Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2449221_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. september 2021
Formueretskontoret
Rune Bæk Krogh
2021-0030-6232
2034299
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1271 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1271 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. juni 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1271: Spm. om Tysklands lovgivning vedrørende sammenlægning af passive små fonde, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1271 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse om Tysklands lovgivning vedrørende
sammenlægning af passive små fonde og hertil oplyse, om der
er overvejelser om lignende tiltag i Danmark?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Udenrigsministeriet
om gennem den danske ambassade i Berlin at indhente oplysninger om Tys-
klands lovgivning vedrørende sammenlægning af passive små fonde. Am-
bassaden har indhentet en udtalelse fra det tyske Justitsministerium, der i
ambassadens uofficielle oversættelse oplyser følgende:
”Tysk fondslovgivning indeholder ikke særlige regler for små,
ikke-kommercielle fonde for så vidt angår deres afvikling og op-
løsning. Ophøret af fonde er ens reguleret for alle, uanset deres
størrelse og formål.
I henhold til gældende lov kan fonde ophæves af de kompetente
fondsmyndigheder og i nogle tilfælde også ved opløsning af de
ansvarlige fondsinstitutioner med godkendelse af de kompetente
myndigheder. I henhold til § 87 i den tyske civilretlige lovsam-
ling (Bürgerliches
Gesetzbuch,
fork. BGB) kan fondsmyndig-
hederne opløse en fond, hvis det er blevet umuligt at opfylde
fondens formål, eller hvis fonden er til fare for almenvellet.
Nogle delstaters fondslovgivning bestemmer desuden, at en
fond kan opløses ved beslutning truffet af den ansvarlige fonds-
institution. Denne opløsning kræver imidlertid godkendelse af
den ansvarlige fondsmyndighed for at få retsvirkning. I godken-
delsesprocessen kontrolleres det, om de lovpligtige krav til op-
løsning er opfyldt. Flere af delstaternes fondslove tillader opløs-
ning i tilfælde, hvor der foreligger en væsentlig ændring i fon-
dens forhold. Imidlertid anerkendes denne betingelse for opløs-
ning normalt kun, hvis det er blevet umuligt at opfylde fondens
formål. Hvis en fond ophæves eller opløses, skal den afvikles af
likvidatorer, jf. § 88, stk. 3, sammenholdt med §§ 47 ff. i BGB.
I sommeren 2021 vedtog den tyske forbundsdag en lov om stan-
dardisering af fondslovgivningen samt ændring af infektionslo-
vgivningen af 16. juli 2021, hvorved fondsbestemmelserne i den
civilretlige lovsamling vil blive ændret. Med loven, der træder i
kraft den 1. juli 2023, bliver kravene til afvikling og ophævelse
af fonde som noget nyt ændret og gjort landsdækkende. Ifølge
de nye bestemmelser §§ 87 og 87a (BGB) kan fonde opløses,
hvis de definitivt ikke længere fortløbende og varigt kan opfylde
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1271: Spm. om Tysklands lovgivning vedrørende sammenlægning af passive små fonde, til justitsministeren
deres formål. Det er især beregnet til at forenkle opløsningen og
ophævelsen af mindre nødlidende fonde, der på grund af den
vedvarende fase med lave renter ikke længere kan generere til-
strækkelig indkomst med deres stiftelsesaktiver.
Forbrugsfonde, der er oprettet for et bestemt tidsrum, vil blive
opløst eller ophævet, når den givne periode er udløbet. Fonde
kan også fortsat opløses, hvis de udgør en risiko for almenvellet
eller flytter deres administrative hovedsæde til udlandet. Så-
danne opløste eller ophævede fonde skal fortsat afvikles af lik-
vidatorer, jf. den nye § 87c, stk. 2, 2. pkt., i BGB.
Med lov om standardisering af fondslovgivningen og ændring
af infektionsloven blev der for første gang skabt bestemmelser
for sammenlægning af fonde (ny §§ 86 ff. BGB), der gør det
muligt at fusionere fonde uden forudgående opløsning eller op-
hævelse og likvidation. Derudover regulerer den nye § 85, stk.
1, paragraf 4, i BGB eksplicit, at en ”evighedsfond”, der er etab-
leret på ubestemt tid, og som er henvist til at beholde sin grund-
formue, kan omdannes til en forbrugsfond (jf. ovenfor), hvis
dens formål som en ”evighedsfond” ikke længere kan opfyldes
fortløbende og varigt. Hvis fonden omdannes til en forbrugs-
fond, vil fonden kun eksistere i en bestemt periode. Den skal
opløses eller ophæves, når perioden er udløbet.”
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelse af 25. juni
2021 af spørgsmål nr. 1219 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf
det fremgår, at justitsministeren den 25. juni 2021 nedsatte et fondsudvalg,
der skal se på en gennemgribende revision af den danske fondslovgivning,
herunder bl.a. spørgsmålet om opløsning af fonde.
Side 3/3