Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2447250_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. september 2021
Politikontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2021-0030-6428
2108953
Besvarelse af spørgsmål nr. 1460 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1460 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1460: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 19. august 2021 om serieafpresser, jf. REU alm. del – samrådsspm. BC, i lyset af at sager af denne karakter går på tværs af politikredse, vil oplyse, om ministeren er bekendt med, at der er andre sager, der falder ned mellem to stole, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1460 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 19. august 2021
om serieafpresser, jf. REU alm. del - samrådsspm. BC, i lyset af
at sager af denne karakter går på tværs af politikredse, oplyse,
om ministeren er bekendt med, at der er andre sager, der falder
ned mellem to stole, herunder om de eksisterende økonomiske
belønningsmekanismer for politikredsene kan have spillet en
rolle for, hvorfor en sag, hvor gerningsmanden opererer i flere
forskellige politikredse, ikke bliver løst hurtigt nok?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet udtalelser
fra samtlige politikredse, der oplyser, at politikredsene ofte
modtager anmeldelser og behandler sager med kredsoverskri-
dende elementer. Politikredsene oplever generelt det tværgå-
ende kredssamarbejde som positivt og uproblematisk.
2.
Rigspolitiet har anmodet politikredsene om at redegøre for,
om der er specifikke politikredstværgående sagstyper, der er
”faldet mellem to stole”, herunder konkrete sagskomplekser.
Politikredsene fremhæver it-kriminalitet, herunder sædeligheds-
sager og økonomisk kriminalitet, og kriminalitetsområder med
omrejsende kriminelle grupperinger som potentielt problemati-
ske sagstyper. De typiske udfordringer i disse sagstyper kan be-
stå i, at en gerningsperson begår mange forhold på tværs af po-
litikredsene og/eller i udlandet f.eks. via et globalt netværk eller
i form af omrejsende kriminelle grupperinger, tvivl om ger-
ningssted, identifikation af gerningsperson, der f.eks. har an-
vendt falske profiler, afdækning af eventuelt andre forurettede
og/eller andre forhold, samt sagernes omfang og kompleksitet.
Såfremt det enkelte forhold anmeldes af en forurettet, vil anmel-
delse og sagsbehandling indledningsvis blive forankret lokalt i
forurettedes bopælskreds med det resultat, at der kan være
mange verserende sager i forskellige politikredse. Den enkelte
politikreds har ved behandling af en sag mulighed for at under-
søge, om der er forhold i andre politikredse, hvor enten ger-
ningsperson og/eller modus er sammenfaldende. Ovenstående
udfordringer, herunder i forhold til gerningspersons identitet og
sagens nærmere omstændigheder, kan dog vanskeliggøre opga-
ven med at udfinde lignende sager.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1460: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 19. august 2021 om serieafpresser, jf. REU alm. del – samrådsspm. BC, i lyset af at sager af denne karakter går på tværs af politikredse, vil oplyse, om ministeren er bekendt med, at der er andre sager, der falder ned mellem to stole, til justitsministeren
Sydøstjyllands Politi oplyser, at politikredsen har kendskab til
én sag, der kunne have givet anledning til problemer. I sagen,
der omhandlede svindel med leasingbiler, havde sigtede bopæl
i Syd- og Sønderjyllands politikreds, virksomhed i Sydøstjyl-
lands politikreds og relationer i Midt- og Vestjyllands politi-
kreds. Sagen blev indledningsvis efterforsket af både Syd- og
Sønderjyllands-, Sydøstjyllands- og Midt- og Vestjyllands poli-
tikreds. Efter længerevarende tæt dialog imellem de involverede
politikredse blev sagen samlet i et efterforskningsfællesskab,
hvor efterforskere fra Sydøstjyllands Politi arbejdede under le-
delse af Syd- og Sønderjyllands Politi, hvor der var værneting,
og sagen blev afgjort. Politikredsene oplevede samarbejdet som
positivt.
Nordjyllands Politi oplyser, at kredsen har ét eksempel på en
sag, som kunne have givet problemer. Sagen omhandlede en kri-
minel gruppering, der i et vist omfang var omrejsende, og som
begik tyveri og efterfølgende databedrageri i flere politikredse i
Vestdanmark. Efter en nærmere vurdering af sagen blev det be-
sluttet, at Nordjyllands Politi skulle samle efterforskningen af
de omkring 100 kredstværgående forhold, og sagerne blev af-
sluttet ved domme i Nordjylland.
