Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2450619_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
27. september 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Martine Cecilie Lund Fre-
deriksen
Sagsnr.: 2021-0030-6345
Dok.:
2079697
Besvarelse af spørgsmål nr. 1507 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1507 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1507: Spm. om hvilke initiativer regeringen vil tage til at sikre tilhold mod en stalker, henset til at stalkeren har vejret (ret til brug af en vej) og således som reglerne er i dag frit kan cirkulere foran og rundt om offerets hus, uden at politiet har mulighed for at give et tilhold, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1507 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilke initiativer regeringen vil
tage til at sikre tilhold mod en stalker, henset til at stalkeren har
vejret (ret til brug af en vej) og således som reglerne er i dag frit
kan cirkulere foran og rundt om offerets hus, uden at politiet har
mulighed for at give et tilhold?”
Svar:
1.
I medfør af § 3 i lov nr. 112 af 3. februar 2012 om tilhold, opholdsforbud
og bortvisning kan en person forbydes at opholde sig eller færdes i et nær-
mere afgrænset område i nærheden af en anden persons bolig eller arbejds-
, uddannelses- eller opholdssted eller et andet område, hvor denne ofte fær-
des.
Formålet er at etablere en ”sikkerhedszone”
for den, som opholdsfor-
buddet skal beskytte.
Opholdsforbud kan efter § 4 i lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning
gives, hvis betingelserne for tilhold efter lovens § 2 er opfyldt, herunder at
mistanken angår oftere gentagen krænkelse af en anden persons fred ved at
forfølge eller genere denne person ved kontakt mv., og et tilhold ikke kan
anses for tilstrækkeligt til at beskytte vedkommende.
Der er ifølge bemærkningerne til lov nr. 112 af 3. februar 2012 om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning, jf. Folketingstidende 2011-12, tillæg A, side
37, ikke fastsat en bestemt maksimal geografisk udstrækning af opholdsfor-
bud. Et opholdsforbuds geografiske udstrækning vil afhænge af områdets
karakter og parternes forhold. Det geografiske område, som forbuddet dæk-
ker, skal beskrives så præcist som muligt i afgørelsen og skal i hvert enkelt
tilfælde vurderes konkret, herunder i lyset af proportionalitetsprincippet.
Med udtrykket ”opholde
sig eller færdes” sigtes der til enhver fysisk tilste-
deværelse inden for det afgrænsede område, herunder at passere igennem
området. Et opholdsforbud vil således som udgangspunkt indebære, at den
blotte tilstedeværelse i det afgrænsede område vil udgøre en overtrædelse,
selv om der er tale om helt kortvarige ophold. Et opholdsforbud indebærer
således også et forbud mod at bosætte sig i området.
Den, der forsætligt overtræder et opholdsforbud, straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år i medfør af § 21, stk. 1, i lov om tilhold, opholdsforbud
og bortvisning.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1507: Spm. om hvilke initiativer regeringen vil tage til at sikre tilhold mod en stalker, henset til at stalkeren har vejret (ret til brug af en vej) og således som reglerne er i dag frit kan cirkulere foran og rundt om offerets hus, uden at politiet har mulighed for at give et tilhold, til justitsministeren
2.
Regeringen præsenterede den 23. august 2021 sammen med Dansk Fol-
keparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Nye Borgerlige og Alternativet
udspillet ’Bedre hjælp
til ofre for stalking’, der indeholder 14
initiativer, der skal sikre en bedre,
hurtigere og mere helhedsorienteret støtte til ofre for stalking, samtidig med
at udøvere af stalking skal mødes med behandling og konsekvens, så deres
stalkingmønster brydes.
Som et af initiativerne i udspillet indføres en selvstændig bestemmelse om
kriminalisering af stalking i straffeloven. Det vil betyde, at stalking frem-
over kan straffes, selv om der ikke på forhånd er udstedt et tilhold. Straffe-
rammen vil være 3 års fængsel, og udgangspunktet for overtrædelse af be-
stemmelsen vil i førstegangstilfælde være 40 dages fængsel.
Udspillet indeholder endvidere fire initiativer om konsekvent indsats mod
stalking. Det drejer sig for det første om et initiativ om styrket behandling
af tilholdssager i politikredsene, hvor opmærksomheden på mulighederne
for
efter en konkret vurdering
at undlade partshøring af den indklagede
øges således, at en afgørelse om tilhold kan træffes så hurtigt som muligt til
gavn for offeret. Der indføres for det andet mulighed for, at politiet kan for-
kynde en afgørelse efter tilholdsloven digitalt, hvilket skal bidrage til en
mere effektiv forkyndelse, så virkningerne af f.eks. et tilhold kan træde hur-
tigere i kraft. For det tredje foreslås det, at der indsættes en ny fire-ugers
klagefrist i tilholdsloven for at undgå, at sager trækker i langdrag, og for det
fjerde udvikles en ny IT-løsning, der skal gøre det muligt for politiet syste-
matisk at fremsøge anmeldelser og hændelser, der indikerer, at der er tale
om stalking.
Som en del af udspillet oprettes der desuden et tværfagligt specialiseret team
i alle politikredse med dedikerede og specialuddannede nøglepersoner.
Disse teams skal løfte kvaliteten i kredsenes behandling af sager om stal-
king, vold i nære relationer, voldtægt og æresrelaterede forbrydelser og
styrke forurettedes tillid til, at deres sag bliver taget alvorligt. Derudover
styrkes politiets videre- og efteruddannelse med et nyt uddannelsestilbud
målrettet sager om bl.a. stalking. Det nye uddannelsestilbud giver flere med-
arbejdere i politiet mulighed for at tilegne sig viden og kompetencer om
stalkingsagers kompleksitet, ofrenes traumereaktioner og stalkingudøveres
motiver og adfærd.
Side 3/3