Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2414807_0001.png
FOB 2021-13
Aktindsigt i materiale til
kommende gransknings-
kommission
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
Resumé
En journalist klagede over, at Statsministeriet havde afslået aktindsigt i et do-
kument, som ministeriet forventede ville indgå i en kommende gransknings-
kommissions arbejde. Afslaget var givet med henvisning til generalklausulen i
offentlighedslovens § 33, nr. 5.
Ifølge forarbejderne til § 33, nr. 5, kan bestemmelsen efter omstændighe-
derne anvendes til at afslå aktindsigt i materiale til en kommende undersøgel-
seskommission. I lyset af de væsentlige ligheder mellem undersøgelses- og
granskningskommissioner kunne ombudsmanden ikke kritisere Statsministe-
riets vurdering, hvorefter § 33, nr. 5, også kan anvendes i relation til materiale
til en kommende granskningskommission.
I forhold til den konkrete akt kunne ombudsmanden heller ikke kritisere afsla-
get på aktindsigt. Ombudsmanden udtalte
med henvisning til forarbejderne
til § 33, nr. 5
bl.a., at han ikke havde grundlag for at kritisere vurderingen
af, at nedsættelsen af en granskningskommission var nært forestående på
tidspunktet for Statsministeriets afgørelse, eller vurderingen af, at den kon-
krete akt ville indgå i og være af central betydning for undersøgelsen. Om-
budsmanden fandt ikke grundlag for at konkludere, at Statsministeriet havde
spekuleret i at vente med at træffe afgørelse i aktindsigtssagen.
Derudover kunne ombudsmanden ikke kritisere Statsministeriets vurdering,
hvorefter eventuelle miljøoplysninger i den pågældende akt kunne undtages
fra aktindsigt efter generalklausulen i § 13, stk. 1, nr. 6, i den tidligere offent-
lighedslov, jf. miljøoplysningslovens § 2, stk. 5-6, og miljøoplysningsdirekti-
vets artikel 4, stk. 2, litra c.
(Sag nr. 21/00558)
7. juni 2021
EU-ret
9
Forvaltningsret
11241.3
115.2
9
Miljøret
9
Side 2 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
OMBUDSANETL
I det følgende gengives ombudsmandens udtalelse om sagen:
Ombudsmandens udtalelse
1. Kort om sagen
Du bad den 12. november 2020 Statsministeriet om aktindsigt i statsministe-
rens ”presseberedskab til
pressemødet onsdag 4. november 2020, hvor re-
geringen meddelte, at alle danske mink skulle aflives på grund af risikoen for
spredning af Covid-19”. Du bad også om aktindsigt i fødevareministerens
”presseberedskab,
hvis det er
oversendt til Statsministeriet”, og i ”eventuelle
akt-/journal-lister vedrørende
de nævnte presseberedskaber”.
Statsministeriet skrev i et brev af 25. november 2020 til dig, at ministeriet
endnu ikke havde afsluttet søgningen efter dokumenter. Det skyldtes ifølge
brevet et betydeligt arbejdspres for relevante medarbejdere og ”en på
kort tid
stor stigning i antallet af modtagne aktindsigtsanmodninger”.
Statsministeriet oplyste efterfølgende i breve af 18. december 2020 samt
11. og 20. januar 2021 til dig, at det fortsat ikke havde været muligt at færdig-
behandle din aktindsigtsanmodning.
Statsministeriet traf afgørelse den 21. januar 2021. Statsministeriet undtog
”det identificerede materiale” og tilhørende aktlister med henvisning til gene-
ralklausulen i offentlighedslovens § 33, nr. 5. Efter ministeriets opfattelse var
der ”en nærliggende
risiko for, at det materiale, der er omfattet af din aktind-
sigtsanmodning, vil skulle oversendes til den kommende kommissionsunder-
søgelse” om sagen om aflivning af mink.