Bornholms Politi har oplyst, at der kan opstå problemer i forhold
til f.eks. tilholdssager, hvor forurettede i nogle tilfælde skifter
adresse flere gange, og gerningspersonen har bopæl i en anden
politikreds end forurettede. I denne type sager kan der være ri-
siko for, at sagsbehandlingstiden bliver forlænget, idet Born-
holms Politi af geografiske årsager er nødt til at videresende sa-
gen til efterforskning i en anden politikreds.
Københavns Vestegns Politi har fremhævet sagen om røveriet
mod Dansk Værdihåndtering, hvor samarbejdet på tværs af po-
litikredsene var velfungerende. Røveriet var rettet mod virksom-
heden Dansk Værdihåndtering på en adresse i Brøndby, hvilket
var sagens egentlige strafferetlige gerningssted. Ud over ger-
ningsstedet i Brøndby var efterforskning rettet mod en lang
række gerningssteder både i og uden for politikredsen. Ud over
selve røveriet blev en række kriminelle forberedelseshandlinger
udøvet på forskellige lokaliteter, herunder i andre politikredse
og i udlandet. Der blev bl.a. anvendt køretøjer i forbindelse med
røveriet, som var stjålet i andre politikredse og i Sverige. Det
var således under efterforskningen relevant at inddrage andre
politikredse og svensk politi og koordinere samarbejdet. Den 15.
september 2020 blev 15 personer idømt langvarige fængsels-
straffe for røveriet.
3.
Rigspolitiet har anmodet politikredsene om at redegøre for
andre specifikke erfaringer med kredsoverskridende samar-
bejde.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1460: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 19. august 2021 om serieafpresser, jf. REU alm. del – samrådsspm. BC, i lyset af at sager af denne karakter går på tværs af politikredse, vil oplyse, om ministeren er bekendt med, at der er andre sager, der falder ned mellem to stole, til justitsministeren
Politikredsene har oplyst, at de generelt har positive erfaringer
med Politiets Landsdækkende Center for It-relateret Økonomisk
Kriminalitet (LCIK). Oprettelsen af LCIK, og derved en central
visitationsenhed i henhold til området for internetbaseret øko-
nomisk kriminalitet, anses for at have minimeret og imødegået
flere af de kredstværgående udfordringer, der kan opstå ved
denne sagstype.
Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi har fremhævet, at op-
rettelsen af efterforskningsenheden i Udlændinge Kontrol Afde-
lingen (UKA ØST) har medført et positivt samarbejde. Enheden
har et bredt mandat til regional efterforskning af sager mod om-
rejsende kriminelle grupperinger i samarbejde med andre politi-
kredse, hvilket har gjort det muligt at afdække kredsoverskri-
dende og organiserede udenlandske omrejsende kriminelle
grupperinger. Dette har medført anholdelser og efterfølgende
domfældelser af toneangivne personer i de pågældende netværk.
Som eksempler kan nævnes sager om tyveri af varebiler samt
sager om tyveri fra byggepladser, hvor politikredsen har haft et
udbytterigt samarbejde med flere andre politikredse.
4.
Rigspolitiet forstår spørgsmålet således, at der med ”beløn-
ningsmekanismer” menes, om der er incitamenter i politiets be-
villingstildeling, der vil kunne påvirke sagsbehandlingen af de
pågældende sager.
Det er Rigspolitiets vurdering, at der ikke på baggrund af forde-
lingen af politikredsenes bevilling skabes incitament til at ned-
prioritere sager, hvor en gerningsmand opererer i flere forskel-
lige politikredse.
Politikredsenes bevilling fordeles dels via faste fordelinger, som
ikke er direkte aktivitetsbaserede, dels via en aktivitetsbaseret
fordelingsnøgle, der bl.a. baseres på kriminalitetsbilledet i de
enkelte politikredse.
Hver politikreds tilføres således en grundbevilling samt midler
til en række særlige opgaver, som ikke er aktivitetsafhængige,
herunder til den styrkede terrorindsats. Herudover fordeles en
andel af politikredsenes bevilling på baggrund af aktiviteten i de
enkelte politikredse, hvor fordelingen er baseret på bl.a. antallet
af straffesager. Straffesagstildelingen tager udgangspunkt i an-
tallet af anmeldelser pr. politikreds og den gennemsnitlige tid til
at behandle hver sag pr. kriminalitetsområde. Den enkelte poli-
tikreds modtager på den baggrund under straffesagstildelingen
bevilling pr. anmeldelse uafhængig af, om flere anmeldelser
måtte have den samme gerningsmand, og uafhængig af, at ger-
ningsmanden opererer på tværs af politikredse.”
Side 4/4