Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2444444_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
13. september 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Martine Cecilie Lund Fre-
deriksen
Sagsnr.: 2021-0030-6388
Dok.:
2095115
Besvarelse af spørgsmål nr. 1413 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1413 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1413: Spm. om, hvordan vi uden Det Nationalt Forebyggelsescenter sikrer ensartet indsats og håndtering af stalkingsager i hele landet, idet indsatsen risikerer at blive meget forskellig fra politikreds til politikreds, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1413 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i lyset af at Det Nationalt Forebyggelsescenter
nedlægges redegøre for, hvordan vi uden centret sikrer ensartet
indsats og håndtering af stalkingsager i hele landet, idet indsat-
sen risikerer at blive meget forskellig fra politikreds til politi-
kreds?”
Svar:
1.
Regeringen indgik den 15. december 2020 sammen med Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti og Nye Borgerlige en ny flerårsaftale for politiets og an-
klagemyndighedens økonomi 2021-2023. Med aftalen har partierne beslut-
tet, at politiet skal bringes tættere på borgerne, at politikredsene skal tilføjes
ekstra ressourcer, og at politiet skal være mere nærværende og til stede lo-
kalt. Det fremgår således af flerårsaftalen, at politiets ressourcer i højere
grad skal anvendes tæt på borgerne, og at det lokale handlerum til at træffe
beslutninger tættere på borgerne skal styrkes. Som en del af finansieringen
har partierne bag aftalen besluttet, at der skal gennemføres en markant re-
form og reduktion af Rigspolitiet, der bl.a. indebærer betydelige aktivitets-
og opgavereduktioner i Rigspolitiet og større synlighed og ansvar for de lo-
kale politidirektører. Det indebærer bl.a., at en række funktioner i Rigspoli-
tiet nedlægges, og at flere beslutninger fremover skal træffes decentralt, her-
under med den diversitet i indsatsen, som måtte følge af de lokale forudsæt-
ninger og behov.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
Med flerårsaftalen skal der skabes en bedre balance mellem
et centralt Rigspoliti og det borgernære politiarbejde i politi-
kredsene. Dette indebærer bl.a. et mindre Rigspoliti, som skal
være mere fokuseret på de klassiske styrelsesopgaver, samt at
der skal flere politifolk ud lokalt med henblik på en styrkelse af
det lokale politiarbejde.
Med etableringen af det nye Rigspoliti vil der således blive over-
draget en række opgaver til politikredsene, herunder på forebyg-
gelsesområdet. Til at løfte opgaverne vil politikredsene få over-
draget civile årsværk og politiårsværk fra Rigspolitiet. Rigspo-
litiet vil naturligvis bestræbe sig på at sikre den bedst mulige
overdragelse til politikredsene, så den viden, der aktuelt ligger i
Rigspolitiet, i videst muligt omfang ikke fortabes.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1413: Spm. om, hvordan vi uden Det Nationalt Forebyggelsescenter sikrer ensartet indsats og håndtering af stalkingsager i hele landet, idet indsatsen risikerer at blive meget forskellig fra politikreds til politikreds, til justitsministeren
2.
For så vidt angår håndteringen af sager om chikane, forføl-
gelse og stalking kan Rigspolitiet oplyse, at der med indgåelsen
af flerårsaftalen vil ske en styrkelse af politikredsenes indsats
mod stalking.
Bl.a. oprettes der specialiserede teams i alle politikredse med
henblik på at sikre en generel styrkelse af sagsbehandlingen i
sager om stalking, vold i nære relationer og i sager om æresre-
laterede forbrydelser. Desuden oprettes der et nyt efter- og vi-
dereuddannelsestilbud, som målrettes håndtering af de nævnte
sagsområder. På baggrund af den styrkede efter- og videreud-
dannelse skal flere politifolk tilegne sig aktuel viden og kompe-
tencer om kompleksiteten i stalkingsager mv., herunder de for-
urettedes traumereaktioner og udsathed, samt gerningspersoner-
nes motiver og adfærdsmønstre, så politiet får flere specialise-
rede efterforskere og forebyggelsesmedarbejdere, og faglighe-
den løftes.
Der vil i de specialiserede teams blive ansat såkaldte nøgleper-
soner med civil uddannelsesbaggrund (f.eks. psykologer, soci-
alrådgivere og pædagoger), som specifikt ansættes med henblik
på at styrke sagsbehandlingen på blandt andet stalkingområdet.
Størstedelen af nøglepersonerne er ansat i politikredsene pr. 1.
august 2021.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at der vil blive udviklet en it-
løsning til systematisk fremsøgning af sager om bl.a. stalking,
således at det sikres, at relevante sager identificeres med henblik
på, at politiet kan iværksætte de nødvendige hjælpe- og beskyt-
telsesforanstaltninger med den fornødne hurtighed.
Indsatsen mod stalking vil således være forankret lokalt i de spe-
cialiserede teams, ligesom det vil være op til de enkelte politi-
kredse at sikre indsatsen på sagsområdet. Rigspolitiet vil fortsat
være den overordnede, styrende myndighed, og der vil være mu-
lighed for, at politikredsene kan løfte spørgsmål vedrørende ind-
satsens udførelse op til drøftelse i politiets koncernledelse med
underliggende cheffora, såfremt der vurderes at være behov her-
for.”
3.
Regeringen præsenterede i øvrigt den 23. august 2021 sammen med
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og Alternativet udspillet
’Bedre hjælp til ofre for stalking’. Udspillet indeholder
14 initiativer, der
skal sikre en bedre, hurtigere og mere helhedsorienteret støtte til ofre for
stalking, samtidig skal udøvere af stalking mødes med behandling og kon-
sekvens, så deres stalkingmønster brydes. De ovennævnte dele af flerårsaf-
talen målrettet politiets håndtering af stalkingsager indgår også i udspillet.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1413: Spm. om, hvordan vi uden Det Nationalt Forebyggelsescenter sikrer ensartet indsats og håndtering af stalkingsager i hele landet, idet indsatsen risikerer at blive meget forskellig fra politikreds til politikreds, til justitsministeren
Udspillet indeholder ligeledes et initiativ, der skal styrke behandlingen af
tilholdssager i politikredsene, som skal ses i sammenhæng med initiativerne
om styrket efter- og videreuddannelse og specialiserede teams med dedike-
rede nøglepersoner i kredsene. Med initiativet styrkes praksis for udstedelse
af tilhold, herunder strakstilhold, i politikredsene og opmærksomheden på
muligheden for
efter en konkret vurdering
at undlade partshøring af den
indklagede. På den måde kan en afgørelse om tilhold træffes hurtigst muligt,
hvilket især er til gavn for offeret.
Med udspillet indfører vi desuden mulighed for, at politiet kan forkynde en
afgørelse efter tilholdsloven digitalt, hvilket skal bidrage til en mere effektiv
forkyndelse, så virkningerne af et tilhold mv. hurtigere kan træde i kraft. På
den måde kan der hurtigere skrides ind over for stalkingudøveren.
Side 4/4