Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2438966_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
31. august 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2021-0030-6233
Dok.:
2036602
Dato:
Kontor:
Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1249 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1249 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. juni 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Gustav Schaldemose
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1252: Spm. om ministeren mener, at straffuldbyrdelseslovens § 55-57 lever op til kravene i EMRK artikel 8, anbefalingerne fra Europarådet og anbefalingerne i "The Nelson Mandela Rules", til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1249 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere den forståelse af praksis ved Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol, som ligger til grund
for redegørelse indhentet af Krims Retshjælp hos en advokat
med hensyn til indsattes ret til uovervåget kommunikation? Der
henvises til REU alm. del
– bilag 356.”
Svar:
1.
Det anføres i redegørelsen indhentet af Krims Retshjælp, der henvises til
i spørgsmålet, at det er opfattelsen, at indsatte i lukkede institutioner ikke
længere kan føre uaflyttede telefonsamtaler med gratis retshjælpsinstitutio-
ner, herunder Krims Retshjælp, og at dette er i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK).
2.
Det følger af EMRK artikel 8, stk. 1, at enhver har ret til respekt for sit
privatliv og familieliv, herunder sin korrespondance. Ingen offentlig myn-
dighed kan gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, undtagen for så vidt det
sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i et demokratisk sam-
fund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller lan-
dets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbrydelse, for at be-
skytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres ret og fri-
hed, jf. artikel 8, stk. 2.
Efter Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols (EMD) praksis nyder
indsattes korrespondance beskyttelse efter artikel 8,
jf. f.eks. EMD’s dom af
27. juli 2004 i sagen Doerga mod Nederlandene (50210/99), § 53, og Kjøl-
bro, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention for praktikere, 5. udg.
(2020) (herefter: Kjølbro), s. 987-989.
EMD har udtalt, at en vis kontrol med indsattes korrespondance er påkrævet
og ikke i sig selv uforeneligt med konventionen, jf. Kjølbro, s. 988 og
EMD’s dom af 25. marts 1983 i sagen Silver m.fl. mod Storbritannien
(5947/72; 6205/73; 7052/75; 7061/75; 7107/75; 7113/75; 7136/75), § 98, og
dom af 25. februar 1992 i sagen Pfeifer og Plankl mod Østrig (10802/84), §
46. Dog har EMD fastslået, at korrespondance mellem en indsat og dennes
advokat nyder særlig beskyttelse, og det gælder, hvad enten der er tale om
korrespondance om verserende eller påtænkte retssager eller om mulige kla-
ger over forhold under afsoning eller fængselsmyndigheder, jf. Kjølbro, s.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1252: Spm. om ministeren mener, at straffuldbyrdelseslovens § 55-57 lever op til kravene i EMRK artikel 8, anbefalingerne fra Europarådet og anbefalingerne i "The Nelson Mandela Rules", til justitsministeren
989,
og EMD’s dom af 25. marts 1992 i sagen Campbell mod Storbritannien
(13590/88), §§ 46-48.
Der henvises i redegørelsen
til EMD’s dom af 8. juli 2013 i sagen
Yefimenko mod Rusland (152/04), §§ 148-149, samt dom af 28. januar 2011
i sagen Boris Popov mod Rusland (23284/04), §§ 108-109, til støtte for, at
straffuldbyrdelsesloven ikke lever op til EMRK. I sagerne fandt EMD, at
der ikke kunne ske rutinemæssig overvågning af den indsattes brevkorre-
spondance med vedkommendes advokat, idet der hverken forelå en konkret
sikkerhedsrisiko eller påvirkningsrisiko mellem klagerne og advokaten. På
den baggrund fandt EMD, at den russiske lovgivning ikke indeholdt til-
strækkelige sikkerhedsforanstaltninger til at beskytte klagerne imod vilkår-
lige indgreb fra myndighedernes side.
3.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 57, stk. 1, jf. stk. 6, jf. § 56, stk.
1, at en indsat i en lukket institution har adgang til at føre telefonsamtaler
med bl.a. den advokat, der har været beskikket for eller valgt af den pågæl-
dende som forsvarer i den straffesag, der har ført til indsættelse i institutio-
nen, eller i en verserende straffesag, uden at telefonsamtalen optages, påhø-
res eller aflyttes. Det samme gælder telefonsamtaler med advokater, der i
medfør af retsplejelovens § 733 er antaget af justitsministeren til at beskik-
kes som offentlige forsvarere.
Det følger endvidere af straffuldbyrdelseslovens § 57, stk. 3, jf. stk. 2, at
øvrige telefonsamtaler i lukkede institutioner som udgangspunkt optages,
påhøres eller aflyttes, medmindre dette ikke findes nødvendig af ordens- el-
ler sikkerhedsmæssige hensyn, af hensyn til kriminalforsorgens indsats mod
radikalisering og ekstremisme, af hensyn til at forebygge kriminalitet eller
af hensyn til beskyttelse af den forurettede ved lovovertrædelsen.
Efter reglerne i straffuldbyrdelsesloven har indsatte i lukkede fængsler såle-
des ret til at føre uovervågede telefonsamtaler med deres advokat, ligesom
udgangspunktet om aflytning i øvrige tilfælde skal fraviges, hvis dette ikke
findes nødvendigt af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, af hensyn til
kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og ekstremisme, af hensyn til
at forebygge kriminalitet eller af hensyn til beskyttelse af den forurettede
ved lovovertrædelsen. På den baggrund er det Justitsministeriets vurdering,
at straffuldbyrdelseslovens regler ikke rejser spørgsmål i forhold til EMRK
artikel 8.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1252: Spm. om ministeren mener, at straffuldbyrdelseslovens § 55-57 lever op til kravene i EMRK artikel 8, anbefalingerne fra Europarådet og anbefalingerne i "The Nelson Mandela Rules", til justitsministeren
Det kan desuden oplyses, at Justitsministeriet ikke umiddelbart er bekendt
med andre domme fra EMD end EMD’s dom af 28. januar 2011 i sagen
Boris Popov mod Rusland og dom af 8. juli 2013 i sagen Yefimenko mod
Rusland, hvor EMD forholder sig til spørgsmålet om, hvorvidt telefonsam-
taler ført af indsatte i lukkede fængsler rutinemæssigt kan overvåges.
Side 4/4