Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2448849_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
22. september 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Alexander Langgaard
Olesen
Sagsnr.: 2021-0030-6468
Dok.:
2107888
Besvarelse af spørgsmål nr. 1488 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1488 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Eva Kjer Han-
sen (V).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1488: MFU spm. om, hvor mange personer, der efter ministerens forventning årligt vil blive idømt et forbud mod færden og ophold i nattelivet, jf. ændring af straffeloven, der trådte i kraft den 1. juli 2021 og svar på spørgsmål nr. S 1751, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1488 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange personer, der efter mi-
nisterens forventning årligt vil blive idømt et forbud mod færden
og ophold i nattelivet, jf. ændring af straffeloven, der trådte i
kraft den 1. juli 2021 og svar på spørgsmål nr. S 1751?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
og Rigspolitiet har tidligere regnet på de øko-
nomiske konsekvenser for politi og anklagemyndighed som
følge af det lovforslag, som førte til den ændring af straffeloven,
der er omtalt i spørgsmålet.
På baggrund af et datatræk fra Politiets Sagsstyringssystem
(POLSAS), hvor der blev trukket på relevante gerningskoder
samt ”nat” (torsdag aften til og med søndag morgen i tidsrum-
met mellem 23.00 og 04.59), skønnede Rigspolitiet i den forbin-
delse, at der i gennemsnit vil blive rejst sigtelse i 2.667 sager pr.
år, hvor der kan blive spørgsmål om at nedlægge påstand om
opholdsforbud.
På baggrund af dette skøn vurderede Rigsadvokaten, at der vil
blive nedlagt påstand om opholdsforbud i ca. 65 pct. af de på-
gældende sager, dvs. ca. 1.740 sager om året i gennemsnit. Rigs-
advokaten har derudover beregnet antallet af tiltaler per person
for samme udvalgte gerningskoder til 2,56, hvilket betyder, at
1.740 tiltaler gennemsnitligt set vil omhandle 679 unikke perso-
ner. Heraf vurderer Rigsadvokaten, at ca. 86 pct. af sagerne vil
føre til domfældelse, således at ca. 584 personer vil kunne for-
ventes idømt et opholdsforbud i nattelivet om året i gennemsnit.
Rigsadvokaten skal for god ordens skyld understrege, at oven-
stående beregning er forbundet med betydelige usikkerheder.
Beregningen er således baseret på tal fra politiets sagsstyrings-
system (POLSAS), der er et journaliserings- og sagsstyringssy-
stem og ikke et egentligt statistiksystem. Opgørelserne er derfor
behæftet med en vis usikkerhed. Opgørelserne er endvidere ba-
seret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er
endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tids-
punktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der
f.eks. kan forekomme efterregistreringer. Herudover tager be-
regningen ikke højde for adfærdsændringer som følge af vedta-
gelsen af lovforslaget, hvorfor antallet af personer formodentlig
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1488: MFU spm. om, hvor mange personer, der efter ministerens forventning årligt vil blive idømt et forbud mod færden og ophold i nattelivet, jf. ændring af straffeloven, der trådte i kraft den 1. juli 2021 og svar på spørgsmål nr. S 1751, til justitsministeren
er overvurderet. Estimatet er endvidere behæftet med usikker-
hed, da beregningen, som ovennævnte estimat bygger på, bl.a.
er foretaget på baggrund af 2020, hvor der har været mindre ak-
tivitet på nattelivsfronten på grund af Covid-19. Endelig er der i
beregningen ikke taget højde for, om de forhold, som beregnin-
gen er baseret på, er begået i nattelivet eller i tilknytning til den
dømtes færden i nattelivet, selvom det i de almindelige bemærk-
ninger i lovforslag nr. 189 af 10. marts 2021, pkt. 2.1.3.1.1, er
anført, at et opholdsforbud efter straffelovens § 79 c, stk. 1,
alene vil være relevant, hvor forholdet, der giver anledning til
opholdsforbuddet, er begået i nattelivet eller i tilknytning til den
dømtes færden i nattelivet.”
Side 3/3