Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2450717_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
27. september 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2021-0030-6538
Dok.:
2119570
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1551 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1551 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Gustav Schaldemose
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1551: Spm. om antallet og deres beskaffenhed af skal-opgaver, som personalet bruger tid på, som er politisk bestemte, f.eks. tvungne urinprøver, tvungne visitationer, disciplinærstraffe etc., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1551 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for antallet og deres beskaffenhed af
skal-opgaver, som personalet bruger tid på, som er politisk be-
stemte, f.eks. tvungne urinprøver, tvungne visitationer, discipli-
nærstraffe etc.?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Det
følger af straffuldbyrdelsesloven, at kriminalforsorgen har
pligt til at udføre en række opgaver i forhold til de indsatte. Der-
udover kan der være andre opgaver, som kriminalforsorgen har
pligt til at udføre som følge af politisk bestemmelse herom.
Nedenfor er under punkt 1 angivet de væsentligste opgaver, som
kriminalforsorgen skal udføre i henhold til straffuldbyrdelseslo-
ven. Af punkt 2 nedenfor fremgår andre opgaver, som kriminal-
forsorgen er forpligtet til at udføre efter politisk bestemmelse,
men hvor opgaven ikke fremgår som en ”skal-opgave” i straf-
fuldbyrdelsesloven.
1.
Når en person er idømt en frihedsstraf, har pågældende også
før strafudståelsen ret til at få rådgivning hos kriminalforsorgen
om sine arbejdsmæssige, uddannelsesmæssige, sociale og per-
sonlige forhold i forbindelse med fuldbyrdelsen. Kriminalfor-
sorgen har endvidere pligt til at iværksætte straffen snarest mu-
ligt, jf. straffuldbyrdelseslovens kapitel 3 og 4.
Af kapitel 5 i straffuldbyrdelsesloven følger, at kriminalforsor-
gen skal give en dømt, der rettidigt søger om udsættelse med
iværksættelse af straffen, udsættelse, indtil der er truffet afgø-
relse i sagen. Der er dog visse undtagelser til denne hovedregel.
Efter kapitel 6 i straffuldbyrdelsesloven skal kriminalforsorgen
foretage en beregning af straffetiden og gøre den indsatte be-
kendt med denne.
Af kapitel 7 i straffuldbyrdelsesloven følger bestemmelser om
anbringelse af dømte i henholdsvis åbent fængsel, lukket fæng-
sel og arresthus, og kriminalforsorgen har f.eks. pligt til at over-
føre en indsat i et lukket fængsel til et åbent fængsel, når betin-
gelserne for anbringelse i lukket fængsel ikke længere er til
stede.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1551: Spm. om antallet og deres beskaffenhed af skal-opgaver, som personalet bruger tid på, som er politisk bestemte, f.eks. tvungne urinprøver, tvungne visitationer, disciplinærstraffe etc., til justitsministeren
Indsattes rettigheder følger af straffuldbyrdelseslovens kapitel
8, og det fremgår navnlig heraf, at kriminalforsorgen
med
visse undtagelser
har pligt til sammen med den indsatte at ud-
arbejde en plan for strafudståelsen og tiden efter løsladelsen, at
kriminalforsorgen skal give en indsat mulighed for medindfly-
delse på tilværelsen i institutionen gennem valgte talsmænd, at
indsatte har ret til at deltage i gudstjenester, at kriminalforsorgen
skal beskæftige de indsatte, tilbyde de indsatte aktiviteter i friti-
den samt yde den indsatte forsorgsmæssig bistand, sundheds-
mæssig bistand og vederlagsfri behandling mod stofmisbrug.
Af kapitel 9 i straffuldbyrdelsesloven fremgår, at kriminalfor-
sorgen skal lægge vægt på forskellige forhold ved vurderingen
af, om en indsat kan få udgang, og at en indsat har ret til besøg,
brevveksling og telefonsamtaler, sidstnævnte dog kun, hvis det
er praktisk muligt.
Kriminalforsorgen skal endvidere ikende en indsat en discipli-
nærstraf, hvis den pågældende overtræder bestemmelser fastsat
i straffuldbyrdelsesloven, i administrative forskrifter eller i lo-
kale regler. Dette fremgår af straffuldbyrdelseslovens kapitel
11.
Hvis straffen giver mulighed for prøveløsladelse efter straffelo-
ven, er det fastsat i straffuldbyrdelseslovens kapitel 14, at afgø-
relse om prøveløsladelse skal træffes på et sådant tidspunkt, at
en eventuel prøveløsladelse kan ske straks efter det tidspunkt,
hvor den indsatte vil kunne prøveløslades.
Herudover er det i straffuldbyrdelseslovens kapitel 15 fastsat, at
spørgsmålene om tilladelse til udgang, prøveløsladelse, overfør-
sel til fortsat afsoning i en anden institution og andre væsentlige
spørgsmål vedrørende den indsatte jævnligt skal tages op til
overvejelse, uanset om den indsatte anmoder om det.
2.
Vedr. spørgsmålet om, hvorvidt personalet bruger tid på op-
gaver som ”tvungne urinprøver” og ”tvungne visitationer”, føl-
ger det af straffuldbyrdelseslovens kapitel 10, at kriminalforsor-
gen f.eks. kan undersøge, hvilke effekter en indsat har i sin be-
siddelse i sit opholdsrum eller på sin person, og at kriminalfor-
sorgen kan foretage forskellige indgreb over for den indsatte,
herunder træffe bestemmelse om, at en indsat skal afgive urin-
prøve med henblik på at undersøge for eventuel indtagelse af
alkohol, euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er forbudt
efter den almindelige lovgivning.
