Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2440944_0001.png
Sagsnr.:
Dok.:
2021-0035-0235
2050297
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål BF
fra Folketingets Retsudvalg den 2. september 2021
Samrådsspørgsmål BF:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad regeringen vil gøre for at indsatte,
der måtte smugle narko ind i fængslerne, får deres straf, og vil ministe-
ren derudover redegøre for:
Hvordan regeringen vil sørge for, at overbelægningen i landets
fængsler falder?
Om regeringen vil indføre kollektive straffe i forbindelse med
fund af narkotika i celler, når det ikke kan afgøres, hvem der har
indsmuglet stoffet?
Hvor mange penge, ministeren mener, er tilstrækkeligt for at løse
problemet, og om ministeren har sikret sig de nødvendige midler
fra Finansministeriet?
Der henvises til artiklen ”Minister efter afsløringer om frit spil for kri-
minelle: Det kommer til
at tage år at løse problemer i fængslerne” fra
Fyns Amts Avis den 20. juni 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
1
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1514: Spm. om talepapir fra åbent samråd med justitsministeren om narkotika i fængsler, jf. REU alm. del - samrådsspm. BF, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Det er ikke nogen hemmelighed, at kriminalforsorgen er
presset til det yderste. Det talte vi senest om her i udval-
get på samrådet den 24. juni. Også i pressen har der hen-
over sommeren været beskrivelser af de mange udfor-
dringer, som kriminalforsorgen kæmper med. Der er ikke
noget at være i tvivl om: Kriminalforsorgen står i en me-
get vanskelig situation.
Antallet af indsatte har været støt stigende i de senere år,
og kriminalforsorgen har store udfordringer med at
skaffe tilstrækkeligt med fængselsbetjente. Situationen
påvirker ikke alene de indsatte, men også fængselsbe-
tjentene og deres mulighed for at løse arbejdsopgaverne
på tilfredsstillende vis.
Med finansloven for i år har regeringen givet kriminal-
forsorgen en nødvendig saltvandsindsprøjtning. Vi har
afsat 95 mio. kr. i 2021, der bl.a. skal bruges til at åbne
og bemande flere fængselspladser i de kommende år.
Men det er ikke nok til at løse de belægsudfordringer, der
er. Vi er nødt til at erkende, at der skal et langt sejt træk
til for at få kriminalforsorgen tilbage i balance. Flere
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1514: Spm. om talepapir fra åbent samråd med justitsministeren om narkotika i fængsler, jf. REU alm. del - samrådsspm. BF, til justitsministeren
fængselspladser kræver også mere mandskab. Og i de se-
nere år, er der stoppet flere fængselsbetjente, end der er
blevet uddannet.
Vi har derfor en stor opgave foran os. Spørgsmålet om
belæg og bemanding vil være helt centrale temaer i de
forhandlinger, vi snart indleder om en ny flerårsaftale.
Her vil det være en bunden opgave for os alle sammen at
få skabt en aftale, som kan få kriminalforsorgen tilbage
på rette kurs.
[Om indsmugling af narkotika i fængslerne]
Men lad mig adressere problemstillingen, som danner
baggrund for samrådet. For det er selvsagt uacceptabelt,
at der er indsatte, som smugler narkotika ind i vores
fængsler. Derfor er det også vigtigt at slå fast, at fund af
indsmuglet narkotika, hvor ejerskab kan fastlægges, altid
bliver anmeldt til politiet.
Jeg er meget optaget af, at de indsatte skal mærke tyde-
lige konsekvenser, hvis de forbryder sig mod reglerne i
vores fængsler. Kriminalforsorgen har bekæmpelse af
narkotikaindsmugling som et højt prioriteret indsatsom-
råde. Der foretages løbende celleeftersyn og visitationer.
Og når fængselspersonalet opdager, at en bestemt indsat
har indsmuglet narkotika, så bliver vedkommende straf-
fet disciplinært. Enten i form af en advarsel, bøde eller
strafcelle.
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1514: Spm. om talepapir fra åbent samråd med justitsministeren om narkotika i fængsler, jf. REU alm. del - samrådsspm. BF, til justitsministeren
Men jeg anerkender fuldt ud, at de aktuelle vilkår i
fængslerne giver fængselsbetjentene svære arbejdsbetin-
gelser i forhold til at sanktionere narkotikaindsmugling.
Det høje belæg nødvendiggør blandt andet, at kriminal-
forsorgen må bruge al disponibel kapacitet, altså alle cel-
ler, til belæg. Det betyder også, at kriminalforsorgen i
visse tilfælde har svært ved at sende de indsatte i straf-
celle, ligesom to indsatte fra tid til anden må dele en
celle, som er beregnet til én person. Det er simpelthen en
forudsætning for at skabe plads til de mange indsatte.
Men jeg anerkender, at dobbeltbelæg giver udfordringer.
Hvis der f.eks. bliver fundet narkotika i en celle, hvor der
sidder to indsatte, kan det være svært at afgøre, hvem af
de to, der indsmuglede eller ejer narkoen. Det samme gør
sig for så vidt gældende, når narkotika bliver fundet på
fællesarealer.
