Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2455205_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
4. oktober 2021
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Frederik Alexander War-
wick
Sagsnr.: 2021-0030-6557
Dok.:
2122275
Besvarelse af spørgsmål nr. 1539 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1539 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1539: Spm., om at anslå forbruget af ressourcer (i kroner) på at administrere indsattes gæld fra straffesagsomkostninger både hos politiet, kriminalforsorgen, fogedforretninger, domstole og SKAT, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1539 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren anslå forbruget af ressourcer (i kroner) på at ad-
ministrere indsattes gæld fra straffesagsomkostninger både hos
politiet, kriminalforsorgen, fogedforretninger, domstole og
SKAT?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der ikke foretages en særskilt regi-
strering af tidsforbruget i forhold til at administrere straffesags-
omkostninger, herunder en særskilt registrering af tidsforbruget
tilknyttet administrationen af indsattes gæld fra straffesagsom-
kostninger.
Politiets proces for opkrævning af straffesagsomkostninger er,
at politiets omkostninger til den konkrete straffesag registreres
med angivelse af sagens journalnummer i politiets regnskabssy-
stem i takt med afholdelse af udgifter tilknyttet sagen under pe-
rioden, hvor sigtelsen opbygges. De typer af omkostninger, som
politiet opkræver som sagsomkostninger, bliver noteret i politi-
ets sagsbehandlingssystem POLSAS. Det gælder f.eks. udgifter
til læge, retsmedicinske ydelser, politiattester, revisionshonorar
og forsvarssalærer mv. Hvis den sigtede bliver dømt til at betale
sagens omkostninger, udsender politiet en opkrævning af straf-
fesagsomkostningerne til den dømte med betalingsfrist på 20
dage. Hvis den dømte ikke betaler sagsomkostningerne inden
betalingsfristens udløb udsendes automatisk en rykker med be-
talingsfrist på 10 dage. Hvis rykkeren ikke betales inden beta-
lingsfristens udløb oversendes kravet til inddrivelse hos Gælds-
styrelsen.
Politiet kan i henhold til bødebekendtgørelsens § 4, stk. 1 give
tilladelse til henstand med hensyn til betaling af sagsomkostnin-
ger eller tillade, at beløbet betales i afdrag ved en korterevarende
afdragsordning. Aftale om henstand eller afdrag kan strække sig
i op til højest 6 måneder. Misligholdes aftalen om henstand eller
afdragsordning, oversendes kravet til Gældsstyrelsen.
Ovenstående procedure er gældende for alle politiets opkræv-
ninger af sagsomkostninger uanset, om skyldner er indsat eller
ej. Proceduren for opkrævningsfrister, udsendelse af rykker,
oversendelse til inddrivelse hos Gældsstyrelsen mv. gælder også
for politiets øvrige opkrævninger i politiets Bødesystem af bl.a.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1539: Spm., om at anslå forbruget af ressourcer (i kroner) på at administrere indsattes gæld fra straffesagsomkostninger både hos politiet, kriminalforsorgen, fogedforretninger, domstole og SKAT, til justitsministeren
bøder. Ressourcer til administrationen af straffesagsomkostnin-
ger for indsatte kan derfor ikke opgøres særskilt.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Civilstyrelsen
administrer ikke gæld hidrørende fra straffesags-
omkostninger, dog varetager styrelsen opkrævning af regres-
krav, hvor kravet opstår på grundlag af en strafbar handling.
Civilstyrelsen overtog regresområdet fra landets politikredse
den 1. januar 2021. Som det fremgår af Cirkulæreskrivelse nr.
10059 af 21. december 2020 varetager Gældsstyrelsen inddri-
velse af regresbeløbene, herunder indgåelse af afdragsordnin-
ger.
Civilstyrelsen foretager en juridisk behandling af, hvorvidt der
er grundlag for at pålægge en skadevolder at betale erstatning til
staten, når staten har udbetalt erstatning til den skadelidte. Vur-
derer Civilstyrelsen, at skadevolderen skal betale erstatning, så
sender styrelsen en faktura på beløbet. Hvis skadevolderen ikke
betaler beløbet, sender Civilstyrelsen beløbet videre til inddri-
velse hos Gældsstyrelsen. Skadevolderen kan hos Gældsstyrel-
sen indgå en afdragsordning. Civilstyrelsen administrerer ikke
og indgår ikke afdragsordninger.
Civilstyrelsen er ikke bekendt med, hvorvidt en skadevolder er
indsat i et fængsel eller anden institution. I de tilfælde, hvor en
skadevolder har benyttet sig af muligheden for at fravælge mod-
tagelse af digital post ved indsættelse i et fængsel og ikke har en
fysisk adresse, anmoder Civilstyrelsen Kriminalforsorgen om at
oplyse, hvorvidt skadevolderen er indsat i Kriminalforsorgens
regi. Dette alene med henblik på forkyndelse af breve og frem-
sendelse af faktura.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen kan ikke bidrage til besvarelsen
af spørgs-
målet, da Domstolsstyrelsen ikke ligger inde med data på, hvor
mange ressourcer der specifikt bruges på administrationen af de
indsattes gæld.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1539: Spm., om at anslå forbruget af ressourcer (i kroner) på at administrere indsattes gæld fra straffesagsomkostninger både hos politiet, kriminalforsorgen, fogedforretninger, domstole og SKAT, til justitsministeren
”1. Det fremgår af § 1 i bekendtgørelse nr. 414 af 9. april 2015
om klageadgang i sager om eftergivelse af bøder, offerbidrag,
konfiskationsbeløb og sagsomkostninger, at Restanceinddrivel-
sesmyndighedens (i dag Gældsstyrelsens) afgørelser om efter-
givelse af offerbidrag, sagsomkostninger samt bøde- og konfi-
skationsbeløb efter § 33, stk. 1, 1. pkt., i Skatteministeriets be-
kendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige kan ind-
bringes for Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Herudover følger det af gældsinddrivelsesbekendtgørelsens §
36, stk. 3, at kriminalforsorgens institutioner afgiver indstilling
til restanceinddrivelsesmyndigheden om, hvorvidt eftergivelse
af bøder, offerbidrag, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger
bør ske.
2. Direktoratet tidsregistrerer ikke særskilt behandlingen af kla-
gesager vedr. Gældsstyrelsens afgørelser om afslag på eftergi-
velse af bøder, offerbidrag, konfiskationsbeløb og sagsomkost-
ninger, men anslår, at direktoratet årligt bruger under et halvt
AC-årsværk til behandlingen af klagesagerne, hvor spørgsmålet
om eftergivelse af sagsomkostninger typisk indgår. Dette svarer
til en udgift på maksimalt 355.000 kr. årligt inklusive overhead.
Direktoratet for Kriminalforsorgen fører ikke statistik eller ud-
arbejder andet datamateriale relateret til de indstillinger, som
kriminalforsorgens institutioner måtte udarbejde i henhold til
gælds-inddrivelsesbekendtgørelsens § 36, stk. 3, ligesom det
ikke er muligt at lave et systemudtræk vedrørende disse infor-
mationer, der vil kunne belyse forbruget af ressourcer på denne
opgave.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Skatteministeriet, der har oplyst følgende:
”Skatteministeriet har indhentet svarbidrag fra Gældsstyrelsen,
som oplyser:
”Gældsstyrelsen er ikke i besiddelse af oplysninger
om, hvorvidt en skyldner er indsat. Det er derfor
ikke muligt at oplyse, hvilke ressourcer styrelsen
bruger på at administrere indsattes gæld fra straffe-
sagsomkostninger.””
Side 4/4