Disse opgaver er ikke formuleret som ”skal-opgaver” i straffuld-
byrdelsesloven, men varetagelsen heraf følger af kriminalfor-
sorgens generelle indsats mod kriminalitet, herunder bekæm-
pelse af indsmugling, bekæmpelse af narkotika, forebyggelse af
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1551: Spm. om antallet og deres beskaffenhed af skal-opgaver, som personalet bruger tid på, som er politisk bestemte, f.eks. tvungne urinprøver, tvungne visitationer, disciplinærstraffe etc., til justitsministeren
2450717_0004.png
ny kriminalitet m.v. Endvidere er der en række af disse opgaver,
som kriminalforsorgens personale varetager som led i udmønt-
ningen af de løbende aftaler om kriminalforsorgens økonomi,
og som i perioden for aftalen kan betegnes som politisk be-
stemte. Dog videreføres disse opgaver som oftest også efter endt
aftaleperiode.
Som eksempel blev det i forbindelse med indgåelsen af forrige
flerårsaftale (politisk) bestemt, at kriminalforsorgen skulle
skærpe indsatsen mod indsmugling af mobiltelefoner. Som re-
sultat heraf blev kriminalforsorgens institutioner i 2016 inddelt
i fire forskellige sikkerhedsklasser med tilhørende visitations-
standarder, som betyder at personalet skal udføre et antal visita-
tioner afhængigt af sikkerhedsklassen. Disse sikkerhedsklasser
og standarder tilpasses løbende og gælder således stadig i dag,
selvom der er indgået en ny aftale om kriminalforsorgens øko-
nomi. Dette skyldes, at indsatsen mod indsmugling af mobilte-
lefoner løbende videreføres og videreudvikles. Således er per-
sonalets sikkerhedsmæssige ”skal-opgaver” jf. ovenstående for-
ståelse af begrebet ”politisk bestemt”, ikke nødvendigvis poli-
tisk bestemte, og derudover er det som oftest kriminalforsorgen,
der definerer opgavernes beskaffenhed, således at de kan inte-
greres i den daglige drift. Dermed er det vanskeligt at afgøre,
om en ”skal-opgave” er politisk bestemt.
Tabel 1 nedenfor viser de forskellige visitationsstandarder knyt-
tet til de 4 aktuelle sikkerhedsklasser.
Visitationsstandarder pr. 1. juni 2019
Sikker-
heds-
klasse
Cellevisita-
tion, op-
holds-
stuer/toi-
let/bad
1 x ugentligt
Detekte-
ring med
mobilfin-
der
Dagligt
Målrettet
alle celler
og op-
holdsrum.
Visita-
tion af
gård-
tursare-
aler
Før hver
gårdtur
Arbejds-
pladser,
skoler,
mv.
Ude-
area-
ler
Visitation af
indsatte
Detektering med de-
tektor- karm og/el-
ler MSD
1
1
x Hver
ugentligt mor-
gen
2
1 x hver 14. Dagligt
dag
Målrettet
alle celler
og op-
holdsrum.
Før hver 1 x hver Hver
gårdtur 14. dag
mor-
gen
3
1 x månedligt Dagligt
Målrettet
alle celler
og op-
holdsrum.
Før hver 1 x må- Hver
gårdtur nedligt
mor-
gen
Ved indsæt-
telse. Før og
efter besøg,
udgang og
transport.
Konkret mis-
tanke.
Ved indsæt-
telse. Før og
efter besøg,
udgang og
transport.
Konkret mis-
tanke.
Ved indsæt-
telse. Før og
efter besøg.
Konkret mis-
tanke.
Før og efter besøg,
udgang og transport
Før og efter besøg,
udgang og transport
Før og efter besøg,
udgang og transport
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1551: Spm. om antallet og deres beskaffenhed af skal-opgaver, som personalet bruger tid på, som er politisk bestemte, f.eks. tvungne urinprøver, tvungne visitationer, disciplinærstraffe etc., til justitsministeren
2450717_0005.png
4
1 x månedligt Stikprøve-
vis uden
2G-signal
%
Konkret Kon-
mistanke kret
mis-
tanke
Ved indsæt-
telse. Konkret
mistanke.
Konkret mistanke
Derudover udfører personalet også ”skal-opgaver”, som følger
af forskellige øvrige politiske aftaler som f.eks. de såkaldte ban-
depakker. Sådanne aftaler kan også medføre justeringer eller
ændringer i personalets opgaveportefølje. Her er det dog i vid
udstrækning kriminalforsorgen, der som led i udmøntningen af
den politiske aftale definerer opgaven og dennes beskaffenhed,
således at opgaverne kan integreres i den daglige drift.
Initiativerne i indeværende flerårsaftale er i vid udstrækning en
styrkelse og videreudvikling af eksisterende tiltag samt nye ini-
tiativer, såsom nyt sikkerhedsudstyr, etablering af kvindefæng-
sel, nyt områdearresthus m.v. De nye initiativer medfører ikke
nødvendigvis nye ”skal-opgaver” for fængselspersonalet, men
skal styrke den eksisterende opgaveløsning. Dette kan f.eks.
være indførelsen af nyt sikkerhedsudstyr.
Overordnet er det vanskeligt
at opgøre antallet af ”skal-opga-
ver”, der er politisk bestemte, da disse dels er fordelt på forskel-
lige funktioner på tværs af kriminalforsorgens organisation, dels
er situationsafhængige, og derudover skal ses som en del af kri-
minalforsorgens generelle opgavevaretagelse i relation til straf-
fuldbyrdelse og opretholdelse af orden og sikkerhed.”
Side 5/5