Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2446237_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
16. september 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Julie Mørkholt Schlie-
mann
Sagsnr.: 2021-0030-6491
Dok.:
2114802
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1422 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1422 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1421: Spm. om i hvor høj grad, man kan fordele indsatte i fængsler og arresthuse efter kriminalitet, opholdsgrundlag, nationalitet mv., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1422 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om det vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, at indsatte er placeret under hensyn
til, at de ikke er danske statsborgere eller EU-borgere?”
Svar:
Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) ar-
tikel 5, stk. 1, 1. pkt., at enhver har ret til frihed og personlig sikkerhed. Det
følger endvidere af artikel 5, stk. 1, 2. pkt., at ingen må berøves friheden
undtagen i en række oplistede tilfælde, der fremgår af artikel 5, stk. 1, litra
a-f, og i overensstemmelse med den ved lov foreskrevne fremgangsmåde.
Bestemmelsen regulerer ikke som sådan de forhold, under hvilke en person
er frihedsberøvet, men det følger af Den Europæiske Menneskerettigheds-
domstols (Domstolens) praksis om konventionens artikel 14 sammenholdt
med artikel 5, at der ikke må ske forskelsbehandling i relation til, hvordan
man behandler forskellige kategorier af indsatte, medmindre der foreligger
en saglig og objektiv begrundelse, jf. f.eks. dom af 13. juli 2010 i sagen Clift
mod Det Forenede Kongerige (7205/07).
Det følger af Domstolens praksis, at forskelsbehandling alene på baggrund
af nationalitet i almindelighed kræver meget tungtvejende grunde, jf. f.eks.
dom af 16. september 1996 i sagen Gaygusuz mod Østrig (17371/90).
En ordning, hvor placeringen af indsatte i fængsler alene sker på baggrund
af nationalitet vil udgøre forskelsbehandling omfattet af konventionens ar-
tikel 14 sammenholdt med artikel 5. Som anført ovenfor er en sådan for-
skelsbehandling kun berettiget, hvis der foreligger meget tungtvejende
grunde, og der er proportionalitet mellem det anvendte middel og det for-
mål, der forfølges.
Som det fremgår af den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1421 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg placeres udvisningsdømte efter fast praksis
i særlige udrejseafdelinger i Ringe Fængsel og Nyborg Fængsel. Placerin-
gen af udvisningsdømte i særlige udrejseafdelinger er efter Justitsministeri-
ets opfattelse ikke udtryk for forskelsbehandling i strid med EMRK art. 14,
jf. artikel 5. Det skyldes, at udvisningsdømte ikke skal vende tilbage til det
danske samfund, og at der således ikke er behov for at forberede de pågæl-
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1421: Spm. om i hvor høj grad, man kan fordele indsatte i fængsler og arresthuse efter kriminalitet, opholdsgrundlag, nationalitet mv., til justitsministeren
dende til en sådan reintegration. Udvisningsdømte indsatte befinder sig så-
ledes ikke i denne sammenhæng i en sammenlignelig situation med øvrige
indsatte.
Side 3/3