Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2438862_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2021
Forvaltningsretskontoret
Anna Seneberg Winkel
2021-0030-6287
2086448
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1324 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1324 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juli 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Sofie Skou Sandager
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm. om det er i overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet, forfølgelse af saglige formål og/eller andre relevante skrevne og uskrevne regler eller principper, at en offentlig forvaltning bevidst giver medier ringere arbejdsvilkår og udleverer færre informationer i de sidste tre måneder op til et kommunalvalg, idet der henvises til artiklen Kommunalvalg udløser tre måneders spærretid fra tv2bornholm.dk den 29. juni 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1324 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, om det er i overensstemmelse med li-
gebehandlingsprincippet, forfølgelse af saglige formål og/eller
andre relevante skrevne og uskrevne regler eller principper, at
en offentlig forvaltning bevidst giver medier ringere arbejdsvil-
kår og udleverer færre informationer i de sidste tre måneder op
til et kommunalvalg, idet der henvises til artiklen ”Kommunal-
valg udløser tre måneders spærretid” fra tv2bornholm.dk den
29. juni 2021?”
Svar:
Jeg har ikke nærmere kendskab til den konkrete sag om Bornholms Regi-
onskommunes indførelse af en såkaldt spærretid på tre måneder forud for
kommunalvalget i år, ud over den mediedækning, der har været af sagen.
Jeg kan dog mere generelt oplyse, at der gælder en række pligter for em-
bedsværket, herunder pligten om partipolitisk neutralitet.
I 2015 udkom Finansministeriet med fremstillingen ”Syv centrale pligter for
embedsmænd i centraladministrationen
– Kodex VII”.
Af denne fremgår
følgende om embedsmænds pligt til at være partipolitisk neutral, herunder i
forbindelse med valg (side 52f.):
”Embedsmænd skal i deres arbejde være partipolitisk neutrale,
så de kan fungere som troværdige embedsmænd for skiftende
regeringer. Embedsmænd må ikke yde rådgivning og bistand til
rent partipolitiske formål.
Embedsmænd skal loyalt give faglig bistand og politisk/taktisk
rådgivning til den til enhver tid siddende minister og regering.
De skal være loyale over for deres nuværende minister og rege-
ring og hjælpe med at udvikle og gennemføre dennes politik. Og
samtidig skal de ligeså loyalt kunne betjene en anden minister
og en anden regering med en anden politik og et andet partipo-
litisk tilhørsforhold. Det kræver, at embedsværket er partipoli-
tisk neutralt, herunder at der er konsistens i den faglige rådgiv-
ning før og efter et ministerskifte.
- Embedsmænd må ikke lade deres egne politiske holdninger
få indflydelse på den rådgivning og bistand, som de yder mi-
nisteren, men skal professionelt og loyalt sikre den bedst mu-
lige gennemførelse af ministerens og regeringens politik.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1324: Spm. om det er i overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet, forfølgelse af saglige formål og/eller andre relevante skrevne og uskrevne regler eller principper, at en offentlig forvaltning bevidst giver medier ringere arbejdsvilkår og udleverer færre informationer i de sidste tre måneder op til et kommunalvalg, idet der henvises til artiklen Kommunalvalg udløser tre måneders spærretid fra tv2bornholm.dk den 29. juni 2021, til justitsministeren
- Embedsmænd skal bistå ministeren i dennes politiske arbejde
som medlem af regeringen over for Folketinget, pressen og
offentligheden. Men embedsmænd må ikke bistå ministeren
i dennes rent partipolitiske aktiviteter
f.eks. ministerens op-
gaver inden for en partiorganisation, overvejelser om valg-
kamp i forhold til et folketingsvalg eller ministerens partipo-
litiske opgaver i forbindelse med et kommunalvalg.
- Embedsmænd må
når der er udskrevet valg til Folketinget
ikke bistå ministeren i opgaver, som vedrører ministerens,
regeringens eller partiets valgkamp, bortset fra praktiske for-
hold såsom bistand fra ministersekretariatet vedrørende mi-
nisterens kalender, transport mv.
- Embedsmænd må i forbindelse med folkeafstemninger om et
lovforslag yde rådgivning og bistand om lovforslagets forbe-
redelse og gennemførelse, herunder udarbejdelse af informa-
tionsmateriale, men må ikke deltage i kampagnelignende op-
gaver og skal i tiden op til en folkeafstemning afholde sig fra
at yde rådgivning og bistand til regeringen og dens ministre
om afstemningstemaet på en måde, der kan gøre, at embeds-
værket ikke fremstår partipolitisk neutralt.
Pligten til partipolitisk neutralitet gælder ikke på samme måde
for rådgivning og bistand fra de særlige rådgivere, hvis ansæt-
telse er knyttet til ministerens funktionsperiode. Disse embeds-
mænd er dog underlagt samme pligter om lovlighed, sandhed og
faglighed mv. (jf. de øvrige seks pligter) som andre embeds-
mænd.”
Embedsværkets rådgivning og bistand er endvidere beskrevet i betænkning
nr. 1443/2004, hvor det bl.a. er fremhævet, at der i forbindelse med valg bør
udvises særlig opmærksomhed om embedsværkets partipolitiske neutralitet.
Jeg kan i øvrigt forstå, at Bornholms Regionskommune
bl.a. efter den om-
tale, der har været i medierne om den konkrete sag
har besluttet ikke at
indføre den såkaldte spærretid.
Jeg kan i øvrigt henvise til Indenrigs- og Boligministeriets besvarelse af 12.
juli 2021 af spørgsmål nr. 305 (Alm. del) fra Folketingets Indenrigs- og Bo-
ligudvalg.
Side 3/3