Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2436116_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. august 2021
Strafferetskontoret
Natasja Walbom
2021-0030-6251
2072745
Supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 1283 (Alm. del) fra Folketin-
gets Retsudvalg
Hermed sendes supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 1283 (Alm. del),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. juni
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om kommentar til artiklen Politikere kræver klare rammer for brugen af politiets gyldne efterretninger, den 21. juni 2021 i Jyllands-Posten, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1283 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen "Politikere kræver klare
rammer for brugen af politiets gyldne efterretninger", den 21.
juni 2021 i Jyllands-Posten, og herunder redegøre for politiets
mulighed for at modtage og anvende materiale fra udenlandsk
politi, der er indhentet med et lavere mistankekrav og uden en
domstolskendelse, som normalt kræves efter danske forhold?
Ministeren bedes ligeledes redegøre for, om der bør sættes et
arbejde i gang, som skal klarlægge og fastlægge lovgivning, så-
ledes at de nye digitale muligheder for efterforskning indtæn-
kes.”
Svar:
Justitsministeriet har som oplyst i besvarelsen af 2. juli 2021 af spørgsmål
nr. 1283 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg anmodet Rigsadvokaten om
en udtalelse vedrørende politiets mulighed for at modtage og anvende ma-
teriale fra udenlandsk politi. Rigsadvokaten har i den forbindelse oplyst føl-
gende:
”Rigsadvokaten
skal indledningsvis bemærke, at der i forhold
til mulighederne for at modtage og anvende oplysninger fra
udenlandske myndigheder må sondres mellem to forskellige si-
tuationer.
Der er således både retligt og praktisk forskel på henholdsvis
den situation, hvor Danmark anmoder et andet EU-land om rets-
hjælp, f.eks. til i det pågældende EU-land at foretage ransag-
ning, indgreb i meddelelseshemmeligheden, beslaglæggelse, af-
høring mv., og den situation, hvor Danmark anmoder et EU-land
om godkendelse eller samtykke til i politiets efterforskning eller
som bevis i en straffesag at anvende oplysninger, der allerede
lovligt er tilvejebragt i det pågældende EU-land efter landets
egen lovgivning.
I de tilfælde, hvor Danmark f.eks. anmoder et andet EU-land om
at foretage en ransagning, vil der blive indhentet en dansk ken-
delse, der meddeler tilladelse hertil. Det gælder, selvom denne
kendelse ingen retsvirkning har for det land, der skal gennem-
føre ransagningen, idet ransagningen i det pågældende land skal
gennemføres efter landets egen lovgivning. På samme måde vil
en anmodning til Danmark fra et andet land om f.eks. foreta-
gelse af en ransagning alene blive imødekommet, hvis der ind-
hentes en dansk kendelse, der meddeler tilladelse hertil.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1283: Spm. om kommentar til artiklen Politikere kræver klare rammer for brugen af politiets gyldne efterretninger, den 21. juni 2021 i Jyllands-Posten, til justitsministeren
I de tilfælde, hvor Danmark som led i politiets efterforskning
eller som bevis i straffesager ønsker at anvende oplysninger,
som allerede er lovligt tilvejebragt i et andet EU-land som led i
en straffesag, vil det pågældende land modtage en begrundet an-
modning om at dele oplysningerne med Danmark. Dette lands
myndigheder foretager herefter en vurdering af den konkrete ju-
dicielle brug af oplysningerne, og vil på den baggrund tilkende-
give over for Danmark, hvis der gælder særlige krav, som Dan-
mark skal efterleve for at anvende oplysningerne til et givent
formål. Hvis anvendelsen som bevis i straffesagen f.eks. forud-
sætter, at der er fremsendt en retsanmodning, og dette ikke alle-
rede er sket, vil Danmark altid fremsende en sådan til det pågæl-
dende land, førend oplysningen anvendes som bevis i en dansk
straffesag. Processen afspejler således, at der er en gensidig re-
spekt for EU-landenes tilvejebringelse af oplysninger efter lan-
denes nationale lovgivning.
For så vidt angår den sag om infiltrering af den krypterede tje-
neste Encrochat, der er omtalt i artiklen, tilvejebringes relevante
oplysninger til brug for den danske del af efterforskningen gen-
nem fremsendelse af retsanmodninger til de kompetente myn-
digheder i Frankrig. Retsanmodninger i den konkrete sag frem-
sendes via den danske og den franske desk ved den Europæiske
Unions Agentur for Strafferetligt Samarbejde (Eurojust).
Endelig kan det for god ordens skyld tilføjes, at det følger af
retsplejelovens § 880, 2. pkt., at rettens bedømmelse af beviser-
nes vægt ikke er bundet ved lovregler. Bestemmelsen fastsætter
princippet om rettens frie bevisbedømmelse. Princippet indebæ-
rer, at retten ved afgørelsen af, om det er bevist, at tiltalte er
skyldig, skal forholde sig til alt, der er kommet frem under be-
visførelsen. Det er således op til retten at forholde sig til betyd-
ningen af de enkelte beviser ved afgørelsen af, om det er bevist,
at tiltalte er skyldig, eller om der er begrundet tvivl. Der er tale
om et helt grundlæggende princip i strafferetsplejen, som er med
til at sikre retssikkerheden og domstolenes uafhængighed.”
Side 3/3