Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2448415_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
21. september 2021
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Julie Kolding Brunes Ja-
cobsen
Sagsnr.: 2021-0030-6463
Dok.:
2105284
Besvarelse af spørgsmål nr. 1477 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1477 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1477: Spm., om udgifterne til indsatte i Danmark sammenlignet med andre EU-lande målt pr. indsat, til justitsministeren
2448415_0002.png
Spørgsmål nr. 1477 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for udgifterne til indsatte i Danmark
sammenlignet med andre EU-lande målt pr. indsat?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Europarådet har indsamlet oplysninger om udgifterne til de
indsatte pr. dag i de europæiske lande. I tabel 1 fremgår omkost-
ningerne pr. indsat pr. dag i de 27 EU-lande. Data er indsamlet
i 2019.
Tabel 1
Omkostninger pr indsat pr dag
Land
Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrig
Grækenland
Holland
Irland
Italien
Kroatien
Letland
Litauen
Luxembourg
Μalta
Polen
Portugal
Rumænien
Slovakiet
Slovenien
Spanien
Sverige
Tjekkiet
Tyskland
Ungarn
Østrig
Omkostninger pr indsat pr dag
384 kr.
42 kr.
518 kr.
1.502 kr.
557 kr.
1.519 kr.
828 kr.
216 kr.
1.971 kr.
1.532 kr.
977 kr.
410 kr.
356 kr.
223 kr.
1.823 kr.
494 kr.
200 kr.
382 kr.
318 kr.
375 kr.
669 kr.
463 kr.
2.261 kr.
436 kr.
1.105 kr.
309 kr.
957 kr.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1477: Spm., om udgifterne til indsatte i Danmark sammenlignet med andre EU-lande målt pr. indsat, til justitsministeren
2448415_0003.png
Anm: Omkostningerne bør efter Europarådets retningslinjer som udgangspunkt inkludere omkostninger
til sikkerhed, sundhedspleje (inkl. lægehjælp, psykiatrisk service, lægemidler, tandpleje osv.),
tjenester (inkl. vedligeholdelse, forsyningsselskaber, vedligeholdelse af indsattes journaler, mod-
tagelse, transport osv.), administration, support (inkl. mad, tøj osv.) og rehabiliteringsprogram-
mer (inkl. uddannelse, erhvervsuddannelse, stofmisbrugsprogrammer mv.). Flere landes omkost-
ninger afviger dog fra denne beskrivelse, fordi de enten har flere omkostninger med eller har
udeladt omkostninger. Der henvises til rapporten for en konkret beskrivelse af, hvordan de en-
kelte landes opgørelser afviger fra beskrivelsen. Tabellen er ikke købekraftskorrigeret.
Kilde:Europarådets rapport,
SPACE I - 2020
Council of Europe Annual Penal Statistics: Prison pop-
ulations:
https://wp.unil.ch/space/files/2021/04/210330_FinalReport_SPACE_I_2020.pdf
Det fremgår af tabel 1, at der er stor forskel på de enkelte med-
lemslandes omkostninger pr. indsat pr. dag.
Det bemærkes, at flere lande i Europarådets rapport har tilken-
degivet, at deres omkostninger ikke fuldstændigt svarer til den
definition, som rapporten har lagt op til. Det er endvidere værd
at bemærke, at omkostningerne pr. indsat i EU-landene spænder
fra ca. 42 kr. pr. dag pr. indsat (Bulgarien) til ca. 2.261 kr. pr.
dag pr. indsat (Sverige). Dette spænd kan indikere, at der kan
være forskelle i den metode, de enkelte lande har valgt til at op-
gøre omkostningerne, hvilket gør det vanskeligt at sammenligne
omkostninger på tværs af landene. I den forbindelse skal det dog
også bemærkes, at tallene ikke er købekraftskorrigerede.
Også for Danmark gælder, at omkostningerne ikke fuldstændigt
svarer til den definition, som rapporten har lagt op til. Kriminal-
forsorgen har således ikke mulighed for at isolere de udgifter,
der falder under Europarådets afgrænsning. Det er bl.a. ikke mu-
ligt at frasortere de udgifter, der anvendes til asylpladser, krimi-
nalforsorgens tilsyn med dømte i afsoning i fodlænke eller afso-
ning i pensioner. Derfor har kriminalforsorgen i forbindelse med
dataindsamlingen til rapporten taget udgangspunkt i de takster,
der benyttes til beregning af de økonomiske konsekvenser ved
lovforslag om strafskærpelser. Taksterne er beregnet på bag-
grund af de estimerede gennemsnitlige udgifter pr. indsat i 2015.
Taksterne er siden 2015 årligt blevet pl-reguleret.”
Side 3/3