Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2448421_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2021
Strafferetskontoret
Mikkel Holt Christensen
2021-0030-6459
2104093
Besvarelse af spørgsmål nr. 1478 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1478 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Iren Mirmojtahedi
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1478: Spm. ministerens partifælles forslag om at legalisere hashen strider imod FN`s Narkotikakonvention, jf. artiklen: Sophie Hæstorp Andersen vil legalisere hash, Berlingske den 11. august 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1478 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om ministerens partifælles forslag om at
legalisere hashen strider imod FN`s Narkotikakonvention, jf. ar-
tiklen:
”Sophie
Hæstorp Andersen vil legalisere hash”, Berling-
ske den 11. august 2021?”
Svar:
Danmark har tiltrådt FN’s konvention
af 30. marts 1961 om kontrol med
narkotiske midler, FN’s konvention
af 21. februar 1971 om psykotrope stof-
fer
og FN’s
konvention af 20. december 1988 imod ulovlig handel med nar-
kotika og psykotrope stoffer. Konventionerne danner rammerne for den in-
ternationale narkotikapolitik.
Det fremgår af 1988-Konventionens artikel 3 (2), at parterne
under forbe-
hold af hver parts forfatningsmæssige principper og dens retssystems grund-
læggende begreber
skal træffe sådanne foranstaltninger, som måtte være
nødvendige til at fastslå at besiddelse, køb eller dyrkning af narkotika eller
psykotrope stoffer til personligt forbrug i strid med bestemmelserne i 1961-
Konventionen, den ændrede 1961-Konvention eller 1971-Konventionen er
forbrydelser i henhold til dens nationale lovgivning, hvis de er begået for-
sætligt. Cannabis er defineret som et narkotisk stof.
Det fremgår endvidere af 1988-Konventionens artikel 3 (4) (a), at hver part
skal gøre forbrydelserne oplistet i artikel 3 (1) genstand for sanktioner, som
tager hensyn til disse forbrydelsers alvorlige karakter, såsom fængsling eller
andre former for frihedsberøvelse, økonomiske sanktioner og konfiskation.
Det fremgår dog også af artikel 3 (4) (d), at parterne
enten som alternativ
til domfældelse eller straf eller ud over domfældelse eller straf for en for-
brydelse i henhold til artikel 3 (2)
kan træffe foranstaltninger med henblik
på behandling, uddannelse, efterbehandling, revalidering eller resocialise-
ring af overtræderen.
International Narcotics Control Board (INCB) er et uafhængigt organ, der
fører kontrol med landenes overholdelse af konventionerne. INCB har sin i
årsrapport fra 2017 udtalt følgende:
”In spite of repeated clarification in United Nations documents
that the international drug control treaties do not require States
parties to apply criminal justice sanctions for the use of drugs or
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1478: Spm. ministerens partifælles forslag om at legalisere hashen strider imod FN`s Narkotikakonvention, jf. artiklen: Sophie Hæstorp Andersen vil legalisere hash, Berlingske den 11. august 2021, til justitsministeren
compel such sanctions for the possession of drugs for personal
use, some national governments continue to have laws that man-
date penal measures, including incarceration for people who use
drugs. It needs to be reiterated that under the international drug
control treaties, treatment and rehabilitation services can be pro-
vided as a full-fledged alternative to criminal justice sanctions,
as stated by the Board in 2007 and
in 2016.”
Udtalelsen peger således på, at det er foreneligt med konventionerne at
af-
kriminalisere
besiddelse af mindre mængder narkotika til eget brug
længe der ikke er tale om en egentlig legalisering. Ved afkriminalisering
forstås, at besiddelse af de pågældende stoffer fortsat er ulovlig, men at be-
siddelsen ikke udløser en strafferetlig sanktion. Der vil til gengæld kunne
blive tale om en alternativ sanktion i form af f.eks. misbrugsbehandling eller
rådgivning. En
legalisering
betyder i modsætning hertil, at besiddelsen ikke
anses for ulovlig og dermed ikke udløser nogen sanktioner.
Det er regeringens holdning, at et forsøg med legalisering af cannabis ikke
er den rigtige vej at gå. Det skal ses i lyset af, at en legalisering efter Rigs-
politiets vurdering ikke vil have den ønskede effekt på den illegale hashhan-
del, ligesom det vil modvirke vores særlige ansvar for at forebygge de po-
tentielle konsekvenser, der især kan ramme psykisk sårbare samt børn og
unge med sociale problemer.
Jeg kan i øvrigt henvise til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1479
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg og min besvarelse af 14. februar
2020 af spørgsmål nr. 645 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3