Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2432962_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 29. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 1314 (alm. del)
efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 1314:
Vil ministeren redegøre for, om det er eller hvordan det ikke er i strid med retten
til prøvelse af en afgørelse, når administrativ fratagelse af statsborgerskab for per-
soner, der
på fratagelsestidspunktet
ikke opholder sig i Danmark, i praksis med-
fører, at de ikke kan møde ved en domstolsprøvelse, idet de ikke har lovligt ophold
i Danmark, da fratagelsessagerne ikke tillægges opsættende virkning
idet mini-
steren bedes forholde sig både til dansk lovgivning såvel som internationale kon-
ventioner?
Svar:
1.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, som blev indført ved lov nr. 1057 af 24. ok-
tober 2019 om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse
af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), kan udlændinge- og integrationsmini-
steren administrativt fratage en persons danske statsborgerskab i tilfælde, hvor en
person med dobbelt statsborgerskab har udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser.
En afgørelse om administrativ fratagelse har retsvirkning fra meddelelse af afgørel-
sen om fratagelse. Afgørelsen vil i medfør af grundlovens § 63 kunne indbringes for
domstolene. Det fremgår af indfødsretslovens § 8 F, stk. 1, sidste pkt., at sagens
indbringelse for retten ikke kan tillægges opsættende virkning.
En person, der administrativt har fået frataget sit danske statsborgerskab, vil ikke
kunne indrejse lovligt her i landet, medmindre den pågældende har et lovligt op-
holdsgrundlag.
Det fremgår af indfødsretslovens § 8 F, stk. 5, at retten bestemmer, hvordan den,
der har fået frataget sit danske statsborgerskab, i tilfælde af at vedkommende op-
holder sig i udlandet, får lejlighed til at udtale sig over for retten. I forarbejderne til
Side
1/2
11. august 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 12241
1704343
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1316: Spm., om Danmark har pligt til at sikre, at en person, der administrativt har fået frataget sit statsborgerskab, har mulighed for fysisk at møde op til domstolsprøvelse af afgørelsen m.v., til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til justitsministeren
bestemmelsen er det anført, at det f.eks.
ka ”ske ved a ve delse af teleko
u-
nikation (telefon- eller videoforbindelse), ved en indenretlig afhøring foretaget i det
land, hvor den pågældende opholder sig, eller ved fremlæggelse af en eller flere
skriftlige erklæri ger fra de pågælde de.”
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt en udlænding eventuelt vil kunne opnå
visum med henblik på personlig deltagelse i en sags behandling ved domstolene,
kan der mere generelt henvises til afsnit 5.2.5 i vejledning nr. 9565 af 28. juni 2021
om behandling af ansøgninger om visum til Danmark. Hvorvidt der vil kunne udste-
des visum, vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. I vurderingen vil
bl.a. indgå hensynet til den offentlige orden og sikkerhed samt hensynet til Dan-
marks internationale forpligtelser.
2.
Det bemærkes i øvrigt, at det fremgår af bemærkningerne til forslaget om æn-
dring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborger-
skab fra fremmedkrigere m.v.), som trykt i Folketingstidende 2019-2020, A, L 38, at
det er vurderingen, at lovforslaget er i overensstemmelse med Danmarks interna-
tionale forpligtelser, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Mattias Tesfaye
/
Christina Fløystrup
Side
2/2