Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2437033_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
26. august 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Martine Cecilie Lund Fre-
deriksen
Sagsnr.: 2021-0030-6345
Dok.:
2079697
Besvarelse af spørgsmål nr. 1377 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1377 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juli 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Juel-Jensen
(V).
Nick Hækkerup
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1377: MFU spm. om stalking, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1377 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I forlængelse af TV2 dokumentaren ”Fanget i et farligt for-
hold” og et interview med
Jeanette Andersson på TV2 Born-
holm den 23. marts 2021 "På flugt fra sin eks: Han styrede mig"
bedes ministeren besvare:
a. Stalking er et relativt nyt begreb, og dermed også en ny ud-
fordring for politiet. Hvor mange sager har år for år været an-
meldt og efterforsket hos politiet siden år 2000? Der ønskes li-
geledes oplyst hvor mange sager, der har ført til domsfældelse.
b. Hvad tænker ministeren om, at man under afsoning af 6 må-
neders ubetinget fængsel for stalking, forsat har adgang til tele-
fon og/eller computer og derfor kan fortsætte sin stalking mod
det offer, man har krænket?
c. Hvilke initiativer vil ministeren sætte i værk for at forhindre,
at dømte, der afsoner for stalking i danske fængsler, kan fort-
sætte stalkingen under fængslingen?
d. Hvilke initiativer vil ministeren tage i brug for at sikre, at man
som offer for stalking møder et politi, der i højere grad har den
nødvendige indsigt i området og tid til at behandle sagerne, så-
ledes at man hurtigst muligt får stoppet krænkeren, og for at de
nødvendige beviser bliver sikret?
e. Mener ministeren, at der er brug for ændringer af lovgivnin-
gen ift. stalking?
f. Ministeren bedes kommentere på historien fra TV2 Born-
holms nyhedsudsendelse den 23. marts 2021, kl. 19.30, som om-
handler straffeudmålingen i sager om stalking. Finder ministe-
ren, at forbrydelsen står mål med den straf, der blev givet?”
Svar:
1.
Det er regeringens opfattelse, at stalking er en alvorlig forbrydelse på linje
med psykisk og fysisk vold. Det er dybt grænseoverskridende og intimide-
rende for ofre at blive forfulgt, overvåget og chikaneret af stalkere. Derfor
glæder det mig, at regeringen den 23. august 2021 sammen med Dansk Fol-
keparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Nye Borgerlige og Alternativet præsenterede udspillet
”Bedre hjælp til ofre for stalking”, der indeholder
i alt 14 initiativer, der skal
sikre en bedre, hurtigere og mere helhedsorienteret støtte til ofre for stalking,
samtidig med at udøvere af stalking skal mødes med behandling og konse-
kvens, så deres stalkingmønster brydes.
Som et af initiativerne i udspillet indfører vi en selvstændig bestemmelse
om kriminalisering af stalking i straffeloven. Det vil betyde, at stalking
fremover kan straffes, uanset om der er udstedt et tilhold på forhånd. En
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1377: MFU spm. om stalking, til justitsministeren
2437033_0003.png
overtrædelse af bestemmelsen skal give op til 3 års fængsel, og udgangs-
punktet for overtrædelse i førstegangstilfælde vil være 40 dages fængsel.
Som en del af udspillet oprettes der desuden et tværfagligt specialiseret team
i alle politikredse med dedikerede og specialuddannede nøglepersoner.
Disse teams skal løfte kvaliteten i kredsenes behandling af sager om stal-
king, vold i nære relationer, voldtægt og æresrelaterede forbrydelser og
styrke forurettedes tillid til, at deres sag bliver taget alvorligt. Derudover
styrkes politiets videre- og efteruddannelse med et nyt uddannelsestilbud
målrettet sager om bl.a. stalking. Det nye uddannelsestilbud giver flere med-
arbejdere i politiet mulighed for at tilegne sig viden og kompetencer om
stalkingsagers kompleksitet, ofrenes traumereaktioner og stalkingudøveres
motiver og adfærd. Disse initiativer skal sikre en målrettet kompetenceud-
vikling i politikredsene og dermed sikre et politi, der er klædt på til at hånd-
tere stalkingsager.