Det høje belæg og personalemanglen forsinker desuden
mange steder afviklingen af strafcelle. Det kan være med
til at underminere den hurtige og effektive sanktionering,
som disciplinærsystemet bygger på. Det er selvsagt også
et stort problem.
4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1514: Spm. om talepapir fra åbent samråd med justitsministeren om narkotika i fængsler, jf. REU alm. del - samrådsspm. BF, til justitsministeren
[Indsatsen i kriminalforsorgen]
Hertil kommer, at de indsatte hele tiden finder på nye
måder at smugle narkotika ind på. Kriminalforsorgen
skal derfor følge udviklingen tæt for at kunne optimere
indsatsen.
Fængselsbetjentene forsynes løbende med ny viden om,
hvor narkotika er fundet, og hvordan den er forsøgt ind-
smuglet. Hvis stoffet for eksempel er støbt ind i sålen på
en kondisko, skal der være ekstra fokus på sko, når de
indsatte visiteres. Ligesom der skal være ekstra fokus på,
om indsatte og pårørende bytter sko i forbindelse med
besøg.
Indsatsen underbygges af kriminalforsorgens efterret-
ningsindsats, hvor man proaktivt arbejder med at skaffe
oplysninger om, hvem der står bag indsmuglingen, og
hvordan den foregår.
Narkotikahunde og urinprøvekontrol er også blandt de
redskaber, kriminalforsorgen benytter for at komme nar-
kotikaindsmugling til livs, ligesom adgangskontroller og
visitationer er en stor del af indsatsen.
Medarbejderne har f.eks. mulighed for via urinprøve at
forsøge at fastslå en forbindelse til det indsmuglede nar-
kotika.
5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1514: Spm. om talepapir fra åbent samråd med justitsministeren om narkotika i fængsler, jf. REU alm. del - samrådsspm. BF, til justitsministeren
Så alt i alt har kriminalforsorgen altså et stort og skærpet
fokus på dette område.
[Om kollektive straffe ved fund af narkotika]
Så foreslår spørgeren, at man indfører kollektive straffe.
Hvis fængselspersonalet har fundet narkotika og ikke kan
afgøre, hvem der har indsmuglet stoffet, så lyder forsla-
get, at man straffer de indsatte kollektivt.
Jeg er som sagt meget optaget af, at de indsatte, som for-
bryder sig mod reglerne, skal mærke tydelige og hurtige
konsekvenser. Og jeg anerkender også, at der er i øjeblik-
ket kan være udfordringer med netop det.
Men jeg mener, at man skal være varsom med at straffe
indsatte, eller for den sags skyld nogen som helst, for an-
dres handlinger. Med forslaget om at indføre kollektive
straffe vil der være en meget stor risiko for, at konse-
kvenserne ved en handling vil ramme skævt og vil gå ud
over indsatte, som ikke har gjort noget forkert
– ”blot”
fordi de sidder i samme celle som gerningsmanden. Og
det vil stride mod et grundlæggende princip i dansk straf-
feret, nemlig at man er uskyldig, til det modsatte er be-
vist. Og det ville være en ordning nærmest med garanti
for justitsmord.
6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1514: Spm. om talepapir fra åbent samråd med justitsministeren om narkotika i fængsler, jf. REU alm. del - samrådsspm. BF, til justitsministeren
Det, mener jeg ikke, er fordrende. Hverken for de ansat-
tes relation til de indsatte eller for den kriminalitetsfore-
byggende indsats i fængslerne i øvrigt.
[Om de kommende forhandlinger om en ny flerårsaf-
tale for kriminalforsorgen]
Når det er sagt, så står kriminalforsorgen som sagt i en
yderst vanskelig situation. Derfor er det en bunden op-
gave for os politikere at skaffe mere plads i vores fængs-
ler og bedre arbejdsvilkår for vores fængselsbetjente.
Men udfordringerne med kapacitet og bemanding er ikke
noget, vi kan knipse væk. Vi kan hverken bygge nye
fængsler eller ansætte flere fængselsbetjente fra den ene
dag til den anden. Vi må tage mere grundlæggende fat,
hvis vi vil løse de udfordringer, kriminalforsorgen ople-
ver i dag. Der skal handles på den korte bane, og der skal
træffes beslutninger, der på den lange bane tager mere
grundlæggende fat på at løse problemerne.
Jeg er naturligvis helt bevidst om, at det vil koste penge
at få bragt kriminalforsorgen tilbage i balance. Og derfor
er jeg også optaget af, at vi får tilført flere midler til kri-
minalforsorgen. Som spørgeren ved, skal vi snart for-
handle om en ny flerårsaftale for kriminalforsorgen. Her
kan partierne naturligvis også spille ind med deres prio-
riteter.
7
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1514: Spm. om talepapir fra åbent samråd med justitsministeren om narkotika i fængsler, jf. REU alm. del - samrådsspm. BF, til justitsministeren
Jeg ser frem til forhandlingerne, og jeg har både et håb
og en forventning om, at Folketingets partier vil bidrage
til at finde løsninger, som kan sikre en mere robust kri-
minalforsorg. En kriminalforsorg, som kan være med til
at sikre, at flere i fremtiden får et liv uden kriminalitet til
gavn for vores alle sammens tryghed.
Tak for ordet.
8