Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2428024_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 8. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 1220 (alm. del) efter
ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 1220:
Vil ministeren kommentere artiklen "Berlingske i den svenske bandekrigs epicen-
trum: »Skrid
– du har ikke oget at gøre her«” bragt på berli gske.dk, de 6. ju i
2021, herunder sætningen "Onsdag og torsdag lød et tilbagevendende rygte i om-
rådet, at store grupper af repræsentanter fra Simmo-familien var på vej til Hjällbo
fra bla dt a det Tyskla d.”, og derudover bedes i istere redegøre for, o rege-
ringen, eventuelt i samarbejde med myndighederne i Tyskland og Sverige, kan og
vil give medlemmer af Ali Khan-klanen og Simmo-klanen indrejseforbud i Danmark
under hensyn til den offentlige sikkerhed, sådan at Danmark ikke bliver et transit-
land for blodige klanfejder mellem libanesere i Europa?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der
spørges ind til muligheden for at meddele et indrejseforbud til personer, som øn-
sker at benytte Danmark som transitland.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan generelt oplyse, at reglerne om ind-
rejseforbud fremgår af udlændingelovens § 32.
Efter udlændingelovens § 32, stk. 1, fastsættes et indrejseforbud, hvorefter en ud-
lænding ikke uden tilladelse på ny må indrejse og opholde sig på det i afgørelsen
fastsatte område, jf. dog stk. 2 og 3, hvis udlændingen er udvist eller er pålagt at
udrejse af landet straks eller ikke udrejser i overensstemmelse med udrejsefristen
efter § 33, stk. 2. Der kan endvidere fastsættes et indrejseforbud i tilfælde, hvor en
udlæ di g opføres på FN’s eller EU’s sa ktio slister,
eller hvis en udlænding opfø-
res på den nationale sanktionsliste over religiøse forkyndere m.fl., som kan udeluk-
kes fra at indrejse i Danmark. Derudover kan der fastsættes et indrejseforbud, hvis
udlændingens opholdsret eller opholdstilladelse er bortfaldet efter § 21 b, stk. 1.
Endelig kan der fastsættes et indrejseforbud i tilfælde, hvor der er truffet afgørelse
Side
1/3
6. juli 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 10277
1672132
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1220: Spm. om kommentar til artiklen "Berlingske i den svenske bandekrigs epicentrum: »Skrid – du har ikke noget at gøre her« bragt på berlingske.dk, den 6. juni 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
om, at en udlænding ikke har medvirket til sin udrejse i medfør af hjemrejselovens
§ 3, stk. 2.
Udlændingelovens § 32, stk. 1, oplister udtømmende, hvornår der kan meddeles et
indrejseforbud til Danmark. Indrejseforbud efter udlændingelovens § 32, stk. 1,
meddeles af bl.a. domstolene og Udlændingestyrelsen.
Af principielle grunde ønsker jeg ikke i en folketingsbesvarelse at forholde mig til
spørgsmål om meddelelse af indrejseforbud til konkrete personer.
3.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at udlændinge,
der ønsker at indrejse i Danmark fra et land, der ikke er tilsluttet Schengen-konven-
tio e , u derkastes ko trol ved i drejse over EU’s ydre græ se i overe sste -
melse med reglerne i artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
399 af 9. marts 2016 (Schengengrænsekodeks).
Danmark har siden den 4. januar 2016 genindført midlertidig grænsekontrol ved
grænsen mod Tyskland. Siden den 12. november 2019 har Danmark genindført
midlertidig grænsekontrol ved grænsen mod Sverige.
Når der er genindført midlertidig grænsekontrol ved de indre grænser i henhold til
Schengengrænsekodeksens artikel 25, finder bl.a. bestemmelserne i artikel 8 om
ind- og udrejsekontrol af personer tilsvarende anvendelse ved de indre grænser, jf.
artikel 32 i Schengengrænsekodeksen.
Grænsekontrollen efter Schengengrænsekodeksens artikel 8 indebærer bl.a. kon-
trol af tredjelandsstatsborgeres identitet og nationalitet og af rejsedokumentets
ægthed og gyldighed til grænsepassage, herunder ved søgning i relevante databa-
ser, bl.a. i Schengeninformationssystemet (SIS).
For tredjelandsstatsborgere gælder endvidere, at indrejsekontrollen skal omfatte
kontrol af indrejsebetingelserne i henhold til Schengengrænsekodeksens artikel 6,
stk. 1, samt eventuelt af opholds- og arbejdstilladelser, jf. artikel 8, stk. 3, litra (a).
Det fremgår af Schengengrænsekodeksens artikel 6, stk. 5, litra a, at en tredjelands-
statsborger, der ikke opfylder samtlige betingelser i stk. 1, men som er i besiddelse
af en opholdstilladelse eller et visum til længerevarende ophold, skal have tilladelse
til at indrejse på de øvrige medlemsstaters område med henblik på gennemrejse,
således at vedkommende kan nå frem til den medlemsstat, der har udstedt op-
holdstilladelsen eller visummet til længerevarende ophold, medmindre den pågæl-
dende er opført på den nationale liste over indberetninger i den medlemsstat, hvis
ydre grænser den pågældende ønsker at passere, og indberetningen er ledsaget af
en instruks om at nægte indrejse eller gennemrejse.
Det følger endelig af Schengengrænsekodeksen artikel 14, stk. 1, at en tredjelands-
statsborger, der ikke opfylder alle indrejsebetingelserne i artikel 6, stk. 1, og som
Side
2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1220: Spm. om kommentar til artiklen "Berlingske i den svenske bandekrigs epicentrum: »Skrid – du har ikke noget at gøre her« bragt på berlingske.dk, den 6. juni 2021, til udlændinge- og integrationsministeren
ikke tilhører en af de personkategorier, der er omhandlet i artikel 6, stk. 5, skal
nægtes indrejse på medlemsstaternes områder.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Gencay Akar
Side
3/3