Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2425490_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juli 2021
Strafferetskontoret
Natasja Walbom
2021-0030-6201
2023855
Besvarelse af spørgsmål nr. 1237 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1237 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. juni 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1237: Spm. om lovligheden af at bære mundbind i henhold til straffelovens §§ 134 b og 134 c, når mundbindskravet udfases, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1237 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren redegøre for lovligheden af at bære mundbind
i henhold til straffelovens §§ 134 b og 134 c, når mundbindskra-
vet udfases, herunder hvor længe det eller om det til enhver tid
eventuelt kan anses for anerkendelsesværdigt formål at bære
mundbind, jf. straffelovens § 134 b, stk. 3, og straffelovens §
134 c, stk. 2?”
Svar:
1.
Det følger af straffelovens § 134 b, stk. 1, at den som i forbindelse med
møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med an-
sigtet helt eller delvist tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende
på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder. På samme måde straffes den, som på offentligt
sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet
under de i stk. 1 nævne omstændigheder, jf. stk. 2. Forbuddene omfatter ikke
tildækning af ansigtet, der tjener et anerkendelsesværdigt formål, jf. stk. 3.
Det følger af forarbejderne til bestemmelsen, jf. pkt. 2 i de almindelige be-
mærkninger til L 196 af 9. februar 2000 (Folketingstidende 1999-2000, til-
læg A, s. 5449)
,
at maskeringsforbuddet blev indført bl.a. på baggrund af en
række voldelige konfrontationer mellem politi og grupper af aktivister, hvor
der var begået vold mod politiet og omfattende hærværk, og hvor politiet
havde haft svært ved med sikkerhed at identificere gerningsmændene, der
optrådte med masker og hætter.
Maskeringsforbuddet omfatter hel eller delvis tildækning af ansigtet, som er
egnet til at hindre identifikation. Ud over de i bestemmelsen udtrykkeligt
opregnede genstande til maskering kan nævnes f.eks. solbriller, eventuelt
kombineret med tørklæder. Et forbud omfatter imidlertid ikke tildækning af
ansigtet, som foretages for at beskytte mod vejrliget, hvis det efter omstæn-
dighederne – navnlig årstiden og vejrforholdene – må anses for sædvanlig
og rimelig påklædning. Det forudsættes at indgå som et væsentligt element
i vurderingen af, om tildækningen tjener et anerkendelsesværdigt formål, at
mødet, forsamlingen, optoget mv. afvikles fredeligt, jf. pkt. 6.1 i de almin-
delige bemærkninger til L 196 af 9. februar 2000 (Folketingstidende 1999-
2000, tillæg A, s. 5458)
,
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1237: Spm. om lovligheden af at bære mundbind i henhold til straffelovens §§ 134 b og 134 c, når mundbindskravet udfases, til justitsministeren
Det er Justitsministeriets vurdering, at et mundbind, der dækker en persons
næse- og mundåbning, må anses for at være egnet til at hindre identifikation
af den pågældende, og dermed i strid med maskeringsforbuddet. Anven-
delse af et mundbind, som har til formål at forbygge smitte af personen selv
eller andre, må dog som udgangspunkt anses for at være et anerkendelses-
værdigt formål i henhold til bestemmelsens stk. 3. Dette vil dog i sidste ende
bero på domstolenes vurdering af samtlige omstændigheder i den konkrete
sag.
2.
Det følger af straffelovens § 134 c, stk. 1, at den, som på offentligt sted
bærer en beklædningsgenstand, der skjuler vedkommendes ansigt, straffes
med bøde. Ifølge bestemmelsens stk. 2 gælder forbuddet dog ikke for til-
dækning af ansigtet, der tjener et anerkendelsesværdigt formål.
Som oplyst ved Justitsministeriets besvarelse af 17. maj 2018 af spørgsmål
nr. 3 vedrørende lovforslaget, er det Justitsministeriets vurdering, at en ma-
ske, der alene dækker en persons næse- og mundåbning, som udgangspunkt
ikke kan anses for at skjule ansigtet i strid med tildækningsforbuddet.
Side 3/3