Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2447152_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. september 2021
Flerårsaftalesekretariatet
Jakob Dalsgaard
2021-0030-6437
2101828
Besvarelse af spørgsmål nr. 1435 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1435 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Christina Bach Harboe
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1435: Spm. om, hvad det vil koste henholdsvis at uddanne og ansætte 100, 200, 300 og 400, 500 og 600 nye fængselsbetjente, samt hvor meget det i gennemsnit koster at uddanne og ansætte én fængselsbetjent, til justitsministeren
2447152_0002.png
Spørgsmål nr. 1435 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad det vil koste henholdsvis at
uddanne og ansætte 100, 200, 300 og 400, 500 og 600 nye fæng-
selsbetjente, samt hvor meget det i gennemsnit koster at ud-
danne og ansætte én fængselsbetjent?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”De årlige udgifter ved at uddanne en fængselsbetjent udgør
ca.
0,5 mio. kr. i uddannelsesperioden, fordelt på 0,4 mio. kr. til
personaleudgifter og 0,1 mio. kr. til direkte uddannelsesudgifter.
Fængselsbetjentuddannelsen er 3-årig. De samlede udgifter ved
at uddanne en fængselsbetjent udgør således ca. 1,5 mio. kr. Ef-
ter uddannelsens afslutning udgør de årlige udgifter for en ny-
uddannet fængselsbetjent ca. 0,5 mio. kr., herunder 0,4 mio. kr.
i lønudgifter og 0,1 mio. kr. i overhead.
Omkostningerne ved henholdsvis at uddanne og ansætte 100,
200, 300 og 400, 500 og 600 nye fængselsbetjente fremgår ne-
denfor,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Merudgiften ved at uddanne og ansætte nye fængselsbetjente
Mio. kr.
Antal
100 nye fængselsbetjente
200 nye fængselsbetjente
300 nye fængselsbetjente
400 nye fængselsbetjente
500 nye fængselsbetjente
600 nye fængselsbetjente
1. år
50,6
101,2
151,8
202,4
253,0
303,6
Uddannelsesperiode
2. år
50,6
101,2
151,8
202,4
253,0
303,6
3. år
50,6
101,2
151,8
202,4
253,0
303,6
Nyansat
1
1. år
51,6
103,1
154,7
206,3
257,9
309,4
Anm.: Fængselsbetjentuddannelsen er 3-årig. Der er forudsat en merudgift pr. elev på ca. 0,5
mio. kr. i uddannelsesperioden, fordelt på 0,4 mio. kr. til personaleudgifter og 0,1
mio. kr. til direkte uddannelsesudgifter. Det er antaget, at der ikke er frafald på
uddannelsen. Det er ligeledes antaget, at alle de ekstra fængselsbetjente i
uddannelsesperioden modtager SU. Der er efter uddannelsens afslutning forudsat
udgifter på 0,5 mio. kr. pr. fængselsbetjent, herunder 0,4 mio. kr. i lønudgifter og 0,1
mio. kr. i overhead.
1
) Afvigelser skyldes afrunding.
Der er i forbindelse med opgørelsen taget udgangspunkt i krimi-
nalforsorgens eksisterende omkostninger til uddannelse af
fængselsbetjentelever, som forholdsmæssigt er fremskrevet
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1435: Spm. om, hvad det vil koste henholdsvis at uddanne og ansætte 100, 200, 300 og 400, 500 og 600 nye fængselsbetjente, samt hvor meget det i gennemsnit koster at uddanne og ansætte én fængselsbetjent, til justitsministeren
med det forudsatte antal ekstra elever. Uddannelsesomkostnin-
gerne er inklusive undervisere, lokaler mv. Der er ikke indregnet
midler til etablering af yderligere faciliteter til uddannelse af de
yderligere betjente. Det vurderes umiddelbart, at de nuværende
faciliteter kan rumme op til 100 yderligere elever. Øget optag
herudover vil kræve etablering af nye uddannelsesfaciliteter.
Beregningen vedrører de direkte udgifter forbundet med scena-
rierne. Der er dermed ikke indregnet fortrængning af det nuvæ-
rende overarbejde. Endvidere kan bemærkes, at der ikke er ind-
regnet udgifter til initiativer, som skal understøtte et øget optag
af elever i de anførte størrelsesordner, herunder rekrutterings-
kampagner mv.”
Det bemærkes i øvrigt, at der aktuelt optages alle de ansøgere, der vurderes
egnede til uddannelsen, hvorfor det ikke er de økonomiske rammer, der er
afgørende for størrelsen på det aktuelle optag.
Side 3/3