Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2436098_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. august 2021
Strafferetskontoret
Natasja Walbom
2021-0030-6288
2051891
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1321 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1321 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juli 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Heidi
Bank (V).
Nick Hækkerup
/
Iren Mirmojtahedi
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1321: MFU spm., om såfremt en virksomhed afgiver urigtige oplysninger med det formål at modtage en økonomisk corona-kompensation, hvad er konsekvensen heraf, og afhænger konsekvensen af den ansøgte kompensations størrelse, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1321 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, såfremt en virksomhed afgiver
urigtige oplysninger med det formål at modtage en økonomisk
corona-kompensation, hvad er konsekvensen heraf, og afhæn-
ger konsekvensen af den ansøgte kompensations størrelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Afgivelse af urigtige oplysninger med det formål svigagtigt
at modtage kompensation fra corona-hjælpepakker er omfattet
af straffelovens § 289 a (svig med offentlige midler), som har
en strafferamme på fængsel indtil 1 år og 6 måneder, samt § 289
(særlig groft svig med offentlige midler), som har en straffe-
ramme på fængsel indtil 8 år. Derudover vil der efter omstæn-
dighederne f.eks. også kunne foreligge en overtrædelse af straf-
felovens § 172, jf. § 171, stk. 1 (dokumentfalsk), § 161 (afgi-
velse af falsk erklæring på tro og love) eller § 163 (urigtig er-
klæring til det offentlige).
Hvorvidt en overtrædelse af straffelovens § 289 a er af en sådan
karakter, at forholdet bør henføres under § 289 beror på en kon-
kret vurdering, herunder særligt på beløbets størrelse. I praksis
går grænsen ved ca. 500.000 kr.
2.
Det følger af straffelovens § 81 d, stk. 1, at straffen for over-
trædelse af en række straffelovsbestemmelser kan forhøjes indtil
det dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller sam-
menhæng med covid-19-epidemien i Danmark.
Det følger endvidere af straffelovens § 81 d, stk. 2, at såfremt en
lovovertrædelse som nævnt i § 81 d, stk. 1, herunder bl.a. straf-
felovens §§ 289 a eller 289, har fundet sted under sådanne om-
stændigheder, at der uberettiget er opnået eller søgt opnået lån,
kredit, støtte, tilskud eller lignende kompensation fra hjælpe-
pakker til imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-epide-
mien, kan straffen forhøjes således, at den bliver fire gange så
høj i forhold til den straf, der ville være fastsat af domstolene
for tilsvarende overtrædelser, der ikke har baggrund i eller sam-
menhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Der vil dog ikke
kunne idømmes fængsel på tid over 20 år, jf. straffelovens § 33,
stk. 2.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1321: MFU spm., om såfremt en virksomhed afgiver urigtige oplysninger med det formål at modtage en økonomisk corona-kompensation, hvad er konsekvensen heraf, og afhænger konsekvensen af den ansøgte kompensations størrelse, til justitsministeren
Begrebet ”hjælpepakker til imødegåelse
af skadevirkninger ved
covid-19-epidemien”
dækker efter forarbejderne over de er-
hvervs- og jobrettede tiltag mv., som regeringen har lanceret
med henblik på at afbøde de negative økonomiske konsekvenser
af spredningen af covid-19 for danske lønmodtagere, arbejds-
pladser og virksomheder. Begrebet er dynamisk og omfatter
derfor såvel allerede lancerede hjælpepakker, som hjælpepak-
ker, der måtte blive lanceret på et senere tidspunkt, jf. Folke-
tingstidende 2019-2020, tillæg A, L 157 som fremsat, side 9.
3.
Af straffelovens § 81 d, stk. 3, fremgår det, at der ved udmå-
ling af tillægsbøde efter straffelovens § 50, stk. 2, i forbindelse
med overtrædelser omfattet af § 81 d, stk. 2, skal lægges vægt
på den opnåede eller tilsigtede vinding.
