Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2434339_0001.png
Transportministeren
Retsudvalget
Folketinget
18. august 2021
2021-4817
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Retsudvalget har i brev af 16. juli 2021 stillet mig følgende spørgsmål
(REU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra MFU Anni Mathiesen (V).
Spørgsmål nr. 1341:
Hvad er ministerens holdning til at frivillige akut-hjælpere, bliver
straffet med bøde ved fartkontrol
i forbindelse med indsats for at
redde menneskeliv og hvad vil ministeren gøre for at sikre mere kon-
duite fra samfundets side, så akut-hjælperne ikke på denne måde
bliver straffet jf. artikel bragt i Jydske Vestkysten den 14. juli:
https://jv.dk/artikel/hans-j%C3%B8rgen-ville-hj%C3%A6lpe-
mand-i-n%C3%B8d-endte-med-b%C3%B8de-p%C3%A5-3-000-
kroner
Svar:
De frivillige akuthjælpere yder en vigtig indsats i forbindelse med
kritiske situationer og ulykker. Akuthjælperne har ofte mulighed for
at komme hurtigt frem til en kritisk situation, fordi de bor i området
nær det akutte tilfælde og kan hjælpe lokalt.
Det ændrer imidlertid ikke på, at alle skal overholde færdselslovens
regler, medmindre der er tale om udrykningskørsel i henhold til
færdselslovgivning. Da det er Færdselsstyrelsen, der administrer
reglerne i færdselslovgivning om udrykningskørsel, har jeg forelagt
spørgsmålet om frivillige akuthjælpere for styrelsen. Færdselsstyrel-
sen oplyser følgende:
”Reglerne om udrykningskørsel findes i færdselslovens § 7 og i be-
kendtgørelse nr. 154 af 25. februar 2009 om udrykningskørsel (ud-
rykningsbekendtgørelsen).
I medfør af færdselslovens § 7, stk. 4, kan et køretøj sidestilles med
et udrykningskøretøj, når det i et enkelt tilfælde benyttes til kørsel
med alvorligt syge eller tilskadekomne eller i et andet lignende øje-
med, som ikke tåler opsættelse. I sådanne tilfælde skal der foran på
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1341: MFU spm. om ministerens holdning til at frivillige akut-hjælpere, bliver straffet med bøde ved fartkontrol – i forbindelse med indsats for at redde menneskeliv, til transportministeren, kopi til justitsministeren
2434339_0002.png
Side 2/3
køretøjet og på en iøjnefaldende måde være anbragt en hvid dug.
Det følger desuden af udrykningsbekendtgørelsen, at udryknings-
kørsel kun må foretages, når det skønnes nødvendigt af hensyn til
politimæssige opgaver, personredning, brand, forureningsuheld,
færdselsuheld eller afværgelse af omfattende skader.
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at der i forbindelse med frivil-
lige akuthjælperes kørsel ikke skønnes at være det nødvendige be-
hov for at køre udrykning, hverken efter færdselslovens § 7, stk. 4,
eller efter udrykningsbekendtgørelsen. Akutordningerne er frivillige
ordninger, som man kan tilmelde sig, og de er et supplement til ind-
satsen fra ambulance- og retningstjenesten. Det er ikke hensigten
med ordningerne, at de frivillige skal have udrykningstilladelse efter
udrykningsbekendtgørelsen eller i øvrigt kunne køre privat udryk-
ningskørsel efter færdselslovens § 7, stk. 4. Det er Færdselsstyrel-
sens forståelse, at hensigten bag ordningerne er at aktivere lokale
frivillige med henblik på at styrke den allerede igangsatte indsats via
alarmcentralen.
På den baggrund finder Færdselsstyrelsen ikke, at der foreligger så-
danne ganske særlige omstændigheder og særlige behov, at frivillige
akuthjælpere skal kunne foretage udrykningskørsel. De bagvedlig-
gende hensyn er blandt andet, at udrykningskørsel altid vil være for-
bundet med en risiko for færdselssikkerheden, idet almindelige bor-
gere ikke har fornødne træning og er rutinerede i at køre udryk-
ningskørsel, som ofte vil ske med høj fart og tilsidesættelse af færd-
selslovens regler.”
Henset til at det altid vil være forbundet med en risiko for færdsels-
sikkerheden at køre udrykningskørsel, særligt for så vidt angår pri-
vate, der ikke har samme erfaring og færdigheder med udryknings-
kørsel som det almindelige redningsberedskab, gælder færdselslo-
vens regler derfor også for frivillige akuthjælpere, når de kører ud til
kritiske situationer. Det mener jeg er nødvendigt.
For så vidt angår straffrihed efter straffelovens § 14, har jeg forelagt
spørgsmålet for Justitsministeriet, der til brug for besvarelsen har
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der oplyser følgende:
”Det fremgår af straffelovens §
14, at en handling, der ellers ville
være strafbar, ikke straffes, når den var nødvendig til afværgelse af
truende skade på person eller gods, og lovovertrædelsen måtte an-
ses for at være af forholdsvis underordnet betydning.
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1341: MFU spm. om ministerens holdning til at frivillige akut-hjælpere, bliver straffet med bøde ved fartkontrol – i forbindelse med indsats for at redde menneskeliv, til transportministeren, kopi til justitsministeren
2434339_0003.png
Side 3/3
Det vil bero på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om der
er grundlag for at anvende bestemmelsen. I denne vurdering ind-
går navnlig, om handlingens/lovovertrædelsens karakter står i et
rimeligt forhold til den truende skade.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht