Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2450869_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
27. september 2021
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Julie Kolding Brunes Ja-
cobsen
Sagsnr.: 2021-0030-6559
Dok.:
2122288
Besvarelse af spørgsmål nr. 1549 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1549 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1549: Spm. om ministeren vil redegøre for den mulige besparelse ved at oprette fem nye pensioner med 30 indsatte, fremfor at oprette fem nye afdelinger med 30 åbne pladser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1549 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for den mulige besparelse ved at op-
rette fem nye pensioner med 30 indsatte, fremfor at oprette fem
nye afdelinger med 30 åbne pladser? Ministeren bedes endvi-
dere redegøre for virkningen på belægget, hvis der findes 150
pladser i lejet kapacitet til pensioner.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen har forstået spørgsmålet således, at der øn-
skes en beregning af driftsbesparelsen ved at oprette 150 pensi-
onspladser i stedet for at oprette 150 nye åbne fængselspladser.
I tabellen nedenfor fremgår en opgørelse af takstfinansieringen
for henholdsvis 150 pensionspladser og 150 åbne fængselsplad-
ser. Takstfinansieringen for pensionspladser er lavere end ved
åbne pladser.
Det skal bemærkes, at grundet mangel på kapacitet i åbent re-
gime, indebærer en belægsforskydning fra åbent fængsel til pen-
sion ikke en reduktion i kriminalforsorgens driftsomkostninger.
I stedet vil en belægsforskydning fra åbent fængsel til pension
bidrage til håndteringen af den forventede stigning i belægget i
åben sektor.
I forhold til åbne fængselspladser, hvor der er en belægsmålsæt-
ning på 96 pct., vil 150 pladser kunne håndtere 144 indsatte. I
pensionerne er der en belægsmålsætningen på 92 pct., og 150
pensionspladser vil således kunne håndtere 138 indsatte. Der
kan således ikke ske en fuld belægsforskydning mellem sekto-
rerne.
Kriminalforsorgen kan oplyse, at kriminalforsorgen råder over
syv pensioner med i alt 203 aktive pensionspladser. Udnyttel-
sesprocenten på pensionerne er generelt lavere end på de reste-
rende regimer (lukket, åbent og arrest) med en gennemsnitligt
kapacitetsudnyttelse på 87 pct. i 2020 og 91,9 pct. i 2021 (til og
med den 9. september 2021). Blandt de forskellige pensioner er
kapacitetsudnyttelsen varierende. Mens nogle regionale områ-
der er overbelagt, har andre overskudskapacitet.
Ibrugtagelse af yderligere pensionspladser vil kræve, at den rette
målgruppe fra åbent fængsel kan konsolideres. Det bemærkes,
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1549: Spm. om ministeren vil redegøre for den mulige besparelse ved at oprette fem nye pensioner med 30 indsatte, fremfor at oprette fem nye afdelinger med 30 åbne pladser, til justitsministeren
2450869_0003.png
at der gælder en række betingelser for at blive udstationeret til
pension. Det er kriminalforsorgens vurdering, at det med de
gældende regler ikke er muligt at belægsforskyde ca. 150 be-
lægsenheder fra åbent fængsel til pension. En sådan forøgelse af
indsatte på pensionerne vil kræve regelændringer. Der pågår
dog en analyse i kriminalforsorgen med henblik på bl.a. at af-
dække, hvorvidt der inden for gældende regler kan udstationeres
flere indsatte fra åbent regime til pensionspladser.
Driften af 150 åbne fængselspladser koster 80,0 mio. kr. årligt,
og driften af 150 pensionspladser koster 72,5 mio. kr. årligt, jf.
tabel 1.
Tabel 1
Takstfinansiering ved drift af 150 åbne pladser og 150 pensionspladser
Mio. kr., 2022-pl
150 åbne pladser
150 pensionspladser
Difference
Mio. kr.
80,0
72,5
7,5
Anm.: Der er med beregningen taget afsæt i taksten for åbne pladser på 1.461 kr. pr. plads pr. dag og taksten for
pensionspladser på 1.324 kr. pr. plads pr. dag.
Omkostninger til etablering af øget kapacitet i åbent regi eller
øget kapacitet til pensionspladser er ikke indregnet i ovenstå-
ende tabel.
Foruden driftsomkostninger vil en belægsforskydning fra åbent
fængsel til pension indebære en investering til køb og tilpasning
af kapacitet. Kriminalforsorgen skønner, at der efter fund af ka-
pacitet vil være behov for at afsætte minimum seks måneder til
sikring, indretning og renovering. Etableringsomkostninger pr.
plads skønnes at være ca. 0,3-1,1 mio. kr., afhængigt af om plad-
serne kan etableres ved køb af eksisterende bygninger eller ved
nybyg. Kriminalforsorgen har ikke erfaring med leje af kapaci-
tet til pension. Der er ikke gennemført analyser af konkrete le-
jemuligheder.”
Side 3/3