Det er i forarbejderne til bestemmelsen forudsat, at der ved alle
lovovertrædelser med baggrund i eller sammenhæng med covid-
19-epidemien i Danmark, hvor en person uberettiget har opnået
eller søgt at opnå lån, kredit, støtte, tilskud eller lignende kom-
pensation fra hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger
ved covid-19-epidemien og derigennem har opnået eller tilsigtet
at opnå en økonomisk vinding for sig selv eller andre, skal ud-
måles en bøde som tillægsstraf, jf. Folketingstidende 2019-
2020, tillæg A, L 157 som fremsat, side 17.
En bøde skal således almindeligvis idømmes som tillægsstraf i
alle tilfælde, hvor en fysisk person idømmes en betinget eller
ubetinget fængselsstraf. Tillægsbøden skal beregnes med ud-
gangspunkt i den opnåede eller tilsigtede vinding og fastsættes i
overensstemmelse med strafskærpelsen i § 81 d, stk. 2.
Har flere personer i fællesskab foretaget de strafbare forhold,
skal der udmåles en tillægsbøde til hver af disse personer. Det
gælder også i det tilfælde, hvor en medarbejder har foretaget de
strafbare forhold på vegne af et selskab.
Forhøjelse af bøden skal ikke modsvares af en mindre fængsels-
straf, og idømmelse af en tillægsbøde skal i almindelighed ikke
afhænge af den tiltalte persons betalingsevne.
I forarbejderne nævnes til illustration det eksempel, at en øko-
nomidirektør i en virksomhed har opnået en økonomisk vinding
på 1 mio. kr. til virksomheden ved uberettiget at opnå støtte fra
hjælpepakker til imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-
epidemien. Et sådant tilfælde ville uden § 81 d som udgangs-
punkt skulle sanktioneres med fængselsstraf og en tillægsbøde
på 1 mio. kr. Med § 81 d vil der derimod almindeligvis skulle
idømmes en fængselsstraf, der er fire gange så høj, og en til-
lægsbøde på 4 mio. kr. til økonomidirektøren parallelt med fast-
sættelse af en bøde og konfiskation af den opnåede vinding hos
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1321: MFU spm., om såfremt en virksomhed afgiver urigtige oplysninger med det formål at modtage en økonomisk corona-kompensation, hvad er konsekvensen heraf, og afhænger konsekvensen af den ansøgte kompensations størrelse, til justitsministeren
virksomheden, jf. Folketingstidende 2019-2020, tillæg A, L 157
som fremsat, side 17.
Fra retspraksis kan f.eks. nævnes Østre Landsrets dom af 26.
oktober 2020, hvor en 29-årig direktør og ejer af en virksomhed
blev idømt fængsel i 2 år og 3 måneder og en tillægsbøde på
1.275.000 kr. for svig i forbindelse med ansøgning om lønkom-
pensation. Den 29-årige blev fundet skyldig i overtrædelse af
straffelovens § 289 a, stk. 1, ved under særdeles skærpende om-
stændigheder at have indsendt ansøgning om lønkompensation
i henhold til lønkompensationsordningen til virksomheder i
økonomisk krise med henblik på at få udbetalt 427.500 kr.,
selvom han vidste, at hans virksomhed ikke var berettiget til løn-
kompensation. Han blev desuden fundet skyldig i dokument-
falsk af særlig grov beskaffenhed efter straffelovens § 171, jf.
§ 172, stk. 2, ved i forbindelse med ansøgningen om lønkom-
pensation at have gjort brug af falske ansættelseskontrakter.
4.
Rigsadvokaten kan endelig mere generelt oplyse, at straffen i
denne type sager
som det er tilfældet i andre straffesager
beror på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde
af samtlige omstændigheder i sagen, og de angivne strafni-
veauer vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Størrelsen af lånet, kreditten, støtten, tilskuddet eller den lig-
nende kompensation, som er opnået eller søgt opnået fra hjæl-
pepakker til imødegåelse af skadevirkninger ved covid-19-epi-
demien, vil i den forbindelse have stor betydning.”
Side 4/4