Transportministeren
Retsudvalget
Folketinget
18. august 2021
2021-4817
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Retsudvalget har i brev af 16. juli 2021 stillet mig følgende spørgsmål
(REU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra MFU Anni Mathiesen (V).
Spørgsmål nr. 1341:
Hvad er ministerens holdning til at frivillige akut-hjælpere, bliver
straffet med bøde ved fartkontrol
–
i forbindelse med indsats for at
redde menneskeliv og hvad vil ministeren gøre for at sikre mere kon-
duite fra samfundets side, så akut-hjælperne ikke på denne måde
bliver straffet jf. artikel bragt i Jydske Vestkysten den 14. juli:
https://jv.dk/artikel/hans-j%C3%B8rgen-ville-hj%C3%A6lpe-
mand-i-n%C3%B8d-endte-med-b%C3%B8de-p%C3%A5-3-000-
kroner
Svar:
De frivillige akuthjælpere yder en vigtig indsats i forbindelse med
kritiske situationer og ulykker. Akuthjælperne har ofte mulighed for
at komme hurtigt frem til en kritisk situation, fordi de bor i området
nær det akutte tilfælde og kan hjælpe lokalt.
Det ændrer imidlertid ikke på, at alle skal overholde færdselslovens
regler, medmindre der er tale om udrykningskørsel i henhold til
færdselslovgivning. Da det er Færdselsstyrelsen, der administrer
reglerne i færdselslovgivning om udrykningskørsel, har jeg forelagt
spørgsmålet om frivillige akuthjælpere for styrelsen. Færdselsstyrel-
sen oplyser følgende:
”Reglerne om udrykningskørsel findes i færdselslovens § 7 og i be-
kendtgørelse nr. 154 af 25. februar 2009 om udrykningskørsel (ud-
rykningsbekendtgørelsen).
I medfør af færdselslovens § 7, stk. 4, kan et køretøj sidestilles med
et udrykningskøretøj, når det i et enkelt tilfælde benyttes til kørsel
med alvorligt syge eller tilskadekomne eller i et andet lignende øje-
med, som ikke tåler opsættelse. I sådanne tilfælde skal der foran på