbringelse
af sagsbunkerne på straffesagsområdet og begrænse en yderligere stigning i
sagsbehandlingstiden. Finansieringsbehovet som følge af indsatsen dækkes
dels gennem reserve vedr. COVID-relaterede merudgifter, de generelle re-
server og inden for Justitsministeriets eksisterende rammer,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Bunkebekæmpelsesindsats ved domstolene
Mio. kr., årets priser
Reserve vedr. COVID-relaterede merudgifter
Generelle reserver / råderumsfinansiering
Justitsministeriets eksisterende økonomiske rammer
Bunkebekæmpelse, i alt
2021
2022
14,0
3,5
7,5
25,0
28,0
19,5
-
47,5
Merbevillingen til domstolene i 2021 søges tilvejebragt ved aktstykke, mens
merbevillingen til domstolene i 2022 er indarbejdet på forslag til finanslov
for 2022.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
Domstolene er som bekendt blevet tilført 25 mio. kr. i 2021 og
47,5 mio. kr. i 2022 til brug for bunkebekæmpelse på straffe-
sagsområdet. Formålet med bevillingen er at begrænse stignin-
gen i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i bl.a. domsmands-
sager i tiden frem mod den næste flerårsaftale samt at opretholde
nogenlunde status quo i forhold til landsretternes gennemsnit-
lige sagsbehandlingstider.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1555: Spm. om, hvordan de enkelte byretter har eller forventes at disponere over midlerne, herunder hvor mange jurister eller kontorfunktionærer de enkelte retter har eller forventer at rekruttere til afvikling af sager, til justitsministeren
Ved landsretterne medfører tilførslen af midler, at der kan op-
retholdes henholdsvis to afdelinger i Østre Landsret og en afde-
ling i Vestre Landsret til bunkebekæmpelse, ligesom en CO-
VID-19-afdeling (bunkebekæmpelse efter stigningen i antal
verserende sager ved landsretterne under bl.a. etableringen af et
nødberedskab i foråret 2020) ved hver landsret kan opretholdes
i 2. halvår 2021 og 2022.
For så vidt angår byretterne, er det de enkelte retter, der vurderer
og beslutter, hvordan midlerne anvendes mest hensigtsmæssigt.
Nogle retter må forventes at rekruttere og/eller fastholde yderli-
gere jurister, medens andre måske i højere grad prioriterer at re-
kruttere og/eller fastholde kontorpersonale. Domstolsstyrelsen
vil først på et senere tidspunkt kunne belyse, hvordan persona-
leforbruget har udviklet sig i 2. halvår 2021 og 2022. Mere over-
ordnet er det vigtigt at holde sig for øje, at domstolene hvert år
effektiviserer med 1,2 pct. efter aftalen om domstolenes øko-
nomi for 2019-2022. Ved nogle retter må det derfor forventes,
at en del af merbevillingen vil sikre, at ellers nødvendige perso-
nalereduktioner kan undgås, hvilket i sagens natur også kan
sikre, at sagsbehandlingen på straffesagsområdet styrkes.”
Side 3/3