Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2454748_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
1. oktober 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2021-0030-6517
Dok.:
2119241
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1533 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1533 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Gustav Schaldemose
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1536: Spm., om kriminalforsorgen har proaktive indsatser, der udelukkende er målrettet narkotikaindsmugling, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1533 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for samtlige tiltag, der er særskilt møn-
tet på kriminalforsorgens narkotikaindsats?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Indsatsen mod narkotika i fængslerne er en integreret del af
opgavevaretagelsen for kriminalforsorgens ansatte. Som følge
af de grundlæggende sikkerhedsmæssige udfordringer, der er
forbundet med narkotika og andre ulovlige effekter, er indsats-
området særligt prioriteret i kriminalforsorgen. Fundamentet for
narkotikaindsatsen er, at kriminalforsorgens personale skal for-
hindre, at narkotika kommer ind i fængsler og arresthuse, og så-
fremt det alligevel sker, finde og konfiskere narkotika.
Indsatsen understøttes af en række konkrete sikkerhedsmæssige
foranstaltninger i form af f.eks. adgangskontrol, visitationer, an-
vendelse af narkotikahunde og urinprøvekontrol. Derudover er
tiltag som videoovervågning, foranstaltninger mod droner og
perimetersikring også vigtige foranstaltninger i indsatsen mod
indkast af narkotika og andre ulovlige effekter.
Indsatsen mod narkotika skal også ses i sammenhæng med an-
dre målrettede sikkerhedsindsatser som f.eks. kriminalforsor-
gens efterretningsindsats. Kriminalforsorgen har styrket de pro-
aktive indsatser, der skal tilvejebringe viden om, hvem der står
bag indsmugling af narkotika, samt hvordan og hvornår ind-
smugling finder sted. Efterretningsindsatsen understøtter også
foranstaltninger i forhold til at finde narkotika, der måtte være
blevet smuglet ind i fængsler. Fængselsbetjentene får løbende
ny viden og indsigt i eksempelvis opbevaringsforhold, og det
sikrer arbejdet med bedst og mest effektivt at finde narkotika i
f.eks. en fængselscelle.
2.
Straffuldbyrdelsesloven indeholder en behandlingsgaranti,
som indebærer, at en indsat har ret til vederlagsfri social behand-
ling mod stofmisbrug, medmindre vedkommende ikke skønnes
egnet til behandling. En sådan behandling mod stofmisbrug skal
så vidt muligt iværksættes senest 14 dage efter, at den indsatte
har fremsat begæring herom. Behandlingsgarantien omfatter
ikke indsatte, der er udvist af landet ved dom, medmindre sær-
lige forhold taler herfor. Misbrug af euforiserende stoffer er en
kriminogen faktor og kan være medvirkende til, at en person er
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1536: Spm., om kriminalforsorgen har proaktive indsatser, der udelukkende er målrettet narkotikaindsmugling, til justitsministeren
mere tilbøjelig til at begå kriminalitet. Gennemførsel af behand-
lingsforløb nedsætter risikoen for tilbagefald til misbrug og der-
med også risikoen for tilbagefald til kriminalitet. Kriminalfor-
sorgen har derfor fokus på at motivere og støtte indsatte med
misbrugsproblemer til at indgå i relevant behandlingstilbud. I
tillæg til behandlingsgarantien, er det muligt for stofmisbrug-
ende indsatte at være i lægelig ledet metadonbehandling.
Straffuldbyrdelsesloven indeholder endvidere regler om, at en
indsat skal ikendes disciplinærstraf for en række nærmere op-
regnede disciplinærforseelser. Dette gælder således f.eks. ved
indtagelse af euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er for-
budt efter den almindelige lovgivning og ved overtrædelse af
straffelovgivningen, når overtrædelsen tillige indebærer en selv-
stændig krænkelse af orden eller sikkerhed i institutionen, hvil-
ket f.eks. vil være tilfældet ved indsmugling, besiddelse eller
handel med euforiserende stoffer eller andre stoffer, der er for-
budt efter den almindelige lovgivning.
3.
Som disciplinærstraf kan anvendes advarsel, bøde og straf-
celle. Fuldbyrdelse af disciplinærstraf kan helt eller delvis und-
lades på betingelse af, at den indsatte i en bestemt periode ikke
begår strafbart forhold eller en ny disciplinærforseelse.
Udmålingen af disciplinærstraf sker i det enkelte fængsel mv.
med udgangspunkt i såkaldte normalreaktionsskemaer, der be-
skriver det normale disciplinærstrafniveau for en række almin-
deligt forekommende disciplinærforseelser.
Ved
ikendelse af bøde fastsættes størrelsen under hensyn til
overtrædelsens art og omfang og kan højst udgøre et beløb sva-
rende til det almindelige vederlag, der udbetales indsatte for én
uges beskæftigelse, med fradrag af den del af vederlaget, som er
beregnet til dækning af personlige fornødenheder. Ved iken-
delse af disciplinærstraf i form af strafcelle fastsættes varighe-
den under hensyn til overtrædelsens art og omfang til et tidsrum
af højst 4 uger, for unge under 18 år som udgangspunkt dog til
højst 7 dage.
Hvis nærmere bestemte indikationer for risiko for en uønsket
adfærd, f.eks. i form af indtagelse af stoffer, er til stede, kan der
som forebyggende foranstaltninger anvendes bl.a. overførsel til
andet afsoningssted, for eksempel fra åbent til lukket fængsel,
tilbagekaldelse af udgangstilladelse og udelukkelse fra fælles-
skab. De forebyggende foranstaltninger bygger på en fremadret-
tet vurdering af den pågældendes adfærd. En senere ophævelse
af sådanne forebyggende foranstaltninger vil normalt forud-
sætte, at de indikationer for risiko for en uønsket adfærd, som
medførte den forebyggende foranstaltnings iværksættelse, ikke
længere er til stede.”
Side 3/3