Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2446180_0001.png
Retsudvalget 2013-14
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 391
Offentligt (04)
Administrationsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
19. februar 2014
Budget- og Planlæg-
ningskontoret
Sagsbeh: Rasmus Friis Bendtesen
Sagsnr.: 2014-0030-1878
Dok.:
1022976
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 391 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. januar 2014.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA).
Karen Hækkerup
/
Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1448: Spm. om politiets årlige udgifter til bekæmpelse af den organiserede hashhandel på landsplan for årene 2010-2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 391 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for
– politiets omkostninger ved Task Force Pusherstreet og
– for statens samlede udgifter til bekæmpelse af cannabis?
Ministeren bedes herunder redegøre for udgifterne til politiets
indsats, for udgifter ved retsforfølgelse af borgere for overtræ-
delse af love mod køb, salg eller besiddelse af cannabis, og for
opbevaring af dømte, hvis lovovertrædelse kan relateres til
køb, salg eller besiddelse af cannabis.”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af første del af spørgsmålet
vedrørende politiets omkostninger ved Task Force Pusherstreet indhentet
en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af den første del af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Københavns Politi.
Københavns Politi har i den anledning oplyst, at Task Force
Pusherstreet blev etableret den 1. september 2012, og enheden
har til formål at bekæmpe den ulovlige hashhandel i
Pusherstreet på Christiania. Dette sker gennem en operativ, ef-
terforskningsmæssig og dialogbaseret indsats.
Enheden bistås i varierende omfang af andre enheder i Køben-
havns Politi, ligesom Task Force Øst og Rigspolitiet i varie-
rende omfang bidrager til indsatsen på området. Københavns
Politi finder det derfor ikke muligt mere præcist at oplyse en
samlet udgift til Task Force Pusherstreet og de deraf afledte
straffesagsomkostninger mv.
Særligt for så vidt angår Københavns Politis lønudgifter til det
personale, som direkte er tilknyttet enheden, er det af polititak-
tiske og efterforskningsmæssige grunde politikredsens praksis
ikke at oplyse, hvilke ressourcer der anvendes i forbindelse
med konkrete politiindsatser.
Baseret på et løsere skøn og de foreløbige erfaringer med Task
Force Pusherstreet, kan Københavns Politi dog helt overordnet
oplyse, at politikredsens samlede årlige udgifter hidtil anslås til
ikke under 40 mio. kr., hvoraf Københavns Politi er tildelt 10
mio. kr. i 2014 og 2015 fra Rigspolitiets særlige pulje til fore-
byggelse og bekæmpelse af bandekriminalitet mv. De fremad-
rettede udgifter kan ikke anslås nærmere, da de i vidt omfang
afhænger af Task Force Pusherstreets konkrete aktiviteter og
den generelle kriminalitetsudvikling i Pusherstreet.
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1448: Spm. om politiets årlige udgifter til bekæmpelse af den organiserede hashhandel på landsplan for årene 2010-2020, til justitsministeren
Der henvises i øvrigt til Københavns Politis bidrag til justits-
ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 408 af 22. januar 2013
fra Folketingets Retsudvalg.”
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af anden del af spørgsmålet
vedrørende udgifterne som følge af politiets indsats, retsforfølgelsen samt
indsatte, hvis lovovertrædelse kan relateres til køb, salg eller besiddelse af
cannabis indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Direktora-
tet for Kriminalforsorgen samt Domstolsstyrelsen.
De pågældende myndigheder har oplyst, at det ikke er muligt at opgøre
udgifterne. Det skyldes, at de nævnte lovovertrædelser i de respektive
myndigheders statistik-, tidsregistrerings- og sagsbehandlingssystemer ik-
ke registreres særskilt.
3