Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2447622_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. september 2021
Politikontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2021-0030-6423
2105058
Besvarelse af spørgsmål nr. 1458 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1458 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1456: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 19. august 2021 om serieafpresser, jf. REU alm. del – samrådsspm. BC, vil redegøre for argumenterne for at fastholde strukturen med NC3, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1458 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 19. august 2021
om serieafpresser, jf. REU alm. del - samrådsspm. BC, kom-
mentere på forslaget om at oprette et tilsyn på området, som kan
følge området på tilsvarende vis, som tilsynet med voldtægtsa-
ger?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigsadvokaten, som jeg kan henholde mig til:
”1.
Rigsadvokaten og de regionale statsadvokater fører tilsyn
med politikredsenes straffesagsbehandling, og Rigspolitiet fører
tilsyn med politiets virksomhed både i forhold til administrative
og politifaglige opgaver.
Anklagemyndighedens tilsyn med straffesagsbehandlingen skal
bidrage til, at den nødvendige høje kvalitet, legalitet og effekti-
vitet i straffesagsbehandlingen sikres.
Anklagemyndigheden skal gennem sit tilsyn sikre,
at
politiets
og anklagemyndighedens behandling af straffesager er fagligt
korrekt og sker på en ensartet måde,
at
afgørelser og beslutnin-
ger træffes på et objektivt og sagligt grundlag under iagttagelse
af gældende regler, og
at
enhver sag behandles så grundigt og
hurtigt som muligt i lyset af den enkelte sags omfang, karakter
og grovhed
samt i overensstemmelse med generelle tværgå-
ende prioriteringer.
Anklagemyndighedens centrale tilsynsplan fungerer som over-
ordnet strategisk styringsinstrument for anklagemyndighedens
tilsynsarbejde. Tilsynsplanen beskriver anklagemyndighedens
overordnede tilsynsaktiviteter i form af de generelle tilsynsom-
råder og temaer, der aktuelt indgår i tilsynet.
Tilsynsplanen er dynamisk og justeres løbende bl.a. med hen-
blik på at tilpasse planen i forhold til risikobilledet. Nye tilsyns-
områder og aktiviteter inddrages ud fra en vurdering af risiko og
væsentlighed. Samtidig vil temaer og generelle tilsynsområder
udgå af planen, når de er gennemført eller ikke længere vurderes
aktuelle.
Ved siden af de tværgående tematiserede tilsyn og de generelle
tilsynsområder foregår det lokale tilsyn, der er politikredsens
egen løbende kvalitets- og legalitetskontrol. Det lokale tilsyn
spiller en helt central rolle i forhold til de straffesager, der bliver
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1456: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 19. august 2021 om serieafpresser, jf. REU alm. del – samrådsspm. BC, vil redegøre for argumenterne for at fastholde strukturen med NC3, til justitsministeren
behandlet i kredsen, og skal bidrage til at sikre, at de materielle
regler til enhver tid efterleves, og at fastsatte kvalitets-, legali-
tets- og effektivitetskrav overholdes.
For så vidt angår de tematiserende tilsyn skal det bemærkes, at
Rigsadvokaten løbende identificerer temaer, der skal underlæg-
ges et særligt tilsyn. Tematilsyn gør det muligt at foretage en
målrettet og klart defineret tilsynsindsats på særlige områder.
Valget af temaer sker bl.a. ud fra en vurdering af væsentlighed
og risiko. Anklagemyndigheden har som henvist til i spørgsmå-
let f.eks. i 2. kvartal 2019 ført et særligt tematilsyn med behand-
lingen af voldtægtssager. Tilsynet havde særlig fokus på, om
retningslinjerne i Rigspolitiets vejledning om voldtægtssagers
behandling blev fulgt samt på de straffesager, hvor der skete
henlæggelse eller frifindelse.
2.
Politiet og anklagemyndigheden har de seneste år haft stor
fokus på behandlingen af sager om digitale sexkrænkelser, her-
under i politiets møde med forurettede, offerrådgivning samt fo-
kus på anklagemyndighedens behandling af sagerne.
I 1. halvår af 2019 og 1. halvår af 2020 har anklagemyndigheden
endvidere haft et tematilsyn om digitale sexkrænkelser, hvor fo-
kus bl.a. har været på sagsbehandlingstiden i disse sager.
Af statsadvokaternes opsamling på tilsynet for 1. halvår 2020
fremgår det bl.a., at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fort-
sat var for lang, men at der dog var en positiv udvikling i sags-
behandlingstiden generelt set over hele tilsynsperioden. En del
af forklaringen på den fortsat for lange gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid ses ifølge opsamlingen at have baggrund i, at der
var afgjort en række ældre forhold i perioden.
Af Rigsadvokatens opsamlende bemærkninger til tilsynet for 1.
halvår 2020 fremgår det bl.a., at det samlet set var Rigsadvoka-
tens vurdering, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på
området stadig ikke havde nået et tilfredsstillende niveau. Rigs-
advokaten delte derfor også de regionale statsadvokaters vurde-
ring af, at der fortsat var behov for at følge udviklingen på om-
rådet med henblik på bl.a. at sikre, at den forholdsvis positive
udvikling blev fastholdt. Det skal ses i sammenhæng med, at det
samlet set var de regionale statsadvokaters vurdering, at der var
stort ledelsesmæssigt fokus på området i politikredsene, og at
det på baggrund af de iværksatte initiativer var statsadvokater-
nes forventning, at sagsbehandlingstiderne fortsat ville falde.
Rigsadvokaten har sammen med statsadvokaterne i januar 2021
drøftet behovet for at iværksætte eventuelle yderligere tilsyns-
mæssige tiltag på området i 2021. Det er i den forbindelse vur-
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1456: Spm. om ministeren i forlængelse af samrådet den 19. august 2021 om serieafpresser, jf. REU alm. del – samrådsspm. BC, vil redegøre for argumenterne for at fastholde strukturen med NC3, til justitsministeren
deret, at der indtil videre ikke er grundlag for at iværksætte yder-
ligere tilsyn, men at der fortsat skal være fokus på sagerne. Dette
har været drøftet med politikredsene i centrale fora i politi og
anklagemyndighed i 1. kvartal 2021.”
Jeg har herudover noteret mig, at det bl.a. fremgår af Rigspolitiets redegø-
relse vedrørende efterforskning af en sag om omfattende seksuel afpresning
via digitale medier (”Operation Sextortion”), som jeg oversendte til Retsud-
valget den 16. august 2021, at Rigspolitiet allerede i 2019 iværksatte flere
tiltag, der har forbedret politiets muligheder for at efterforske digitale kræn-
kelser. Det fremgår videre af redegørelsen, at Rigspolitiet er i gang med at
se på yderligere tiltag som følge af den konkrete sag.
Som jeg oplyste i mit oversendelsesbrev af 16. august 2021 til Retsudvalget
(Alm. del
Bilag 399), forventer jeg, at Rigspolitiet implementerer de nød-
vendige tiltag, så der fremover sker en tilstrækkelig og rettidig koordination
af efterforskningen af denne type af sager på tværs af landets politikredse.
Side 4/4