Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2451239_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
27. september 2021
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Julie Kolding Brunes Ja-
cobsen
Sagsnr.: 2021-0030-6558
Dok.:
2122283
Besvarelse af spørgsmål nr. 1545 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1545 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1545: Spm. om ministeren kan redegøre for udviklingen i Kriminalforsorgens budget/bevilling sat i forhold til antallet af indsatte for hvert af de seneste 10 år i 2011 priser, til justitsministeren
2451239_0002.png
Spørgsmål nr. 1545 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for udviklingen i Kriminalforsorgens
budget/bevilling sat i forhold til antallet af indsatte for hvert af
de seneste 10 år i 2011 priser, således det er muligt at vurdere
udviklingen i bevillingerne og sammenligne disse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen har efter aftale med departementet lagt til
grund, at der ønskes et svar i 2021-priser og ikke i 2011-priser.
Kriminalforsorgens bevilling og gennemsnitlige belæg og rela-
tionen herimellem fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Oversigt over bevilling pr. indsat mellem 2011-2020
Mio. kr., 2021-PL
Bevilling
Gns. belæg
2011
3.152,0
4.037,3
2012
3.167,4
3.983,7
2013
3.244,2
4.007,8
2014
3.325,4
3.784,4
2015
3.331,9
3.421,6
2016
3.122,9
3.420,5
2017
3.222,8
3.449,9
2018
3.412,6
3.738,4
2019
3.469,3
3.974,3
0,87
2020
3.480,0
4.084,5
0,85
0,78
0,80
0,81
0,88
0,97
0,91
0,93
0,91
Bevilling pr. indsat
Anm: Bevillingerne er inklusiv tillægsbevillinger. Bevillingerne er opregnet med generel pris- og lønindeks.
Kilde: Finansloven samt kriminalforsorgens ledelsesinformationssystem.
I tabel 2 er belægget sammenholdt med regnskabstal, hvilket vi-
ser de faktiske omkostninger pr. indsat.
Tabel 2: Oversigt over omkostning pr. indsat mellem 2011-2020
Mio. kr., 2021-PL
Regnskab
Gns. belæg
2011
3.119,8
4.037,3
2012
3.192,1
3.983,7
2013
3.207,2
4.007,8
2014
3.259,5
3.784,4
2015
3.327,8
3.421,6
2016
3.147,6
3.420,5
0,92
2017
3.182,3
3.449,9
0,92
2018
3.271,0
3.738,4
0,87
2019
3.409,8
3.974,3
0,86
2020
3.487,3
4.084,5
0,85
0,77
0,80
0,80
0,86
0,97
Omkostning pr. indsat
Anm: Regnskabstallene er opregnet med generel pris- og lønindeks.
Kilde: Finansloven samt kriminalforsorgens ledelsesinformationssystem.
Det bemærkes, at kriminalforsorgen ud over udgifterne til de
indsatte i fængsler og arrester, som indgår i opgørelsen i tabel 2,
også har udgifter til pensioner, fodlænkeordninger samt asyl-
pladser, hvor belægget også varierer. Eksempelvis var fodlæn-
kebelægget væsentligt højere end gennemsnittet for perioden i
2014-2015, mens asylbelægget var væsentligt højere end gen-
nemsnittet for perioden i 2016-2018, hvilket har øget udgifterne
til disse områder i disse år. Kriminalforsorgen har imidlertid
ikke mulighed for at foretage en opgørelse, hvor disse udgifter
udskilles fra udgifterne til de indsatte i fængsler og arrester. Det
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1545: Spm. om ministeren kan redegøre for udviklingen i Kriminalforsorgens budget/bevilling sat i forhold til antallet af indsatte for hvert af de seneste 10 år i 2011 priser, til justitsministeren
i tabel 2 angivne forhold mellem belæg og udgifter er således
behæftet med usikkerhed.
Dertil kommer, at opgørelsen ikke tager højde for ændringer i
opgaveniveau og
–sammensætning.
I løbet af de senere år er der
blandt andet indført en styrket indsats ift. antiradikalisering og
en styrket indsats mod bandemedlemmer. Derudover har krimi-
nalforsorgen oprettet Ungekriminalforsorgen og overtaget op-
gaven med arrestanttransport fra politiet. Endvidere er kriminal-
forsorgens udgifter til renter og afskrivninger steget fra ca. 200
mio. kr. i 2011 til ca. 400 mio. kr. i 2020, hvilket skal ses i lyset
af store investeringsprojekter som fx etableringen af Storstrøm
Fængsel til godt 1 mia. kr.”
Side 3/3