Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2449059_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. september 2021
Økonomikontoret
Helene Stjernholm Nilas
2021-0030-6349
2083951
Besvarelse af spørgsmål nr. 1379 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1379 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om, hvad merudgiften aktuelt årligt er nu og de næste fem år med det nuværende antal optagne, hvis den del af fængselsbetjentuddannelsen, hvor man i dag får SU, overgår til, at man modtager løn under hele uddannelse, til justitsministeren
2449059_0002.png
Spørgsmål nr. 1379 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvad merudgiften aktuelt årligt er nu og
de næste fem år med det nuværende antal optagne, hvis den del
af fængselsbetjentuddannelsen, hvor man i dag får SU, overgår
til, at man modtager løn under hele uddannelse?”
Svar:
Kriminalforsorgen står i øjeblikket i en udfordrende situation, som bl.a.
skyldes stor mangel på fængselsbetjente. Derfor er det min forventning, at
bemandingssituationen bliver et centralt emne, når vi snart skal forhandle
om en ny flerårsaftale for kriminalforsorgen. I den forbindelse vil mit ud-
gangspunkt være, at vi skal se på, hvordan vi kan styrke rekrutteringen. Her
kan et af de tiltag, vi f.eks. kan se på, være at indføre løn under hele fæng-
selsbetjentuddannelsen.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Det
skønnes, at nettoudgifterne for staten ved at indføre løn
under uddannelse for fængselsbetjente vil udgøre ca. 20,6 mio.
kr. i 2021 stigende til ca. 25,3 mio. kr. årligt fra 2024,
jf. tabel
1.
Tabel 1
Konsolideret skøn for økonomiske konsekvenser ved at indføre løn under uddannelse for fængselsbetjentelever
2021
Forudsat elev-årsværk
399
2022
433
2023
471
2024
491
2025
491
2026
491
Mio. kr.
Øgede lønudgifter i kriminalforsorgen
Reducerede SU-udgifter i Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Nettoudgifter
29,0
8,4
20,6
32,2
9,3
22,8
34,2
9,9
24,3
35,6
10,3
25,3
35,6
10,3
25,3
35,6
10,3
25,3
Anm.: Der er forudsat et lønniveau på 21.782,39 kr. månedligt. Fængselsbetjente oppebærer i dag pension i SU-perioder,
hvorfor pension ikke er inkluderet i skønnet. Der er forudsat et SU-niveau på 6.321 kr. månedligt. Det er beregningsteknisk
forudsat, at der årligt er 3,3 måneder på SU. Den faktiske fordeling er 4 måneder i 1. skoleår, 3 måneder i 2. skoleår og 3
måneder i 3. skoleår.
Kilde: Kriminalforsorgen
Der er med skønnet taget afsæt i det nuværende antal fængsels-
betjente på prøve, der pr. 1. august 2021 er 349 betjente. Det er
antaget, at der fra 2021 optages 200 elever årligt. Det er højere
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1379: Spm. om, hvad merudgiften aktuelt årligt er nu og de næste fem år med det nuværende antal optagne, hvis den del af fængselsbetjentuddannelsen, hvor man i dag får SU, overgår til, at man modtager løn under hele uddannelse, til justitsministeren
end de nuværende årgangsstørrelser, hvorfor det samlede antal
fængselsbetjente på prøve vil øges i takt med, at de mindre år-
gange ’udskiftes’. Denne
udskiftning foregår allerede i 2021.
Dertil kommer, at der indregnes frafald. Det forventede frafald
svarer til frafaldstendensen for de nuværende årgange (årgan-
gene 2018-2020). Fuldt indfaset skønnes der at være 491 elev-
årsværk.
Det er kriminalforsorgens målsætning at rekruttere 200 fæng-
selsbetjentelever årligt, men det har været en udfordring at nå
dette mål. En omlægning af SU til løn under hele uddannelsen
vurderes at skabe et større incitament til at søge ind på uddan-
nelsen som fængselsbetjent. Løn under uddannelse vurderes
dermed at kunne have en positiv effekt på muligheden for at nå
rekrutteringsmålet på 200 betjente årligt.
Der er ikke taget højde for eventuelle tillæg til SU. Fængselsbe-
tjentelever er i dag berettigede til tillæg til SU i samme omfang
som øvrige SU-modtagere. Det drejer sig bl.a. om tillæg til for-
ældre, herunder enlige forsørgere. Tillæggene øger den nuvæ-
rende SU-udgift og øger derfor besparelsen på SU-udgifter i til-
fælde af en overgang til løn under uddannelse. Det vil derfor
reducere nettoudgiften for staten.
Der er ligeledes ikke taget højde for øget tilbageløb. Øgede
statslige indtægter fra skatter og afgifter ved løn frem for SU vil
reducere den finanspolitiske virkning af initiativet og dermed
reducere finansieringsbehovet.
Endeligt er der ikke taget højde for eventuelle besparelser på
kort sigt ved nedbringelse af fængselsbetjentenes overarbejde i
takt med, at flere fængselsbetjentelever kan udfylde postbesæt-
telser ude i institutionerne.
Det bemærkes, at der kun er skønnet over de økonomiske kon-
sekvenser ved at indføre løn under uddannelse for fængselsbe-
tjente. Kriminalforsorgen uddanner også transportbetjente, der
modtager SU under de 3 skolemåneder i starten af deres 2-årige
uddannelse.
Det bemærkes, at der til besvarelsen af spørgsmål nr. 603 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg, som blev besvaret den 1. marts
2021, er fremsendt et bidrag til svar på et tilsvarende spørgsmål.
Bidraget til svaret på spørgsmål nr. 603 (Alm. del) indeholder
faktiske tal for elevoptaget til og med 1. kvartal 2021, mens dette
bidrag til svar på spørgsmål nr. 1379 (Alm. del) indeholder fak-
tiske tal for optaget og frafaldet til og med 2. kvartal, mens 3. og
4. kvartal 2021 fortsat er en prognose.”
Side 3/3