Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2448592_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. september 2021
Politikontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2021-0030-6298
2054948
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1331 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1331 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. juli 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1331: Spm. om, hvordan andre nordiske landes lovgivning er indrettet for så vidt angår sager à la den danske Umbrella-sag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1331 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan andre nordiske landes
lovgivning er indrettet for så vidt angår sager à la den danske
Umbrella-sag?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse via Udenrigsministeriet fra Sverige, Norge, Island og Finland. Den
Danske Ambassade i Stockholm har oplyst følgende:
”Der eksisterer ikke et særskilt register for oplysninger
om sek-
sualforbrydelser mod børn i Sverige. Den svenske straffeattest
(belastningsregister), der føres af Polismyndigheten, indeholder
bl.a. oplysninger om borgere, som ved dom eller tilsvarende af-
gørelse er blevet pålagt straf for en lovovertrædelse. Oplysnin-
gerne i belastningsregisteret omhandler hovedsageligt hvil-
ken/hvilke lovovertrædelse(r), som den pågældende person er
blevet dømt for, og hvilken straf personen har fået.
Spørgsmålet om, hvor længe oplysningerne om begåede lov-
overtrædelser er synlige i belastningsregisteret, afhænger af den
idømte straf, og hvorvidt den dømte tidligere har begået krimi-
nalitet. Oplysninger om lovovertrædelser, der har medført stren-
gere straf end bøde, vil som regel blive slettet efter 10 år, mens
oplysningerne slettes allerede efter 5 år, hvis de vedrører bøde-
forseelser. Hvis personen registreres for en ny lovovertrædelse,
inden der er gået 5 henholdsvis 10 år, vil fristen for sletning af
de eksisterende oplysninger blive forlænget.
Af den svenske lovgivning om belastningsregisteret fremgår
det, hvem der har adgang til oplysningerne i registeret. For ek-
sempel har visse arbejdsgivere mulighed for
eller en direkte
forpligtelse til
at foretage registerkontrol før ansættelse af per-
sonale i erhverv, der indebærer kontakt med børn. Disse regi-
sterkontroller omfatter ikke alle former for kriminalitet, men
kun de forbrydelser, der anses for relevante i sammenhængen,
herunder seksualforbrydelser og voldsforbrydelser.
I Sverige har hverken alderen på den dømte eller den forurettede
betydning for selve registreringen i belastningsregisteret. Den
dømtes alder har dog i visse tilfælde betydning for, hvor længe
oplysningerne står anført i registeret. For personer, der var under
18 år på gerningstidspunktet, slettes flere typer af oplysninger
om forbrydelser efter 5 år.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1331: Spm. om, hvordan andre nordiske landes lovgivning er indrettet for så vidt angår sager à la den danske Umbrella-sag, til justitsministeren
Justitsdepartementet i Sverige har over for Den Danske Ambas-
sade i Stockholm oplyst, at man ikke er bekendt med svenske
domme om spredning af børneporno, hvor den dømte og den
forurettede var i samme alder.”
Den Danske Ambassade i Oslo har oplyst følgende:
”I Norge anmærkes på en børneattest (barneomsorgsattest) nær-
mere angivne strafbare handlinger, som vurderes at være særligt
relevante for vurderingen af, om en person er egnet til at arbejde
med børn. Dette er reguleret i politiregisterloven § 39. Hjemlen
for at kræve børneattest findes i de enkelte særlove, som regule-
rer området, f.eks. barnehageloven, helse- og omsorgstjeneste-
loven, opplæringsloven m.fl.
De allerfleste seksualforbrydelser skal anmærkes på børneatte-
sten, også seksualforbrydelser, hvor den forurettede er over 18
år. I tillæg skal bl.a. drab, alvorlige narkotikaforbrydelser og
grove voldsforbrydelser anmærkes. Seksualforbrydelserne an-
mærkes hovedsageligt uden tidsbegrænsning, dvs. ”for altid”.
En tilsvarende bestemmelse i den norske straffelov angående
besiddelse og deling af pornografisk materiale af børn og unge
vil være §
311 om ”fremstilling av seksuelle overgrep mot barn
eller fremstilling som seksualiserer barn”, som har en straffe-
ramme på fængsel op til 3 år. Sådanne forbrydelser skal anmær-
kes på en børneattest uden tidsbegrænsning.
I politiregisterforskriften § 30-3 er der imidlertid angivet en
selvstændig regel om anmærkning af retslige reaktioner, som er
pålagt personer under 18 år. Reglen indebærer, at hvis personen
ikke har begået alvorlig eller gentagende kriminalitet eller har
begået nye forbrydelser efter at være fyldt 18 år, vil dommen
anmærkes med tidsbegrænsning tilsvarende dem, som gælder
for ordinære politiattester efter politiregisterloven § 40. Konse-
kvensen vil derfor kunne være, at dommen kun anmærkes i et
begrænset tidsrum og ikke ”for altid”.
Hvor længe forholdet anmærkes afhænger af, hvilken type rets-
lig reaktion personen er pålagt. Bestemmelsen gælder for alle
typer lovbrud og er begrundet i, at man har ønske om at give
unge lovbrydere en ”ny chance” ved,
at de efter en tid kan få en
attest uden anmærkninger, hvis vilkårene i bestemmelsen er op-
fyldt.
Justits- og Beredskabsdepartementet i Norge har over for Den
Danske Ambassade i Oslo oplyst, at departementet ikke kender
konkrete eller lignende norske sager, hvor spørgsmålet om an-
mærkninger på attester er kommet op.”
Side 3/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1331: Spm. om, hvordan andre nordiske landes lovgivning er indrettet for så vidt angår sager à la den danske Umbrella-sag, til justitsministeren
Den Danske Ambassade i Reykjavik har oplyst følgende:
”Det
følger af art. 243 i den islandske strafferetsplejelov nr.
