Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2484975_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2021
Økonomikontoret
Helene Stjernholm Nilas
2021-0030-6253
2059850
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1290 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1290 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. juni 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1290: Spm. om, hvad forventningerne er til omfanget af coronakriminalitetsstraffe, herunder påvirkningen af strafmasse og belæg i de kommende år, til justitsministeren
2484975_0002.png
Spørgsmål nr. 1290 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvad forventningerne er til omfan-
get af coronakriminalitetsstraffe, herunder påvirkningen af
strafmasse og belæg i de kommende år, og vil ministeren rede-
gøre for prognosen for belæg for 2022 inklusive coronakrimina-
litetsstraffene?”
Svar:
Folketinget vedtog i april 2020 et lovforslag om bl.a. skærpelse af straffen
for COVID-19-relateret kriminalitet. Strafskærpelsen indebærer, at straffen
for lovovertrædelser begået med baggrund i eller sammenhæng med CO-
VID-19-epidemien i Danmark kan forhøjes med indtil det dobbelte i forhold
til tilsvarende lovovertrædelser, der ikke har baggrund i eller sammenhæng
med COVID-19-epidemien,
jf. straffelovens § 81 d, stk. 1.
Hvis der ved lov-
overtrædelsen er opnået eller søgt opnået uberettiget kompensation fra hjæl-
pepakkerne, kan straffen forhøjes, så den bliver fire gange så høj,
jf. § 81 d,
stk. 2.
Det estimeres, at strafskærpelsen alt andet lige vil indebære et kapacitetsbe-
hov svarende til
tabel 1.
Tabel 1
Estimeret kapacitetsbehov grundet strafskærpelse vedr. COVID-19-relateret kriminalitet
2021
Kapacitetsbehov sfa.COVID-19-strafskærpelser
66
2022
301
2023
540
2024
562
2025
453
Anm: Det bemærkes, at COVID-19-relateret kriminalitet forventes at have en kapacitetseffekt efter 2025, om
end den forventes at være faldende. Beregningerne er baseret på data fra Rigsadvokaten vedr. antallet
af tiltaler rejst i perioden 1. april 2020 til 31. juli 2021 for lovovertrædelser med relation til COVID-19-
epidemien, det forventede antal tiltaler frem til 2025, domsfældelsesprocenten i det samlede antal
indenretligt afgjorte strafferetlige forhold relateret til COVID-19 og de gennemsnitlige og estimerede
ubetingede straflængder for de relevante bestemmelser før og efter skærpelsen samt oplysninger om
domme i sager ført af SØIK. Estimater vedr. det forventede antal anmeldelser for svindel med
hjælpepakker er baseret på skøn fra Erhvervsstyrelsen, Skattestyrelsen og Slots- og Kulturstyrelsen, og
det er forudsat, at alle disse anmeldelser kan lede til tiltale, idet Rigsadvokaten har skønnet, at dette kan
være tilfældet. Indfasningen er skønnet af Justitsministeriet med inddragelse af kriminalforsorgen.
Kilde: Kriminalforsorgen
Kapacitetsbehovet er estimeret på baggrund af antallet af rejste tiltaler samt
en fremskrivning af antallet af tiltaler, der forventes at være omfattet af straf-
skærpelsen, under hensyntagen til domsfældelsesprocenten for indenretligt
afgjorte strafferetlige forhold relateret til COVID-19. Fsva. svindel med
hjælpepakker er fremskrivningen baseret på det skønnede, fremtidige antal
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1290: Spm. om, hvad forventningerne er til omfanget af coronakriminalitetsstraffe, herunder påvirkningen af strafmasse og belæg i de kommende år, til justitsministeren
anmeldelser fra Erhvervsstyrelsen, Skattestyrelsen og Slots- og Kultursty-
relsen.
Svindel med hjælpepakker, hvor straffen kan forhøjes, så den bliver fire
gange så høj, og hvor det i beregningerne er forudsat, at kriminaliteten ikke
ville blive begået i fravær af COVID-19, udgør langt størstedelen af tilgan-
gen af strafmasse.
Hvad angår den fremtidige adgang til at søge kompensation fra hjælpepak-
kerne skal det bemærkes, at for perioden 1. oktober 2021 til 31. december
2021 er det på Erhvervsministeriets og Kulturministeriets område kun mu-
ligt at søge den tilpassede generelle ordning for faste omkostninger. Alle
øvrige kompensationsordninger er udfaset. Ordningen for faste omkostnin-
ger gælder til og med den 31. december 2021, hvorefter den ophører.
Det bemærkes, at håndteringen af COVID-19 strafskærpelserne drøftes i de
igangværende forhandlinger om en ny flerårsaftale for kriminalforsorgen.
Side 3/3