Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2277958_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
11. november 2020
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Laura Hvass Jørgensen
Sagsnr.: 2020-0030-4964
Dok.:
1671434
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 122 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. oktober 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om regeringen vil lave fornyet lovgivning specifikt rettet mod sociale medier, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 122 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om regeringen vil lave fornyet
lov-
givning specifikt rettet mod sociale medier, herunder bedes mi-
nisteren redegøre for, hvilket ansvar de sociale medier selv har
for deres sider?”
Svar:
1.
For så vidt angår spørgsmålet om sociale mediers ansvar for indhold på
deres platforme har Justitsministeriet indhentet bidrag fra Erhvervsministe-
riet, der har oplyst følgende:
”E-handelsloven,
som gennemfører e-handelsdirektivet, inde-
holder regler om ansvarsfritagelse for mellemænd, dvs. tjeneste-
ydere, der gør det muligt for brugere at formidle information
online. Direktivet blev vedtaget i 2000, hvor brugergenererede
tjenester som f.eks. sociale medier endnu ikke var så udbredte.
Efter e-handelsloven er en tjenesteyder ikke ansvarlig for oplag-
ring af information eller indholdet heraf, når oplagringen sker
på anmodning af en bruger/tredjepart, som har leveret informa-
tionen. Ansvarsfritagelsen gælder kun, hvis tjenesteyderen ikke
har kendskab til den ulovlige information, og såfremt tjeneste-
yderen straks tager skridt til at fjerne informationen, når tjene-
steyderen får kendskab til den pågældende information. Hvis
tjenesteyderen således har kendskab til ulovligt indhold, så har
tjenesteyderen en pligt til at skride ind og fjerne informationen.
Det fremgår af præamblen til e-handelsdirektivet, at ansvarsfri-
tagelsen kun omfatter de tilfælde, hvor aktiviteten udelukkende
er teknisk, automatisk og passiv, hvilket indebærer at tjeneste-
yderen hverken har kendskab til eller kontrol over de informati-
oner, der oplagres.
Det vil altid skulle bero på en konkret vurdering, om et socialt
medie vil være omfattet af ansvarsfritagelsen om oplagring i e-
handelsloven. I den forbindelse vil der skulle foretages en nær-
mere vurdering af det pågældende medie og den pågældende ak-
tivitet. Der kan bl.a. lægges vægt på, om det sociale medie via
en aktiv redigering kan anses som at have kendskab til den på-
gældende ulovlige information. I så fald gælder ansvarsfritagel-
sesreglen ikke. I sidste ende vil det være op til domstolene at
afgøre.
E-handelsdirektivet og e-handelsloven kan ikke anvendes til at
lukke digitale platforme, herunder sociale medier.”
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 122: Spm. om regeringen vil lave fornyet lovgivning specifikt rettet mod sociale medier, til justitsministeren
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at vurderingen af, om et
socialt medie, der ikke er omfattet af ansvarsfritagelsen i e-handelsloven,
kan ifalde et strafferetligt ansvar for at have videreformidlet strafbart ind-
hold, beror på straffelovens almindelige regler om medvirken og forsæt.
Det følger af straffelovens § 23 om medvirken, at den for en lovovertrædelse
givne straffebestemmelse omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd
har medvirket til gerningen.
Et medvirkensansvar efter straffelovens § 23 forudsætter, at det sociale me-
die har haft den fornødne tilregnelse i form af forsæt eller uagtsomhed til
forbrydelsen, jf. straffelovens § 19.
Hvis der er tale om overtrædelser af straffeloven, vil der som udgangspunkt
kun kunne straffes for medvirken, hvis det sociale medie har haft forsæt med
hensyn til overtrædelsen. For at kunne straffe en formidler af information
for forsætlig medvirken til en forbrydelse, er det således en forudsætning, at
formidleren har kendskab til indholdet af den oplagrede information. Hvis
det sociale medie alene har ydet teknisk bistand ved at stille platformen til
rådighed, og således ikke har kendskab til den konkrete information, kan
straf for medvirken som udgangspunkt ikke komme på tale.
Der vil dog efter omstændighederne kunne straffes for forsætlig medvirken,
hvis et socialt medie ikke fjerner strafbart materiale fra hjemmesiden, når
mediet bliver gjort opmærksom på forholdet.
2.
Spørgsmålet om sociale mediers ansvar for indhold på deres platforme er
en problemstilling, som efter regeringens opfattelse kalder på regulering.
Det er i den forbindelse regeringens klare holdning, at de store sociale me-
dieplatforme skal mødes med de krav, der afspejler den betydning, de har i
samfundet i dag.
Regeringen har derfor nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe om regule-
ring af sociale medier, der bl.a. ser på mulige konkrete initiativer og løs-
ningsmodeller angående regulering af indhold på og ansvar i forhold til so-
ciale medier. Arbejdet er desværre blevet forsinket, men regeringen forven-
ter at fremlægge et udspil i første halvår af 2021.
3