88/2008 (Lög um meðferð sakamála), at Rigsadvokaten har an-
svaret for at føre et kriminalregister for hele landet, hvori udfald
af straffesager skal registreres. Rigsadvokaten skal fastsætte
yderligere bestemmelser om indholdet og opretholdelsen af kri-
minalregisteret, herunder hvilke oplysninger der skal registreres
om sager, hvori der ikke er sket retsforfølgning, og om udste-
delse af udtalelser fra kriminalregisteret.
Det følger af art. 14 i den islandske straffelov nr. 19/1940 (Al-
menn hegningarlög), at ingen skal straffes for en handling be-
gået før vedkommende er fyldt 15 år. Det følger endvidere af
straffelovens art. 70, at gerningsmandens alder skal inddrages,
når straffen fastsættes. I overensstemmelse med strafferetspleje-
lovens art. 146, som vedrører gerningsmandens alder, kan rets-
forfølgning afstås ved at suspendere tiltalen, såfremt gernings-
manden tilstår lovovertrædelsen.
Det følger af instruktionerne vedrørende mediation nr. 2/2021
fra Rigsadvokaten, at mediation er den fortrukne løsning, når
gerningsmanden og offeret er mellem 15 og 21 år. Når særlige
betingelser er opfyldt, kan Rigsadvokaten give tilladelse til me-
diation i sager vedrørende distribution/deling af billeder af sek-
suel karakter af unge mennesker, der har samme eller næsten
samme alder. Såfremt begge parter accepterer, at sagen lukkes
ved mediation, vil der ikke ske en registrering i kriminalregiste-
ret.
Kriminalregisteret har ingen undtagelser for visse typer af lov-
overtrædelser eller gerningsmandens alder på tidspunktet for
lovovertrædelsen. Alle seksualforbrydelser registreres derfor i
kriminalregisteret, såfremt lovovertrædelsen er sket efter ger-
ningsmanden er fyldt 15 år.
Der findes ingen regler vedrørende registrering i kriminalregi-
steret af lovovertrædelser begået af børn under 15 år. Lovover-
trædelser begået af børn under 15 år er registreret i politiets da-
tabase og hos de sociale myndigheder. Disse registreringer er
kun tilgængelig for gerningsmanden selv og dennes forældre-
myndighedsindehaver(e), hvorfor ingen kan udbede sig infor-
mation herom, f.eks. i forbindelse med jobansøgninger.
I henhold til ovenstående kan man i sager vedrørende distribu-
tion og deling af børnepornografi, hvor forholdet er begået af et
barn eller en ung, i visse tilfælde undlade at retsforfølge ger-
ningspersonen ved at suspendere tiltalen i overensstemmelse
Side 4/5
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1331: Spm. om, hvordan andre nordiske landes lovgivning er indrettet for så vidt angår sager à la den danske Umbrella-sag, til justitsministeren
med sagens omstændigheder. Såfremt der rejses tiltale, vil den
blive registreret i kriminalregisteret uden undtagelse.
Justitsministeriet i Island har over for Den Danske Ambassade i
Reykjavik oplyst, at man ikke har kendskab til sager lignende
den danske Umbrella-sag i Island.”
Den Danske Ambassade i Helsinki har oplyst følgende:
”Justitsministeriet
i Finland har over for Den Danske Ambas-
sade i Helsinki oplyst, at den kriminelle lavalder er 15 år i Fin-
land, og at overtrædelser relateret til børnepornografi vedrører
handlinger, hvor den afbildede person er under 18 år. Der er in-
gen særlige undtagelser fra strafferetligt ansvar for børneporno-
grafi, selvom gerningsmanden er under 18 år og over 15 år, eller
selvom barnet har accepteret at blive afbildet seksuelt. Således
kan en 15 til 17-årig person blive dømt for at have formidlet
børnepornografisk materiale, der viser et barn på samme alder,
og denne dom kan indgå i gerningsmandens straffeattest i over-
ensstemmelse med de relevante bestemmelser.
I Finland er oplysninger om afgørelser, hvorved en person er
blevet idømt fængselsstraf, overvågningstraf, samfundstjeneste,
ungdomsstraf eller anden straf for en række nærmere angivne
overtrædelser, registreret i et strafferegister. Det er reguleret i
lov nr. 770/1993 om strafferegisteret (Rikosrekisterilaki). Den
ansvarlige for strafferegisterloven er Det Juridiske Registercen-
ter (Oikeusrekisterikeskus).
Strafferegisterloven indeholder også bestemmelser om videre-
givelse af oplysninger om en persons strafbare forhold. Dette
sker gennem en straffeattest. I Finland er der kun én straffeattest.
Det indebærer, at der ikke er en separat straffeattest som den
danske børneattest, hvor der fremgår oplysninger om en persons
straffe for seksualforbrydelser begået mod børn under 15 år.
I finsk lovgivning er der dog fastsat bestemmelser, der muliggør
kontrol af en persons eventuelle strafbare forhold, hvis personen
arbejder med børn. En sådan kontrol er afgrænset til kun at
vedrøre eventuelle straffe for bl.a. seksualforbrydelser, drab og
narkotikaforbrydelser. Det fremgår nærmere af lov nr. 504/2002
om kontrol af kriminel baggrund for personer, der arbejder
med børn (Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan
selvittämisestä), og lov nr. 148/2014 om kontrol af kriminel
baggrund for frivillige, der arbejder med børn (Laki lasten
kanssa toimivien vapaaehtoisten rikostaustan selvittämisestä).”
Justitsministeriet har oversat udtalelsen fra Den Danske Ambassade i Rey-
kjavik og Den Danske Ambassade i Helsinki fra engelsk til dansk.
Side 5/5