Det fremgår af afgørelsen, at Statsministeriet ikke foretog en vurdering af, om
materialet indeholdt miljøoplysninger, og om din anmodning derfor skulle af-
gøres efter miljøoplysningsloven og den tidligere offentlighedslov (1985-of-
fentlighedsloven), jf. miljøoplysningslovens § 6, stk. 2, 1. pkt. Det skyldtes, at
materialet efter Statsministeriets opfattelse
uanset en interesseafvejning ef-
ter miljøoplysningslovens § 2, stk. 3
i givet fald ville være undtaget efter
1985-offentlighedslovens generalklausul i § 13, stk. 1, nr. 6, der er enslyden-
de med den nye offentlighedslovs § 33, nr. 5.
Statsministeriet fandt heller ikke grundlag for at give dig aktindsigt i videre
omfang efter princippet om meroffentlighed.
Side 3 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
Den 21. januar 2021 klagede du til Statsministeriet over afgørelsen og over
bl.a., at ministeriet efter din opfattelse
havde ”forhalet” behandlingen af sa-
gen. I en mail af 22. januar 2021 fastholdt ministeriet sin afgørelse og bekla-
gede den lange sagsbehandlingstid.
Den 28. januar 2021 klagede du til mig over afgørelsen. Du skrev bl.a., at
Statsministeriet efter din opfattelse
havde ”forhalet” behandlingen af din sag,
og at sagsbehandlingstiden var ”den direkte årsag til”, at du ikke fik aktind-
sigt.
Den 12. februar 2021 bad jeg Statsministeriet om en udtalelse om sagen. Jeg
modtog ministeriets udtalelse den 12. marts 2021. Samme dag skrev Stats-
ministeriet til dig, at ministeriet
på baggrund af en fornyet gennemgang af
sagen og i lyset af min henvendelse
havde fundet grundlag for at udlevere
en aktliste over det materiale, som var omfattet af din anmodning. Ministeriet
sendte dig en aktliste vedrørende én akt med titlen ”QA til pressemøde”.
Min undersøgelse handler herefter om Statsministeriets afslag på aktindsigt i
den nævnte akt og om, hvorvidt ministeriet har spekuleret i at vente med at
træffe afgørelse i din sag.
2. Granskningskommission om sagen om aflivning af mink
2.1. Overvejelserne i slutningen af 2020 om iværksættelse af en
undersøgelse om sagen om aflivning af mink
På et pressemøde den 4. november 2020 blev det offentliggjort, at regerin-
gen havde besluttet, at alle mink i Danmark skulle aflives.
På baggrund af offentlig debat om regeringens ageren i sagen og et ønske
fra en række partier om en undersøgelse heraf besluttede Folketingets Ud-
valg for Forretningsordenen den 11. november 2020 at nedsætte et underud-
valg til nærmere at overveje formen for og indholdet af en sådan undersø-
gelse. Underudvalget bestod af medlemmer fra alle partier repræsenteret i
Udvalget for Forretningsordenen.
Den 10. december 2020 nåede underudvalget til politisk enighed om at etab-
lere bl.a. en ny undersøgelsesform. Jeg henviser til beretning nr. 3 af 21. de-
cember 2020 fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen om etablering af
en undersøgelsesform med særlig parlamentarisk forankring, Folketingsti-
dende 2020-21, tillæg B.
Det anføres i beretningen, at Folketinget som en ny undersøgelsesform skal
kunne nedsætte en såkaldt ”granskningskommission”. Det anføres også, at
denne nye undersøgelsesform skal tage udgangspunkt i den grundlæggende
Side 4 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
struktur for undersøgelseskommissioner, og at bestemmelserne i lov om un-
dersøgelseskommissioner i øvrigt skal gælde tilsvarende for gransknings-
kommissioner, dog således at en granskningskommission altid bør bestå af
mindst 3 medlemmer med en dommer som formand.
Om det videre forløb
herunder nedsættelse af en granskningskommission
om sagen om aflivning af mink
fremgår bl.a. følgende af beretningen (s. 3):
”3.
