Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2436484_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. august 2021
Forvaltningsretskontoret
Fie Clement Beisheim
2021-0030-6347
2081106
Besvarelse af spørgsmål nr. 1376 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1376 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juli 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Nick Hækkerup
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1376: Spm. om faktuelle og erkendte fejl i myndigheders dokumenter skal rettes alle steder, hvor de forekommer, således at risikoen minimeres for, at der træffes afgørelser på grundlag af forkerte oplysninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1376 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren bekræfte, at faktuelle og erkendte fejl i myndig-
heders dokumenter (herunder fra ankeorganer) skal rettes alle
steder, hvor de forekommer, således at risikoen minimeres for,
at der træffes afgørelser på grundlag af forkerte oplysninger,
som ikke er blevet berigtiget i f.eks. centrale indstillinger og re-
suméer?”
Svar:
Justitsministeriet kan mere generelt oplyse, at offentlige myndigheder efter
god forvaltningsskik skal udøve deres virksomhed på en sådan måde, at de
i videst muligt omfang understøtter offentlig tillid. Det gælder både den
måde, som sagsbehandlingen bliver tilrettelagt på, og måden, som myndig-
hederne reagerer på, hvis de bliver opmærksom på fejl og forsømmelser.
Offentlige myndigheder er som udgangspunkt forpligtet til at dokumentere
det grundlag, som en afgørelse eller en anden beslutning er truffet på. En
offentlig myndighed vil derfor ikke i almindelighed kunne ændre eller slette
oplysninger, når de først er indgået i en sag, jf. dog det nedenfor anførte om
personoplysninger. Myndigheden vil derfor typisk berigtige forkerte oplys-
ninger ved at tilføje de korrekte oplysninger uden samtidig at fjerne de urig-
tige oplysninger.
I det omfang en myndighed behandler personoplysninger, vil de databeskyt-
telsesretlige regler skulle iagttages.
Det fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra d, at per-
sonoplysninger skal være korrekte og om nødvendigt ajourførte. Endvidere
fremgår det af bestemmelsen, at der skal tages ethvert rimeligt skridt til at
sikre, at personoplysninger der er urigtige i forhold til de formål, hvortil de
behandles, straks slettes eller berigtiges (princippet om rigtighed). Således
bør en dataansvarlig
eksempelvis en offentlig myndighed
der bliver op-
mærksom på, at personoplysninger er forkerte (urigtige), i medfør af rigtig-
hedsprincippet sikre sig, at personoplysningerne berigtiges.
Herudover har den registrerede ret til at få urigtige eller vildledende oplys-
ninger om sig selv berigtiget, slettet eller begrænset i medfør af databeskyt-
telsesforordningens artikel 16-18.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1376: Spm. om faktuelle og erkendte fejl i myndigheders dokumenter skal rettes alle steder, hvor de forekommer, således at risikoen minimeres for, at der træffes afgørelser på grundlag af forkerte oplysninger, til justitsministeren
Den dataansvarlige (myndigheden) vil endvidere efter omstændighederne
have en pligt efter databeskyttelsesforordningens artikel 19 til at underrette
de modtagere, som personoplysningerne er videregivet til, om enhver berig-
tigelse, sletning eller begrænsning. Pligten til at underrette gælder dog ikke,
hvis underretningen er umulig eller uforholdsmæssigt vanskeligt.
Side 3/3