Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2294963_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
2. december 2020
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Morten Pilgaard Peder-
sen
Sagsnr.: 2020-0030-5018
Dok.:
1679684
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 135 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. oktober 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om, hvor stor opmærksomhed ministeren har forskellige små forretningsdrivende, herunder kiosker, frisører o.l., som mere eller mindre bruger deres forretning som skalkeskjul for andre mere lyssky forretninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 135 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvor
stor opmærksomhed har ministeren på forskellige små
forretningsdrivende, herunder kiosker, frisører o.l., som mere el-
ler mindre bruger deres forretning som skalkeskjul for andre
mere lyssky forretninger? Vil ministeren oplyse, om myndighe-
derne f.eks. undersøger, om der er overensstemmelse i forhold
til, hvad butikken officielt omsætter for og så det realistiske i at
drive forretning med de udgifter dette indbefatter i forhold til
bl.a. husleje, drift, materialer og ansættelser, og herunder hvad
ejeren har af private besiddelser?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udta-
lelser fra Rigspolitiet, Skatteministeriet og Miljø- og Fødesvareministeriet.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at politiet i 2019 i samarbejde med
Skattestyrelsen og Fødevarestyrelsen har afholdt fælles aktioner
i en række måludpegede kiosker fordelt over hele landet. Akti-
onerne var ét af initiativerne i den daværende regerings udspil
”Tryghed for butiksejere”
fra 2018. Formålet med aktionerne
var bl.a. at skabe klarhed over omfanget af salg af hælervarer i
kioskmiljøet og sætte ind over for det.
Rigspolitiet kan videre oplyse, at politiet reagerer på anmeldel-
ser og tip fra borgere eller virksomheder, der efter en politifaglig
vurdering kan danne grundlag for, at politiet efter retsplejelo-
vens bestemmelser kan indhente rettens tilladelse til at ransage
en adresse ud fra et konkret mistankegrundlag, f.eks. salg af hæ-
lervarer. Hvis politiet ved et tilfældighedsfund konstaterer mis-
tænkelige forhold, som kan henføres under strafferetsplejen, kan
politiet ransage eller underrette andre relevante myndigheder
om fundene.
Skattestyrelsen og Fødevarestyrelsen har selvstændig kompe-
tence til at foretage kontroller af f.eks. kiosker uden at inddrage
eller underrette politiet. Vurderer Fødevarestyrelsen eller Skat-
testyrelsen, at politiet skal bistå dem under deres kontroller, bl.a.
for at sikre adgang til en lokation eller for at sikre kontrollanter-
nes sikkerhed, aftales det direkte med den relevante politikreds.
Såfremt Fødevarestyrelsen eller Skattestyrelsen under egne kon-
troller konstaterer forhold, der bør henføres under strafferetsple-
jen
f.eks. hvis der afdækkes egentlige ulovlige genstande
in-
volveres den relevante politikreds så hurtigt som muligt.”
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om, hvor stor opmærksomhed ministeren har forskellige små forretningsdrivende, herunder kiosker, frisører o.l., som mere eller mindre bruger deres forretning som skalkeskjul for andre mere lyssky forretninger, til justitsministeren
Skatteministeriet har oplyst følgende:
”Skatteministeriet
har til brug for besvarelsen indhentet et bi-
drag fra Skattestyrelsen, som har oplyst følgende:
”Når
Skattestyrelsen udfører kontrol i små virksom-
heder, er hovedfokus at afdække den egentlige akti-
vitet med henblik på at vurdere, om virksomhederne
betaler de korrekte skatter og afgifter. I visse til-
fælde kan der opstå en formodning om, at virksom-
heden reelt har et andet formål end det, som det
umiddelbart fremstår som. I disse tilfælde kan sagen
belyses ved en gennemgang af virksomhedens
og/eller virksomhedsejers pengestrømme samt pri-
vatforbrug. Derudover anvender Skattestyrelsen sta-
tistisk materiale fra f.eks. Danmarks Statistik for at
sikre, at det opgjorte skøn over skatter og moms er
realistisk og rummer plads til f.eks. privatforbrug til
virksomhedens ejer. Hvis Skattestyrelsen i forbin-
delse med en kontrol konstaterer, at der er mang-
lende dokumentation for betalt afgift på punktaf-
giftspligtige varer, vil det ofte udløse bøder i hen-
hold til den såkaldte colalovgivning.
I de tilfælde, hvor Skattestyrelsen foretager kontrol-
indsatser rettet mod at afdække en specifik fejltype,
vil Skattestyrelsen primært målrette kontrollen mod
denne fejltype, hvorfor der ikke foretages en total-
kontrol af alle virksomhedens aktiviteter. Det kan
f.eks. være en konkret indsats målrettet fejl relateret
til salgsregistrering. Skattestyrelsen prioriterer ge-
nerelt kontrolarbejdet ud fra risiko og væsentlighed.
Hvis Skattestyrelsen i forbindelse med en kontrol
får mistanke om, at virksomheden reelt drives med
andet formål end det registrerede (ulovlige aktivite-
ter), som ikke henhører under Skatteministeriets res-
sortområde, gives oplysningerne videre til andre
myndigheder, herunder politiet.””
Miljø- og Fødevareministeriet har oplyst følgende:
”Miljø-
og Fødevareministeriet har forelagt spørgsmålet for Fø-
devarestyrelsen, som har svaret følgende:
”Fødevarestyrelsens Rejsehold har generelt fokus
på svindel, også svindel som ikke udelukkende rela-
terer sig til fødevareområdet. I det begrænsede antal
kontroller, som Rejseholdet foretager, er der særligt
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om, hvor stor opmærksomhed ministeren har forskellige små forretningsdrivende, herunder kiosker, frisører o.l., som mere eller mindre bruger deres forretning som skalkeskjul for andre mere lyssky forretninger, til justitsministeren
fokus på sporbarhed i kiosker og lignende. Fødeva-
restyrelsen underretter skattemyndighederne eller
andre relevante myndigheder, hvis Fødevarestyrel-
sen i forbindelse med et kontrolbesøg ser noget mis-
tænkeligt
mest i forhold til afgiftspligtige varer.
Medmindre Fødevarestyrelsen modtager oplysnin-
ger om, at der foregår svindel med fødevarer eller
foregår uregistreret salg af fødevarer, kontrolleres
frisører og andre ikke-fødevarevirksomheder ikke,
da det
ligger uden for Fødevarestyrelsens ressort.””
4