Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2421783_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
26. marts 2021
Formueretskontoret
2020-6133-0045
2042544
Kommissorium
for
Udvalg om revision af lovgivningen om ikke-erhvervsdrivende fonde
og visse foreninger
Baggrund
Reglerne om ikke-erhvervsdrivende fonde og visse foreninger findes i
fondsloven, som trådte i kraft den 1. januar 1985. Bortset fra en større æn-
dring af loven i 1991 er der alene foretaget enkelte mindre ændringer siden
lovens ikrafttræden.
Fondsloven bygger på en betænkning, som blev afgivet i 1982 af et udvalg,
der blev nedsat af Justitsministeriet. Fondsområdet har imidlertid undergået
en omfattende udvikling, siden udvalget afgav sin betænkning, og der er fra
flere sider udtrykt ønske om, at fondslovgivningen revideres.
Ikke-erhvervsdrivende fonde spiller en stor rolle i samfundet og uddeler år-
ligt adskillige milliarder kroner til almennyttige formål. PET og Civilstyrel-
sen har imidlertid vurderet, at der er behov for at styrke tilsynet og kontrol-
len med fondene, så det i højere grad sikres, at fondene ikke anvendes til
f.eks. hvidvask og terrorfinansiering.
PET har således i sin nationale risikovurdering af terrorfinansiering på om-
rådet for non profit-organisationer (NPO’er) i Danmark bl.a. anført, at regu-
lering af området for ikke-erhvervsdrivende fonde bør adresseres i det
fremadrettede arbejde med at styrke bekæmpelsen af terrorfinansiering på
NPO-området i Danmark. PET peger i den forbindelse bl.a. på, at der ikke
længere findes et egentligt register over ikke-erhvervsdrivende fonde, idet
fondsregistret blev afskaffet i 1992, og at der i dag således ikke gælder noget
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om, hvor langt arbejdet med de små fonde, som gerne vil nedlægge sig selv på grund af manglende indtjening som følge af et negativt renteniveau, er, herunder hvornår Justitsministeriet ventes at afrapportere, til justitsministeren
registreringskrav for nye fonde. Hermed kan Civilstyrelsen, der fører tilsyn
med ikke-erhvervsdrivende fonde, ikke med sikkerhed fastslå antallet og ek-
sistensen af samtlige ikke-erhvervsdrivende fonde i Danmark og dermed
ikke foretage en indledende screening af alle fondes regnskaber, som kan
danne grundlag for tilrettelæggelsen af den egentlige kontrol.
Herudover fremhæves det i risikovurderingen, at små fonde ikke er omfattet
af fondsloven.
Samtidig har det nuværende lavrentemiljø gjort det svært for navnlig mindre
fonde at opretholde et tilfredsstillende afkast til brug for fondens uddelinger,
særligt efter at administrationsomkostninger mv. er betalt. Der er i lyset
heraf fra flere sider peget på, at reglerne om sammenlægning og opløsning
af fonde er for restriktive. I samme forbindelse er der peget på, at der bør
være mulighed for at etablere administrationsfællesskaber med henblik på
at nedbringe administrationsomkostningerne.
På den baggrund nedsættes et udvalg, som skal gennemgå de gældende reg-
ler for ikke-erhvervsdrivende fonde og visse foreninger og komme med an-
befalinger til ændringer af reglerne.
Rammerne for udvalgets arbejde
Udvalget skal foretage en overordnet gennemgang af de gældende regler og
afdække behovet for ændringer og modernisering af lovgivningen. Udvalget
skal bl.a. overveje følgende emner:
Fondslovens anvendelsesområde, herunder i forhold til selvejende
institutioner og mindre fonde
Stiftelse af fonde, herunder evt. kapitalkrav
Registreringskrav for fonde, herunder oprettelse af et fondsregister
Krav til fondenes regnskaber, herunder om der skal indføres en pligt
til at indsende regnskaber til Civilstyrelsen
Krav til bestyrelsesmedlemmer
Sammenlægning af fonde, herunder fondes mulighed for at indgå i
administrationsfællesskaber
Styrkelse af tilsyn og kontrol med ikke-erhvervsdrivende fonde, her-
under Civilstyrelsens mulighed for udveksling af oplysninger med
andre myndigheder
Anbringelse og bestyrelse af midler
Statusskifte (f.eks. overgang fra erhvervsdrivende til ikke-erhvervs-
drivende fond)
Særregler for aktivitetsfonde
2
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om, hvor langt arbejdet med de små fonde, som gerne vil nedlægge sig selv på grund af manglende indtjening som følge af et negativt renteniveau, er, herunder hvornår Justitsministeriet ventes at afrapportere, til justitsministeren
Opløsning af fonde, herunder evt. kapitalkrav ved opløsning
Udvalget skal endvidere overveje, om der er behov for en mere detaljeret
regulering af området.
Udvalget skal alene overveje behovet for regulering af ikke-erhvervsdri-
vende fonde, men udvalget skal i overvejelserne inddrage erfaringer fra om-
rådet vedrørende erhvervsdrivende fonde, og udvalget skal ligeledes i rele-
vant omfang inddrage erfaringer fra udlandet med særligt fokus på sammen-
lignelige lande.
Hvis udvalgets anbefalinger kræver ændring af fondslovgivningen, skal ud-
valget udarbejde et lovudkast med bemærkninger til de foreslåede bestem-
melser.
Udvalget skal så vidt muligt afslutte arbejdet inden udgangen af 2022. Ud-
valget vil kunne afgive deludtalelser undervejs i arbejdet.
Økonomi
Det forudsættes, at udvalgets anbefalinger så vidt muligt er udgiftsneutrale
eller af en størrelsesorden, der kan afholdes inden for Justitsministeriets ek-
sisterende økonomiske rammer. Hvis væsentlige hensyn tilsiger det, kan ud-
valget dog præsentere en grundmodel med ét sæt af anbefalinger, der er ud-
giftsneutrale, og en alternativ model med et udvidet sæt af anbefalinger, der
indebærer merudgifter. Udvalget vil i så fald skulle overveje mulige finan-
sieringskilder til håndtering af de anbefalinger, der indebærer merudgifter.
Udvalgets arbejde berører ikke fondes skattemæssige stilling eller lovgiv-
ning på Skatteministeriets område.
Udvalgets sammensætning
Udvalget sammensættes således:
En formand
Et personligt udpeget medlem med særlig indsigt i fondsret
En repræsentant for Indsamlingsorganisationernes Brancheorgani-
sation
En repræsentant for Erhvervsstyrelsen
En repræsentant for Statsadvokaten for Økonomisk og International
kriminalitet
En repræsentant for Finans Danmark
En repræsentant for Dansk Industri
En repræsentant for Dansk Erhverv
3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: Spm. om, hvor langt arbejdet med de små fonde, som gerne vil nedlægge sig selv på grund af manglende indtjening som følge af et negativt renteniveau, er, herunder hvornår Justitsministeriet ventes at afrapportere, til justitsministeren
En repræsentant for Fondenes Videnscenter
En repræsentant for Advokatsamfundet og Danske Advokater
En repræsentant for FSR – Danske Revisorer
En repræsentant for PET
En repræsentant for Erhvervsministeriets departement
En repræsentant for Justitsministeriets departement
En repræsentant for Finansministeriets departement
En repræsentant for Civilstyrelsen
Andre myndigheder og interessenter vil kunne inddrages i relevant omfang.
Udvalgets sekretariatsfunktion varetages af Civilstyrelsen og Justitsministe-
riets departement.
4