Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2428440_0001.png
Folketingets Retsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
08. juli 2021
Besvarelse af spørgsmål 1246 alm. del stillet af udvalget den 11. juni
2021 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren, på baggrund af de aktlister som Erhvervsministeriet har ud-
leveret i forbindelse med svar på en anmodning om aktindsigt i dialogen
mellem Erhvervsministeriet og Novo Nordisk Fonden om mulighederne
for at etablere produktion af vacciner på dansk jord, jf. REU alm. del
bilag 355, begrunde afslagene hver især mere udførligt og forklare, hvorfor
der intet kan udleveres om sagen, og hvordan og i hvilket omfang merof-
fentlighedsprincippet har været anvendt?
Svar:
Regeringen ønsker, at der etableres vaccineproduktion på dansk jord. Der
har på den baggrund været etableret en task force i regi af regeringens part-
nerskab med life science branchen, som har rådgivet regeringen omkring
mulighederne for at etablere vaccineproduktion i Danmark. Medlemmerne
af task forcen var bl.a. Mads Krogsgaard Thomsen, adm. direktør i Novo
Nordisk Fonden, og Steen Riisgaard, tidl. CEO, Novozymes, og bestyrel-
sesmedlem i Novo Nordisk Fonden.
Der pågår bl.a. på baggrund af task forcens rådgivning og den afholdte mar-
kedsundersøgelse overvejelser i regeringen om mulighederne for at etab-
lere en vaccineproduktion på dansk jord.
Erhvervsministeriet kan oplyse, at der i regi af task forcen er udvekslet en
række mails med Mads Krogsgaard Thomsen og Steen Riisgaard. Flere af
disse mail er blevet udleveret til aktindsigtsanmoderen, jf. aktlisterne i REU
alm. del
bilag 355.
Derudover kan det oplyses, at Erhvervsministeriet ved afgørelsen af 6. maj
2021 foretog en genvurdering af afgørelsen af 20. april 2021 i lyset af det
videre tidsforløb. Der blev på den baggrund fundet grundlag for at udlevere
notatet vedr. vaccinestatus og task force samt notatet vedr. igangsatte initi-
ativer og muligheder i regi af EU. Disse dokumenter blev udleveret til akt-
indsigtsanmoderen i forbindelse med afgørelsen af 6. maj 2021.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1246: Spm. om ministeren, på baggrund af de aktlister som Erhvervsministeriet har udleveret i forbindelse med svar på en anmodning om aktindsigt i dialogen mellem Erhvervsministeriet og Novo Nordisk Fonden om mulighederne for at etablere produktion af vacciner på dansk jord, jf. REU alm. del – bilag 355, begrunde afslagene hver især mere udførligt og forklare, hvorfor der intet kan udleveres om sagen, og hvordan og i hvilket omfang meroffentlighedsprincippet har været anvendt?
2/3
Der er i forbindelse med behandling af aktindsigtsmodningerne fra aktind-
sigtsanmoderen undtaget dokumenter på baggrund af hhv. offentlighedslo-
vens § 23, stk. 1, nr. 1 og § 24, stk. 1, nr. 2 samt § 33, nr. 5.
Det følger af offentlighedslovens § 23, stk. 1, at retten til aktindsigt ikke
omfatter tre forskellige typer af interne dokumenter. Det drejer sig om tra-
ditionelle interne dokumenter (nr. 1), ministerbetjeningsdokumenter (nr. 2)
og visse dokumenter, der udveksles mellem KL, Danske Regioner samt
disses medlemmer (nr. 3). Det følger af offentlighedslovens § 23, stk. 1, nr.
1, at ethvert dokument, der udarbejdes af en myndighed, og som ikke har
været afgivet til udenforstående, har karakter af et internt dokument, jf. bl.a.
FOB 2015-23, Folketingets Ombudsmands udtalelse af 9. februar 2017
(sag nr. 16/02596) og af 30. oktober 2021 (sag nr. 17/02086). Formålet med
bestemmelsen er at sikre en beskyttelse af myndighedernes interne beslut-
ningsproces samt de forskellige stadier af denne proces.
Bestemmelsen omfatter bl.a. notitser, der udarbejdes af en myndighed til
brug for møder internt i myndigheden eller med udenforstående samt nota-
ter mv., der er udarbejdet af underordnede medarbejdere med henblik på
forelæggelse af en sag for en overordnet, og som typisk indeholder medar-
bejderens indstilling om sagens afgørelse eller fortsatte behandling, jf. bl.a.
FOB 2021, side 212, vedrørende bestemmelsen i forvaltningslovens §12,
stk. 1 om interne arbejdsdokumenter.
Offentlighedslovens § 24, stk. 1, nr. 2 indebærer, at interne dokumenter og
oplysninger, der er udvekslet mellem ministerier på et tidspunkt, hvor der
er konkret grund til at antage, at regeringen har eller vil få behov for em-
bedsværkets rådgivning og bistand, ikke er omfattet af retten til aktindsigt.
Det bemærkes hertil, at det ikke er en betingelse for, at et dokument kan
undtages efter § 24, stk. 1, at dokumentet vil skulle forelægges for ministe-
ren, eller at ministerens behov for rådgivning knytter sig til netop det på-
gældende dokument. Afgørende for bestemmelsens anvendelsesområde er
derimod, om udvekslingen sker i en sammenhæng og på et tidspunkt, hvor
der er konkret grund til, at ministeren har eller vil få behov for rådgivning
og bistand vedrørende den pågældende sag, jf. FOB 20212-12.
Det følger af offentlighedslovens § 33, nr. 5, at dokumenter og oplysninger
kan udtages aktindsigt, hvis retten til at blive gjort bekendt med oplysnin-
gerne i en sag eller et dokument efter et konkret skøn findes at burde vige
af væsentlige hensyn for at beskytte hensynet til det offentliges politiske
beslutningsproces af særlig karakter. Det er lagt til grund i afgørelsen, at de
undtagne oplysninger havde til formål at indgå i regeringens beslutnings-
proces i tilknytning til regeringens mål om, at der etableres vaccineproduk-
tion på dansk jord. Det har været vurderingen i den konkrete sag, at den
indeholdt et beskyttelseshensyn, der faldt ind under § 33, nr. 5.
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1246: Spm. om ministeren, på baggrund af de aktlister som Erhvervsministeriet har udleveret i forbindelse med svar på en anmodning om aktindsigt i dialogen mellem Erhvervsministeriet og Novo Nordisk Fonden om mulighederne for at etablere produktion af vacciner på dansk jord, jf. REU alm. del – bilag 355, begrunde afslagene hver især mere udførligt og forklare, hvorfor der intet kan udleveres om sagen, og hvordan og i hvilket omfang meroffentlighedsprincippet har været anvendt?
3/3
Erhvervsministeriet har i forbindelse med behandlingen af aktindsigtsan-
modningerne overvejet, om disse kunne imødekommes i videre omfang ef-
ter princippet om meroffentlighed i offentlighedslovens § 14, stk. 1. Af
hensyn til at beskytte den interne og politiske beslutningsproces er det ble-
vet vurderet, at der ikke var grundlag for at imødekommende aktindsigts-
modningen i videre omfang.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup