Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2436092_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
24. august 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Anders Bertelsen Forman
Sagsnr.: 2021-0030-6343
Dok.:
2077475
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1372 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1372 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. juli 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1372: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen "Knivstik, slagsmål og skud: Kriminelle grupper kæmper på åben gade om hash-markedet i Aalborg, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1372 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen "Knivstik, slagsmål og
skud: Kriminelle grupper kæmper på åben gade om hash-mar-
kedet i Aalborg” bragt på dr.dk
den 23. juli 2021, og herunder
redegøre for i hvilket omfang den strafskærpende bandeparagraf
kan anvendes, selvom politiet ikke betegner de stridende grup-
per som bander samt oplyse, hvor mange af de 15 varetægts-
fængslede i sagerne, der har dansk statsborgerskab, herunder om
de har fået dansk indfødsret på et lovforslag i Folketinget enten
som ansøgere, bipersoner eller efterkommere heraf, og i givet
fald hvilke partier der stemte for og om det kan frakendes ved
dom?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Nordjyllands Politi. Nordjyllands Politi har oplyst, at der pr.
29. juli 2021 er varetægtsfængslet 14 personer i politikredsen,
som vurderes tilknyttet de to grupperinger. Heraf er 10 af vare-
tægtsfængslingerne sket med baggrund i episoder, der er direkte
relateret til den verserende konflikt. Politikredsen oplyser sam-
tidig, at der pr. 29. juli 2021 er fire personer, som vurderes til-
knyttet de to grupperinger, der afsoner domme.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet oplysninger fra Rigspolitiet ved-
rørende de i alt 18 personer, som af politiet vurderes tilknyttet de pågæl-
dende grupperinger, og har på baggrund heraf indhentet en udtalelse fra Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst følgende:
”1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at 8 af
de 18 personer, som efter politiets vurdering er tilknyttet de om-
handlede grupperinger, ikke er danske statsborgere, mens 10 af
de 18 personer har dansk statsborgerskab.
Ud af de 10 danske statsborgere har 4 personer erhvervet dansk
statsborgerskab ved fødslen som efterkommere af forældre af
dansk herkomst, 2 personer har erhvervet dansk statsborgerskab
som bipersoner i forbindelse med en forælders erklæring om er-
hvervelse af statsborgerskab, 2 personer har erhvervet dansk
statsborgerskab ved fødslen som efterkommere af forældre, der
Side 2/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1372: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen "Knivstik, slagsmål og skud: Kriminelle grupper kæmper på åben gade om hash-markedet i Aalborg, til justitsministeren
har erhvervet dansk statsborgerskab ved naturalisation, og 2 per-
soner har erhvervet dansk statsborgerskab ved naturalisation
som bipersoner til en forælder, der har erhvervet dansk statsbor-
gerskab ved naturalisation.
Af de 4 personer, som har erhvervet dansk statsborgerskab som
efterkommere eller bipersoner til forældre, der har erhvervet
dansk statsborgerskab ved naturalisation, har 1 person erhvervet
dansk statsborgerskab som efterkommer af en forælder, der er-
hvervede dansk statsborgerskab ved naturalisation med virkning
fra den 15. maj 1993 i henhold til lov nr. 263 af 6. maj 1996.
Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Venstre, Soci-
alistisk Folkeparti, Centrum-Demokraterne, Radikale Venstre
og Kristeligt Folkeparti stemte for lovforslaget. Fremskridtspar-
tiet stemte imod lovforslaget.
1 person har erhvervet dansk statsborgerskab som efterkommer
af en forælder, der erhvervede dansk statsborgerskab ved natu-
ralisation med virkning fra den 27. december 2000 i henhold til
lov nr. 1271 af 20. december 2000.
Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Soci-
alistisk Folkeparti, Centrum-Demokraterne, Radikale Venstre,
Enhedslisten og Kristeligt Folkeparti stemte for lovforslaget.
Dansk Folkeparti, Fremskridtspartiet, Mogens Andreasen (UP)
og Frank Dahlgaard (UP) stemte imod lovforslaget.
1 person har erhvervet dansk statsborgerskab som biperson ved
en forælders naturalisation, da forælderen erhvervede dansk
statsborgerskab med virkning fra den 27. december 2004 i hen-
hold til lov nr. 1385 af 20. december 2004.
Venstre, Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Soci-
alistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Kristen-
demokraterne stemte for lovforslaget. Dansk Folkeparti stemte
imod lovforslaget.
Endelig har 1 person erhvervet dansk statsborgerskab som bi-
person ved en forælders naturalisation, da forælderen erhver-
vede dansk statsborgerskab med virkning fra den 14. december
2005 i henhold til lov nr. 1152 af 7. december 2005.
Venstre, Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten stemte for
lovforslaget. Dansk Folkeparti stemte imod lovforslaget.
2.
Efter indfødsretsloven kan der ske frakendelse af statsborger-
skabet ved dom i de tilfælde, hvor en person dømmes for over-
trædelse af straffelovens kapitel 12 (Landsforræderi og andre
Side 3/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1372: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen "Knivstik, slagsmål og skud: Kriminelle grupper kæmper på åben gade om hash-markedet i Aalborg, til justitsministeren
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) eller ka-
pitel 13 (Forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste stats-
myndigheder, terrorisme m.v.), eller som ifalder straf efter straf-
felovens § 81 a (om strafforhøjelse i forbindelse med visse lov-
overtrædelser begået som led i en bandekonflikt, hvor der an-
vendes skydevåben mv.), medmindre den pågældende derved
bliver statsløs. Muligheden for at frakende statsborgerskabet
ved dom blev således på regeringens initiativ ved lov nr. 1193
af 8. juni 2021 om ændring af lov om dansk indfødsret (Fraken-
delse af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekri-
minalitet, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser)
udvidet til også at omfatte personer, som ifalder straf efter straf-
felovens § 81 a.
