Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2453634_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1380
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. september 2021
Økonomikontoret
Helene Stjernholm Nilas
2021-0030-6350
2084268
Besvarelse af spørgsmål nr. 1380 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1380 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1518: Spm. om, hvad omkostninger skønnes at være til ansættelse af 250 yderligere fængselsbetjente, end hvad der i dag er bevilliget midler til, til justitsministeren
2453634_0002.png
Spørgsmål nr. 1380 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvad merudgiften er, hvis man ønsker at
uddanne og ansætte henholdsvis 100 ekstra, 150 ekstra, 200 eks-
tra og 250 ekstra fængselsbetjente udover det nuværende antal
optagne på uddannelsen, årligt de næste fem år?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Det bemærkes indledningsvist, at spørgsmålet forstås sådan, at
der én gang (i 2022) optages henholdsvis 100 ekstra, 150 ekstra,
200 ekstra eller 250 ekstra studerende på fængselsbetjentuddan-
nelsen.
Merudgiften ved at uddanne og ansætte henholdsvis 100 ekstra,
150 ekstra, 200 ekstra og 250 ekstra fængselsbetjente fremgår
nedenfor,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Merudgiften ved at uddanne og ansætte ekstra fængselsbetjente
2022
Antal
100 ekstra
150 ekstra
200 ekstra
250 ekstra
50,6
75,9
101,2
126,5
50,6
75,9
101,2
126,5
50,6
75,9
101,2
126,5
51,6
77,4
103,1
128,9
51,6
77,4
103,1
128,9
2023
2024
2025
2026
Anm.: Scenarierne er beregnet med forudsat iværksættelse pr. 1. januar 2022. Fængselsbetjentuddannelsen er 3-årig. Udgifterne i
2022-2024 dækker derfor over udgifter til uddannelse. Der er forudsat en merudgift pr. elev på ca. 0,5 mio. kr. i
uddannelsesperioden, fordelt på 0,4 mio. kr. til personaleudgifter og 0,1 mio. kr. til direkte uddannelsesudgifter. Det er antaget,
at der ikke er frafald på uddannelsen. Det er ligeledes antaget, at alle de ekstra fængselsbetjente i uddannelsesperioden
modtager SU. Der er ikke indregnet evt. tillæg til SU, herunder forsørgertillæg. Der er efter uddannelsens afslutning forudsat
personaleudgifter på 0,5 mio. kr. pr. fængselsbetjent, herunder 0,4 mio. kr. i lønudgifter og 0,1 mio. kr. i overhead. Udgifterne
i 2025 og 2026 dækker således over udgifter ved ansættelse.
Der er i forbindelse med opgørelsen taget udgangspunkt i krimi-
nalforsorgens eksisterende omkostninger til uddannelse af
fængselsbetjentelever, som forholdsmæssigt er fremskrevet
med det forudsatte antal ekstra elever. Uddannelsesomkostnin-
gerne er inklusive undervisere, lokaler mv. Der er ikke indregnet
midler til etablering af yderligere faciliteter til uddannelse af de
yderligere betjente. Det vurderes umiddelbart, at de nuværende
faciliteter kan rumme op til 100 yderligere elever. Øget optag
herudover vil kræve etablering af nye uddannelsesfaciliteter.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1518: Spm. om, hvad omkostninger skønnes at være til ansættelse af 250 yderligere fængselsbetjente, end hvad der i dag er bevilliget midler til, til justitsministeren
Beregningen vedrører de direkte udgifter forbundet med scena-
rierne. Der er dermed ikke indregnet fortrængning af det nuvæ-
rende overarbejde. Endvidere kan bemærkes, at der ikke er ind-
regnet initiativer, som kan understøtte et øget optag af elever i
de anførte størrelsesordner, herunder rekrutteringskampagner
mv.
Det bemærkes i øvrigt, at der aktuelt optages alle de ansøgere,
der vurderes egnet til uddannelsen.”
Side 3/3