Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2441705_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. september 2021
Strafferetskontoret
Mikkel Holt Christensen
2021-0030-6363
2088836
Besvarelse af spørgsmål nr. 1393 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1393 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1393: Spm., om at kommentere på artiklen Er forbrydere gået fri? Anklagemyndighedens succestal vækker politisk bekymring, JP, den 31. juli 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1393 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren
kommentere på artiklen ”Er
forbrydere gået fri?
Anklagemyndighedens succestal vækker politisk bekymring”
Jyllands-Posten, den 31. juli 2021, herunder redegøre for årsa-
gen til, at anklagemyndigheden tilsyneladende henlægger et hø-
jere antal sager end tidligere, samt om det efter ministerens op-
fattelse er en hensigtsmæssige måde at bekæmpe sagsbunker
på? Vil ministeren ligeledes kommentere på det forhold, at det
kunne se ud som om, at sagsbehandlingstiden og sagsbunkerne
bekæmpes ved at lukke sager?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigsadvokaten, som jeg kan henholde mig til:
”I
forbindelse med handlingsplanen for personfarlig kriminalitet
har politiet og anklagemyndigheden i løbet af 2019 og 2020 haft
et helt særligt fokus på at sagsbehandle sager om personfarlig
kriminalitet. Den særlige indsats har betydet, at man i politi og
anklagemyndighed nu er nede på det, der kan kaldes en sund
sagsbeholdning.
Indsatsen har, som det fremgår af artiklen fra Jyllands-Posten,
endvidere betydet, at der har kunnet ses en stigning i antallet af
henlæggelser og påtaleopgivelser på området. Dette er efter
Rigsadvokatens opfattelse, hvad der har kunnet forventes, idet
særligt målrettede indsatser typisk starter med, at de sager, der
skal henlægges eller påtaleopgives, behandles først.
Det skal i den forbindelse klart understreges, at sagerne ikke er
blevet henlagt for at leve op til målkrav, sådan som det antydes
i artiklen. De er derimod blevet henlagt eller påtaleopgivet, fordi
det er vurderet, at der ikke er tilstrækkelige beviser til en tiltale
og domfældelse, f.eks. hvis det er påstand mod påstand, og der
ikke er mulighed for at få flere beviser mod en sigtet ved yder-
ligere efterforskning. Har en sag ikke været tilstrækkeligt efter-
forsket af politiet, vil anklagerne desuden have sendt sagen til-
bage til politiet til yderligere efterforskning, f.eks. genafhøring
af et vidne. Når politikredsene træffer afgørelse om at opgive en
sigtelse, er der desuden klageadgang til statsadvokaten, hvis for-
urettede ikke er enig i politikredsens vurdering af sagen.
Handlingsplanen for personfarlig kriminalitet har heller ikke
medført et særligt tidspres for anklageren i vurderingen af tilta-
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1393: Spm., om at kommentere på artiklen Er forbrydere gået fri? Anklagemyndighedens succestal vækker politisk bekymring, JP, den 31. juli 2021, til justitsministeren
lespørgsmålet. Sagerne har således været behandlet som alle an-
dre straffesager. Området har blot været særligt prioriteret i en
periode.
Rigsadvokaten kan endelig oplyse, at det følger af retsplejelo-
vens § 96, stk. 2, at de offentlige anklagere skal fremme enhver
sag med den hurtighed som sagens beskaffenhed tillader, og der-
ved ikke blot påse, at strafskyldige drages til ansvar, men også
at forfølgning af uskyldige ikke finder sted. Det er således helt i
overensstemmelse hermed, at sager henlægges eller påtale op-
gives i de tilfælde, hvor det vurderes, at der ikke er eller kan
skaffes tilstrækkelige beviser til en tiltale og domfældelse. Her-
til kommer, at det også i øvrigt er hensigtsmæssigt, at sådanne
sager sluttes, således at ressourcerne kan anvendes på efter-
forskning og strafforfølgning af de sager, hvor der vurderes at
være grundlag for en tiltale og domfældelse.”
Side 3/3