3.
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale indgået den 20. april
2021 mellem regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti
og Liberal Alliance, at der er enighed om at undersøge, om der
er et videre råderum inden for Danmarks internationale forplig-
telser til at udvide muligheden for frakendelse af statsborger-
skab til også at omfatte andre former for kriminalitet, som er til
alvorlig skade for statens interesser.
Der er tillige enighed mellem aftaleparterne om, at det skal un-
dersøges, om der er mulighed for at stramme reglerne for fra-
kendelse ved en ændring af formuleringen i indfødsretslovens §
8 A og § 8 B, stk. 1-3,
fra ”kan” til ”skal”, således at der frem-
adrettet skal ske frakendelse efter indfødsretslovens § 8 A og §
8 B, stk. 1-3, medmindre dette vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
Det er aftalt, at hvis der er mulighed for
inden for rammerne
af Danmarks internationale forpligtelser
at udvide adgangen
til fratagelse af statsborgerskab yderligere, bør det udnyttes fuldt
ud, således at det sikres, at der sker frakendelse i videst muligt
omfang.
I givet fald forventer regeringen at fremsætte et lovforslag
herom i næste folketingssamling.”
Endelig har Justitsministeriet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der
har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har anmodet Statsadvokaten i Viborg om en ud-
talelse. Statsadvokaten i Viborg har anmodet Nordjyllands Po-
liti om en udtalelse.
Nordjyllands Politi har bl.a. oplyst følgende:
Side 4/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1372: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen "Knivstik, slagsmål og skud: Kriminelle grupper kæmper på åben gade om hash-markedet i Aalborg, til justitsministeren
”Nordjyllands
Politi kan indledningsvis oplyse, at
efterforskningen i de pågældende sager fortsat ver-
serer, og at der ikke er taget stilling til tiltalespørgs-
målet og dermed til, hvorvidt der kan rejses tiltale
med påstand om anvendelse af strafskærpelsesreg-
len i straffelovens § 81 a.
Det kan dog generelt oplyses, at en af betingelserne
for at anvende strafskærpelsesbestemmelsen, jf.
straffelovens § 81 a, er, at lovovertrædelsen har bag-
grund i eller er egnet til at fremkalde en konflikt
mellem ”grupper af personer”.
I Rigsadvokatens meddelelse om strafudmåling (§§
80-84) anføres der blandt andet følgende under pkt.
5.4.2.3 ”Krav om grupper af personer”:
”Det fremgår af forarbejderne, at der ved definitio-
nen af grupper ikke kun forstås formaliserede og
navngivne grupper med en fast struktur og rollefor-
deling, som har et fast tilholdssted eller lignende.
Det er heller ikke en betingelse, at gruppen har en
vis størrelse eller medlemstal, men blot, at der op-
træder mere end én person på hver side af konflik-
ten.
Definitionen dækker herudover også over mere løse
grupperinger, hvor gruppen virker med et fælles
sigte eller mål og/eller har et fast reaktionsmønster i
bestemte situationer.
Det kan eksempelvis være tilfældet, hvor perso-
nerne i en gruppe bliver alarmeret og instrueret via
telefon- eller sms-kæder i forbindelse med bestemte
voldelige eller truende begivenheder, som indtræf-
fer.
[…]
Det forudsættes i den forbindelse, at gruppen for at
være omfattet af den foreslåede bestemmelse ikke
alene er opstået og fungerer i anledning af de for-
hold, der er til pådømmelse under den konkrete
straffesag. En familiegruppe vil efter omstændighe-
derne kunne anses for en gruppe af personer omfat-
tet af bestemmelsen.
Overtrædelser, hvor en gerningsmand fejlagtigt tror,
at offeret havde tilknytning til en rivaliserende
gruppe, vil også kunne være omfattet af bestemmel-
sen.””
Side 5/6
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1372: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen "Knivstik, slagsmål og skud: Kriminelle grupper kæmper på åben gade om hash-markedet i Aalborg, til justitsministeren
Rigsadvokaten kan, ligesom Statsadvokaten i Viborg, henholde
sig til Nordjyllands Politis udtalelse og supplerende oplyse, at
muligheden for ved dom at frakende statsborgerskabet i tilfælde,
hvor en person ifalder straf efter straffelovens § 81 a, medmin-
dre den pågældende derved bliver statsløs, der blev indført ved
lov nr. 1193 af 8. juni 2021 om ændring af lov om dansk ind-
fødsret (Frakendelse af statsborgerskab for visse former for al-
vorlig bandekriminalitet, som er til alvorlig skade for statens vi-
tale interesser), trådte i kraft den 1. juli 2021. Det følger af lo-
vens § 2, stk. 2, at denne mulighed ikke kan anvendes for så vidt
angår handlinger begået før lovens ikrafttræden. Nordjyllands
Politi har oplyst, at der endnu ikke er taget stilling til tiltale-
spørgsmålet i de pågældende sager, herunder om der i den for-
bindelse er grundlag for at nedlægge påstand om frakendelse af
dansk indfødsret.”
Som det fremgår af min besvarelse af 18. august 2021 af spørgsmål nr. 1361
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvortil jeg generelt kan henvise, ta-
ger Nordjyllands Politi situationen særdeles alvorligt, og der er iværksat og
prioriteret en bredspektret indsats i form af bl.a. tilførsel af betydelige res-
sourcer til efterforskning samt øget politimæssig tilstedeværelse og tryg-
hedsskabende patruljering, så politiet er synligt og talstærkt til stede i Aal-
borg.
Side 6/6