Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2446236_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
16. september 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Julie Mørkholt Schlie-
mann
Sagsnr.: 2021-0030-6395
Dok.:
2099236
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1421 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1421 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1421: Spm. om i hvor høj grad, man kan fordele indsatte i fængsler og arresthuse efter kriminalitet, opholdsgrundlag, nationalitet mv., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1421 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for i hvor høj grad, man kan fordele
indsatte i fængsler og arresthuse efter kriminalitet, opholds-
grundlag, nationalitet mv.?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Afgørelse
om anbringelse i fængsel eller arresthus (valg af af-
soningsinstitution) af personer, som skal udstå fængselsstraf el-
ler forvaring, træffes efter bestemmelserne i straffuldbyrdelses-
lovens §§ 20-23. Der foretages i hvert tilfælde en individuel og
konkret vurdering af de relevante forhold.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 20, stk. 1, fuldbyrdes fængsels-
straf i fængsel eller arresthus.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 21, stk. 1, fuldbyrdes fængsels-
straf normalt i fængsel. Kortvarig fængselsstraf kan dog fuld-
byrdes i arresthus, i det omfang det er nødvendigt af hensyn til
den samlede udnyttelse af pladserne i kriminalforsorgens insti-
tutioner, jf. § 21, stk. 2.
Fængselsstraf kan endvidere fuldbyrdes i arresthus, såfremt en
eller flere af betingelserne i § 21, stk. 3, nr. 1-4, eller stk. 4, nr.
1-2, er opfyldt, herunder hvis det må anses for nødvendigt for at
forebygge overgreb på medindsatte, personale eller andre i in-
stitutionen eller som led i kriminalforsorgens indsats mod radi-
kalisering og ekstremisme, eller hvis der er bestemte grunde til
at antage, at den dømtes farlighed eller kriminalitet gør det nød-
vendigt for at forebygge undvigelse, brandstiftelse eller ind-
smugling eller handel med euforiserende stoffer.
I medfør af straffuldbyrdelseslovens § 22, stk. 1, sker fuldbyr-
delse af fængselsstraf normalt i åbent fængsel. Fuldbyrdelse af
straffen skal dog ske i lukket fængsel, når straffen er på 5 år eller
mere. Fuldbyrdelsen af straffen skal imidlertid også i dette til-
fælde ske i åbent fængsel, hvis det ikke findes betænkeligt efter
det i øvrigt oplyste om den dømte, jf. straffuldbyrdelseslovens §
22, stk. 2.
Fuldbyrdelse af straf af fængsel kan endvidere ske i lukket fæng-
sel efter bestemmelserne i straffuldbyrdelseslovens § 22, stk. 3-
6, herunder hvis det må anses for nødvendigt for at forebygge
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1421: Spm. om i hvor høj grad, man kan fordele indsatte i fængsler og arresthuse efter kriminalitet, opholdsgrundlag, nationalitet mv., til justitsministeren
overgreb på medindsatte, personale eller andre i institutionen el-
ler som led i kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og
ekstremisme, jf. § 22, stk. 3, eller hvis der efter de i øvrigt fore-
liggende oplysninger om den dømte og efter kriminalitetens art
er bestemte grunde til at antage, at den dømte ved anbringelse i
åbent fængsel vil undvige eller begå strafbart eller groft disci-
plinært forhold eller udvise en adfærd, der er åbenbart uforene-
lig med ophold i åbent fængsel, jf. § 22, stk. 4, nr. 1 og 2.
Det fremgår videre af straffuldbyrdelseslovens § 23, stk. 1, 1.
pkt., at fængselsstraf, så vidt det er praktisk muligt, skal fuld-
byrdes i nærheden af den dømtes hjemsted. Hermed fastslås det
modificerede nærhedsprincip
nærhedskriteriet
som ud-
gangspunkt for valget af det konkrete afsoningssted. Ved afgø-
relsen af, i hvilket åbent eller lukket fængsel eller i hvilket ar-
resthus den dømte skal anbringes, skal der endvidere tages hen-
syn til den dømtes egne ønsker, navnlig vedrørende arbejds-,
uddannelses-, familie- eller helbredsmæssige forhold, jf. § 23,
stk. 1, 2. pkt. Nærhedsprincippet i § 23, stk. 1, 1. pkt., kan dog
fraviges i en række nærmere opregnede tilfælde, jf. § 23, stk. 2,
nr. 1-9.
Det kan herudover oplyses, at udvisningsdømte efter fast praksis
placeres i særlige udrejseafdelinger i Ringe Fængsel og Nyborg
Fængsel.
Det følger af ovenstående, at det efter gældende ret ikke er mu-
ligt at fordele dømte i kriminalforsorgens institutioner udeluk-
kende efter nationalitet. Som det fremgår ovenfor kan den døm-
tes kriminalitet og opholdsgrundlag i visse tilfælde indgå i afgø-
relsen om valg af afsoningssted. Der henvises i den forbindelse
til omtalen ovenfor af straffuldbyrdelseslovens § 21, stk. 3, nr.
2, § 22, stk. 4, nr. 2, samt den faste praksis for placering af ud-
visningsdømte i udrejseafdelinger.”
Jeg kan derudover henvise til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
1422 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3