Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2442858_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
8. september 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Rikke Petersen Faaborg
Sagsnr.: 2021-0030-6375
Dok.:
2089259
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1403 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1403 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1403: Spm., om at kommentere artiklen "Christianitter har fået nok: Pusher Street skal dø, Ekstra Bladet, den 7. august 2021, herunder sætningen "Jeg har aldrig set så mange stå frem og sige 'nok er nok', og jeg kan garantere, at de har en udstrakt hånd fra os i politiet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1403 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen "Christianitter har fået
nok: Pusher Street skal dø”, Ekstra Bladet, den 7. august 2021,
herunder sætningen "Jeg har aldrig set så mange stå frem og sige
'nok er nok', og jeg kan garantere, at de har en udstrakt hånd fra
os i politiet”, og redegøre for, om regeringen vil indføre en straf-
skærpende zone og opholdsforbud for bandemedlemmer og kri-
minelle på hele Christiania med henblik på at hjælpe beboerne
med at komme bandemedlemmernes kriminalitet til livs?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der har oplyst, at Københavns Politi er
bekendt med, at der søndag den 15. august 2021 blev afholdt et
fællesmøde på Christiania, hvor blandt andet en nedlukning af
Pusher Street skulle drøftes. Udkommet af mødet blev blandt
andet, at Pusher Street ikke umiddelbart lukkes ned.
Københavns Politis nuværende og fremtidige indsats på Christi-
ania gennemføres blandt andet ved patruljeringer og aktioner i
området med særlig fokus på hashhandlen og den utryghed,
dette medfører. Indsatsen sker overordnet ved anvendelse af en
række virkemidler som for eksempel periodisk og systematisk
kontrolvirksomhed indenfor og i randområdet af Christiania,
formålsbestemte patruljeringer, målrettede efterforskninger,
samt inddragelse og udbredelse af brugen af ”Din Betjent”,
der
består af et samarbejde mellem lokale politibetjente i Køben-
havn, som har et særligt kendskab til området og er i tæt dialog
med bl.a. Københavns Kommune, borgere, virksomheder, sko-
ler og ungdomsklubber i lokalområdet.
Københavns Politi fører en afpasset offensiv og målrettet indsats
mod den organiserede hashhandel i
området omkring ”Pusher
Street” og
”Green
Light District”
på Christiania
med henblik på
at bidrage til en varig normalisering af området samt for at gøre
vilkårene for den åbenlyse og utryghedsskabende hashhandel på
Christiania uattraktive. Københavns Politi bidrager blandt andet
til en normalisering af området via den fælles myndighedsind-
sats, som er et samarbejde mellem relevante myndighedsaktører
i forhold til Christiania, herunder Københavns Politi, Køben-
havns Kommune og Indenrigs- og Boligministeriet samt ved di-
alog med relevante aktører, herunder christianitterne.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1403: Spm., om at kommentere artiklen "Christianitter har fået nok: Pusher Street skal dø, Ekstra Bladet, den 7. august 2021, herunder sætningen "Jeg har aldrig set så mange stå frem og sige 'nok er nok', og jeg kan garantere, at de har en udstrakt hånd fra os i politiet, til justitsministeren
For så vidt angår det i spørgsmålet anførte vedrørende en straf-
skærpelseszone på Christiania kan Københavns Politi oplyse, at
politikredsen benytter sig af muligheden for at indføre skærpede
strafzoner, når det vurderes, at betingelserne i politilovens § 6 a
er opfyldt. Betingelserne for at udpege en zone er, at der er tale
om et ekstraordinært kriminalitetsbillede i det pågældende om-
råde, som i væsentlig grad er egnet til at skabe utryghed for per-
soner, der bor eller færdes i området, og at udpegning af en
skærpet strafzone vurderes at være et egnet redskab til at gen-
skabe trygheden i området.
For så vidt angår muligheden for at nedlægge et opholdsforbud
bemærkes det, at straffelovens § 79 a giver domstolene mulig-
hed for under visse nærmere betingelser at idømme et individu-
elt opholdsforbud i tilknytning til en dom om ubetinget fæng-
selsstraf eller anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende
karakter for banderelateret kriminalitet
Københavns Politi benytter sig af denne mulighed, når det vur-
deres relevant i de enkelte sager.”
2.
Som justitsminister er det en kerneprioritet for mig at sikre danskernes
tryghed. Derfor fremsatte regeringen som en del af udspillet
”Tryghed for
alle danskere”
i foråret et forslag om at give politiet mulighed for at udstede
et tryghedsskabende opholdsforbud med henblik på at fremme trygheden i
et område, såfremt en gruppe af personer udviser en adfærd, som er egnet
til at skabe utryghed for personer, der bor eller færdes i området. Formålet
med regeringens forslag om et tryghedsskabende opholdsforbud var at give
politiet mulighed for at udstede et generelt forbud mod ophold på et bestemt
sted, hvortil der er almindelig adgang, hvis en gruppe af personer udviser en
adfærd, der er egnet til at skabe utryghed for beboere og forbipasserende i
området. Efter regeringens forslag ville politiet ved denne vurdering bl.a.
have haft mulighed for at lægge vægt på, om personer i gruppen har et åben-
lyst tilhørsforhold til en bandegruppering eller til en aktuel kriminalitetsten-
dens i det pågældende område, f.eks. åbenlys handel med narkotika.
Regeringens forslag om et tryghedsskabende opholdsforbud blev dog bekla-
geligvis ikke vedtaget i Folketinget, idet hverken Venstre, Dansk Folkeparti
eller de øvrige partier i Folketinget ville støtte det. Med lovforslaget ville
politiet have fået et nyt og effektivt redskab i kampen mod utrygheden, og
jeg er derfor også ærgerlig over, at der ikke var opbakning til regeringens
forslag i Folketinget.
Side 3/3