Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2447346_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
17. september 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2021-0030-6401
Dok.:
2099448
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1440 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1440 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1440: Spm. om sanktionsmuligheder over for bandemedlemmer, som ikke følger reglerne i fængslerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1440 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for sanktionsmuligheder over for ban-
demedlemmer, som ikke følger reglerne i fængslerne, herunder
muligheden for at udelukke bandemedlemmerne fra fællesska-
bet i fængslet, og muligheden for at afskærekontakt med deres
kriminelle netværk uden for fængslets mure?”
Svar:
Jeg er meget optaget af, at kriminalforsorgen har de fornødne værktøjer til
at sikre opretholdelsen af orden og sikkerhed i vores fængsler og arrester.
Det er derfor helt afgørende, at vi har et disciplinærsystem, som fungerer,
således at indsatte, som ikke følger reglerne, mødes af hurtige og mærkbare
konsekvenser af deres handlinger. Dette gælder i særdeleshed i forhold til
indsatte med bandetilknytning.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at bande-
medlemmer, som ikke følger reglerne i fængslerne, kan straffes
disciplinært efter reglerne i straffuldbyrdelseslovens § 67. Efter
lovens § 68, stk. 1, kan advarsel, bøde og strafcelle anvendes
som disciplinærstraf.
Det kan desuden oplyses, at de vejledende retningslinjer for
ikendelse af disciplinærstraf blev ændret den 1. september 2017
som følge af den politiske aftale om Bandepakke III fra marts
2017. Der blev i den forbindelse indført en skærpet disciplinær-
straf for negativ stærkt styrende indsatte, når en konkret udvist
adfærd vurderes at være negativ stærkt styrende. Det fremgår af
retningslinjerne, at disciplinærstraffen skærpes med ca. 50 pro-
cent, såfremt der er anvendt upassende sprogbrug eller adfærd,
eller der er fremsat trusler eller udøvet vold.
Der kan også være andre overtrædelser vedr. orden og sikker-
hed, som er udtryk for en negativ stærkt styrende adfærd, og
hvor de indsatte bruger tilhørsforholdet til en bandegruppering
mv. til at demonstrere en form for magt. Det kan f.eks. være
tilfældet, når personalets anvisninger ikke efterkommes.
Endelig kan disciplinært forhold begået i forening af indsatte
med tilhørsforhold til en bandegruppering mv. kunne føre til en
skærpet sanktion. Dette vil for eksempel gøre sig gældende,
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1440: Spm. om sanktionsmuligheder over for bandemedlemmer, som ikke følger reglerne i fængslerne, til justitsministeren
hvor flere er sammen om at indsmugle mobiltelefoner, euforise-
rende stoffer eller andre ulovlige genstande.
2.
Der gælder endvidere særligt skærpede regler om afskæring
af udgang og besøg i forhold til bandemedlemmer, der vurderes
at have tilknytning til en gruppering, der er en aktiv del af en
verserende voldelig konflikt, jf. straffuldbyrdelsesloven § 46,
stk. 3, og § 51, stk. 4. Af disse bestemmelser følger, at indsatte,
som af politiet skønnes at have tilknytning til en gruppe af per-
soner, som er aktivt involveret i en verserende voldelig konflikt
med en anden gruppe af personer, og om hvem politiet oplyser,
at der inden for den gruppe
som den indsatte skønnes at have
tilknytning til
som led i konflikten enten er anvendt skydevå-
ben eller våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres
særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade,
eller er begået brandstiftelse omfattet af straffelovens § 180,
ikke har ret til udgang eller til at modtage besøg af personer med
tilknytning til den pågældende gruppe eller en anden tilsvarende
gruppe. Besøg kan dog finde sted, hvis ganske særlige grunde
gør sig gældende.
3.
Af straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2, og udgangsbekendt-
gørelsens § 12 følger, at en tilladelse til udgang - ud over de
almindelige vilkår - kan betinges af særvilkår, som findes for-
målstjenlige for at undgå misbrug. For så vidt angår indsatte,
som har en tilknytning til en rocker- eller bandegruppering, her-
under også en løsere tilknytning til disse miljøer, vil der som
udgangspunkt være behov for at fastsætte sådanne skærpede vil-
kår for udgang. Der vil således kunne fastsættes vilkår om, at
den indsatte ikke i løbet af udgangen har samvær med personer,
som har tilknytning til rocker/bandemiljøet, herunder elektro-
nisk kontakt, f.eks. via de sociale medier, ikke opsøger lokalite-
ter, f.eks. klubhuse, der regelmæssigt anvendes som mødesteder
for personer med tilknytning til rocker/bandemiljøet, ikke delta-
ger i hverken offentlige eller private arrangementer, hvor perso-
ner med tilknytning til rocker/bandemiljøet står som arrangør,
eller hvor det må forventes, at personer med tilknytning til
rocker/bandemiljøet vil deltage, og at udgangsadressen ikke un-
der udgang bruges som samlingssted for personer, som har til-
knytning til rocker/bandemiljøet.
4.
Hertil kommer yderligere regler om skærpede sikkerhedsfor-
anstaltninger vedrørende besøg, brevveksling og telefonsamta-
ler i forhold til indsatte, som af politiet skønnes at indtage en
ledende eller koordinerende rolle i en gruppe af personer, som
tilsammen står bag omfattende og alvorlig kriminalitet.
Det følger således af straffuldbyrdelseslovens § 53, stk. 1, at be-
søg til en indsat med en ledende eller koordinerende rolle i en
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1440: Spm. om sanktionsmuligheder over for bandemedlemmer, som ikke følger reglerne i fængslerne, til justitsministeren
sådan bandegruppering skal overværes, medmindre det er åben-
bart, at det ikke er nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæs-
sige hensyn eller af hensyn til at forebygge kriminalitet.
Tilsvarende skal brevveksling til og fra indsatte omfattet af
ovenstående persongruppe gennemlæses i medfør af straffuld-
byrdelseslovens § 55, stk. 4, ligesom telefonsamtaler skal opta-
ges, påhøres eller aflyttes i medfør af straffuldbyrdelseslovens §
57, stk. 4, medmindre det er åbenbart, at det ikke er nødvendigt
af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn eller af hensyn til at
forebygge kriminalitet.
5.
Herudover kan bandemedlemmer på samme måde som andre
indsatte udelukkes fra fællesskab i medfør af straffuldbyrdelses-
lovens § 63 som et fremadrettet og forebyggende indgreb for at
undgå en nuværende eller fremtidig adfærd, f.eks. fordi den ind-
satte udviser en grov eller oftere gentagen utilladelig adfærd,
som er åbenbart uforenelig med fortsat ophold i fællesskab med
andre indsatte.”
Side 4/4