Udspillet indeholder også et initiativ, hvor politiet underetter kriminalfor-
sorgen i sager, hvor politiet sigter en indsat for at overtræde et tilhold. For-
målet er, at institutionen kan reagere og indskærpe den indsattes mulighed
for kontakt med samfundet og dermed være med til at skærme den foruret-
tede mod yderligere chikane. Initiativet kan således være med til at sikre, at
personer, der er dømt for stalking og har fået tildelt et tilhold, ikke kan fort-
sætte deres stalkingadfærd.
Med udspillet, som er blevet til med inspiration fra organisationer, der har
stillet deres viden og engagement til rådighed i regi af Det Rådgivende Fo-
rum for Stalking, sender vi et klart signal til stalkingudøvere om, at vi fra
samfundets side tager stærkt afstand fra stalking. Det er et vigtigt slag for
trygheden, ligestillingen og indsatsen for ofrene.
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelse af delspørgsmål a
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at som følge af registreringstekniske
forhold er det ikke muligt at opgøre, hvor mange sager der år for
år har været anmeldt og efterforsket hos politiet siden år 2000.
Sager om strafbare forhold registreres i politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS) under de gerningskoder, der knytter sig til for-
brydelsens karakter. Stalking er, når en person udsættes for gen-
tagen, påtrængende og uønsket kontakt og kommunikation af
vedvarende og systematisk karakter fra et andet menneske. Det
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1377: MFU spm. om stalking, til justitsministeren
2437033_0004.png
vil sige, at stalking kan bestå af en række handlinger, som i sig
selv kan være strafbare såvel som ikke strafbare. Stalking er
ikke selvstændigt kriminaliseret i straffeloven, hvorfor stalking
heller ikke bliver registreret på en særskilt gerningskode i POL-
SAS.
Når der indgives anmeldelse eller rettes henvendelse til politiet
vedrørende forhold, der omhandler stalking eller kan formodes
at omhandle stalking, tilknyttes sagen en såkaldt søgenøgle med
betegnelsen ”stalking” i POLSAS. Det kan f.eks. være i sager
om chikane og forfølgelse, eller hvor der anmodes om medde-
lelse af tilhold eller opholdsforbud. Søgenøglen ”stalking” har
været mulig at tilknytte siden ultimo 2016.
Politiets tilknytning af søgenøglen ”stalking” til relevante sager
har bl.a. det formål at gøre det lettere at fremsøge og visitere
sager om stalking, således at der f.eks. kan gennemføres en risi-
kovurdering eller iværksættes de relevante hjælpe- og beskyttel-
sesforanstaltninger med den fornødne hurtighed. Ligeledes kan
søgenøglen hjælpe politiet til at få et overblik over det samlede
stalkingforløb. Søgenøglen kan efterfølgende fjernes, såfremt
det senere viser sig, at der ikke er tale om stalking.
Der er ikke systemtekniske krav om anvendelsen af søgenøgler,
og hverken søgenøglen ”stalking” eller øvrige søgenøgler er op-
rettet med henblik på statistisk brug. Det bemærkes endvidere,
at søgenøglen ”stalking” kan tilknyttes et større antal straffe-
lovsovertrædelser og hændelser, der vedrører samme stalking-
forløb.
Opgørelser baseret på brugen af søgenøglen ”stalking” kan så-
ledes ikke sige noget om det faktiske antal anmeldelser om stal-
king eller antallet af personer, der stalker eller udsættes for stal-
king.”
Rigsadvokaten har i tilknytning til delspørgsmål a oplyst, at Rigsadvokaten
har undersøgt mulighederne for at trække oplysninger fra POLSAS om,
hvor mange sager om stalking der har ført til domfældelse. Da POLSAS
ikke indeholder en gerningskode, der specifikt vedrører stalking, har det
ikke været muligt at trække nærmere oplysninger om antallet af sager ved-
rørende stalking. Det vil således forudsætte en ressourcekrævende manuel
gennemgang af et stort antal sager, hvis sådanne oplysninger skal tilveje-
bringes.
Side 4/4