Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2453607_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
30. september 2021
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Marie-Louise Houvena-
eghel Ostrowski
Sagsnr.: 2021-0030-6496
Dok.:
2115172
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1515 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1515 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Jørgen Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1515: Spm. om at det er domstolene, der gennem konkrete domme og kendelser fortolker lovgivningen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1515 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at det er domstolene, der gennem
konkrete domme og kendelser fortolker lovgivningen, og kan
ministeren i forlængelse heraf forklare, hvordan Justitsministe-
riet på den baggrund kan fastholde en fortolkning af retsplejelo-
ven, der indebærer, at Rigsretten undtagelsesvis og efter en kon-
kret vurdering kan tillade transmission af lyd og billede fra hele
retsmøder, hvis den ønsker det, når Rigsretten med sin kendelse
af 29. juni 2021 med henvisning til forarbejderne til retsplejelo-
ven har fastslået, at der alene i retsplejeloven er hjemmel til at
tillade optagelse og transmission af lyd og billeder umiddelbart
forud for begyndelsen af retsmødet i Rigsretssagen mod Inger
Støjberg den 2. september 2021, hvor hovedforhandlingen ind-
ledes samt fra domsafsigelsen?”
Svar:
1.
Rigsretsloven indeholder ikke særskilte regler om transmission af billeder
og lyd fra retsmøder, og i rigsretssager finder retsplejelovens almindelige
regler herom derfor anvendelse.
Retsplejelovens § 32, stk. 1, 1. pkt., fastsætter, at det er forbudt under rets-
møder at optage eller transmittere billeder og lyd, medmindre retten undta-
gelsesvis tillader dette. Bestemmelsen blev indsat i retsplejeloven ved lov
nr. 362 af 2. juni 1999 (Styrkelse af samarbejdet mellem retterne og pres-
sen).
I bemærkningerne til lovforslaget er det forudsat, at der i straffesager kun
helt undtagelsesvis gives tilladelse til at optage eller transmittere billeder og
lyd, idet tilladelse alene bør gives i helt særlige og meget omtalte sager,
navnlig mod personer, der er tiltalt for forhold begået i offentlig tjeneste.
Der bør i disse undtagelsestilfælde alene gives tilladelse til at optage så-
kaldte »genrebilleder«, dvs. billeder, der kan danne baggrund for en retsre-
portage uden at være en del af referatet af retshandlingen, og det forudsættes
således, at der i intet tilfælde gives tilladelse til billed- og lydoptagelse af
tiltaltes eller vidners forklaringer.
2.
Den 19. april 2021 blev det private lovforslag nr. 187 om øget offentlig-
hed ved Rigsrettens offentlige forhandlinger ved transmission af lyd og bil-
lede førstebehandlet i Folketinget.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1515: Spm. om at det er domstolene, der gennem konkrete domme og kendelser fortolker lovgivningen, til justitsministeren
Justitsministeriet bemærker, at det på dette tidspunkt var et sandsynligt sce-
narie, at Rigsretten inden for kort tid ville blive præsenteret for en anmod-
ning fra medierne om tilladelse til at transmittere lyd og billede fra retsmø-
derne i den konkrete rigsretssag, som var rejst mod forslagsstilleren. Mini-
steriet bemærker endvidere, at retsplejelovens § 32, stk. 1, 1. pkt., om opta-
gelse og transmission af lyd og billeder, der som nævnt først blev indsat i
loven i 1999, på daværende tidspunkt ikke tidligere havde været anvendt og
fortolket i en rigsretssag.
På den baggrund og henset til det forhold, at en rigsretssag i sagens natur vil
være genstand for en helt særlig offentlig interesse, navnlig når det
som i
det aktuelle tilfælde
drejer sig om en straffesag imod en person, der ved
Rigsretten er tiltalt for forhold begået i offentlig tjeneste, ville Justitsmini-
steriet på dette tidspunkt ikke udelukke, at Rigsretten efter de gældende reg-
ler ville kunne nå frem til at tillade transmission af lyd og billede i den kon-
krete rigsretssag i videre omfang, end lovens forarbejder, som omhandler
straffesager i almindelighed, giver grundlag for.
Justitsministeriet vurderede samtidig, at det som følge af Rigsrettens uaf-
hængighed ville være rigtigst ikke i forbindelse med behandlingen af lov-
forslag nr. L 187 at fremkomme med udtalelser fra Folketingets talerstol,
som på nogen måde kunne opfattes som en foregribelse af den konkrete ju-
dicielle afgørelse, som Rigsretten med stor sandsynlighed stod over for at
skulle træffe i den konkrete sag.
3.
På den baggrund gengav jeg i forbindelse med førstebehandlingen af det
nævnte lovforslag, hvad der følger af retsplejelovens ordlyd og udtalte mig
herved alene helt overordnet og generelt om gældende ret. Jeg forholdt mig
således af respekt for Rigsrettens uafhængighed ikke til, om (og i givet fald
i hvilket nærmere omfang) Rigsretten kunne eller burde tillade transmission
fra retsmøderne i den konkrete sag.
Som det fremgår af mine tilkendegivelser under 1. behandling af lovforsla-
get, var regeringens begrundelse for at stemme imod lovforslaget i øvrigt
ikke, at lovforslaget
ud fra en antagelse om, at Rigsretten allerede frit
kunne tillade transmission
var overflødigt. Regeringens modstand skyld-
tes derimod navnlig, at forslaget var for vidtgående og brød med det grund-
læggende princip om, at vidner i en straffesag ikke må overvære forklarin-
gen fra den tiltalte eller andre vidner i sagen, før vidnet selv har afgivet for-
klaring.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1515: Spm. om at det er domstolene, der gennem konkrete domme og kendelser fortolker lovgivningen, til justitsministeren
4.
Der er således ingen uoverensstemmelse mellem på den ene side mine
udtalelser under førstebehandlingen af lovforslaget og den faglige vurde-
ring, som disse udtalelser var baseret på, og på den anden side Rigsrettens
senere kendelse om pressens adgang til at optage og transmittere fra hoved-
forhandlingen i den konkrete sag.
Side 4/4