Udvalget for Forretningsordenen noterer sig, at en gennemførelse af
det ovennævnte forudsætter lovgivning, formentlig mest nærliggende i
form af en ændring af lov om undersøgelseskommissioner. Udvalget op-
fordrer regeringen til at fremsætte lovforslag herom, således at en
granskningskommission til undersøgelse af sagen vedrørende aflivning
af mink vil kunne nedsættes og påbegynde sit arbejde senest i april
2021. (…)
Sideløbende hermed vil der skulle gennemføres en række ændringer af
Folketingets forretningsorden, som de ovenfor beskrevne initiativer ved-
rørende nye undersøgelsesformer vil kræve. Det forudsættes, at også
disse ændringer vil være gennemført, således at den nævnte gransk-
ningskommission kan nedsættes og påbegynde sit arbejde senest i april
2021.
4.
Udvalget for Forretningsordenen noterer sig, at der blandt de partier,
der er nået til politisk enighed den 10. december 2020, ligeledes er enig-
hed om at iværksætte en undersøgelse af den aktuelle sag om aflivning
af mink efter de ovennævnte principper for en granskningskommission i
overensstemmelse med det som bilag 1 til denne beretning optagne
kommissorium.”
Det fremgik af det i beretningen nævnte udkast til kommissorium, at gransk-
ningskommissionen skulle
”undersøge
og redegøre for relevante myndighe-
ders og ministres, herunder statsministerens og Statsministeriets, handlinger
og involvering i tilknytning til beslutningen i november 2020 om, at alle mink i
Danmark skulle aflives straks”. Om undersøgelsens genstand og omfang
fremgik bl.a. følgende:
”Perioden frem til pressemødet
den 4. november 2020
Granskningskommissionen skal undersøge og redegøre for beslutnings-
processerne i og imellem relevante myndigheder, i perioden fra første
gang spørgsmålet om hjemmel i forbindelse med aflivning af alle danske
minkbesætninger blev drøftet eller omtalt i materiale til møder i rege-
ringsudvalg, herunder forberedende embedsmandsudvalg, indtil den
4. november 2020, hvor det blev offentliggjort, at regeringen havde be-
sluttet, at alle mink i Danmark skulle aflives. Granskningskommissionen
Side 5 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
skal for den nævnte periode prioritere sin undersøgelse således, at for-
løbet i de sidste ca. 2 uger af perioden gives størst opmærksomhed.
(…)
I forlængelse heraf skal granskningskommissionen undersøge og
redegøre for, hvorvidt og i givet fald hvornår i forløbet og på hvilken
måde ministre, herunder statsministeren, er blevet gjort bekendt med
oplysninger, der kunne indikere, at der muligvis ikke var hjemmel til på-
tænkte eller besluttede tiltag. Det skal i samme forbindelse belyses,
hvordan de pågældende ministre reagerede på sådanne oplysninger.
Pressemødet den 4. november 2020 og perioden herefter
Granskningskommissionen skal undersøge og redegøre for beslutnings-
processerne i og imellem relevante myndigheder, i perioden fra det den
4. november 2020 blev offentliggjort, at regeringen havde besluttet, at
alle mink i Danmark skulle aflives straks, indtil lovforslag nr. L 77 om af-
livning af og midlertidigt forbud mod hold af mink blev vedtaget af Folke-
tinget den 21. december 2020.
Denne del af undersøgelsen og redegørelsen skal omfatte selve presse-
mødet den 4. november 2020 om situationen, hvor det ønskes belyst,
om de deltagende ministre gav rigtige og fyldestgørende oplysninger til
offentligheden.
Endvidere skal granskningskommissionen også for denne periode un-
dersøge og redegøre for, hvorvidt myndigheder og ministre, herunder
statsministeren, modtog, og i givet fald hvordan de reagerede på oplys-
ninger, der kunne indikere, at der muligvis ikke var hjemmel til påtænkte
eller besluttede tiltag.
Gennemgående i undersøgelsen
Der ønskes en belysning af statsministerens tilsynspligt over for regerin-
gens øvrige ministre under forløbet.
Granskningskommissionens undersøgelse og redegørelse skal endvi-
dere omfatte de oplysninger, som regeringen har givet Folketinget igen-
nem hele forløbet. Som led i undersøgelsen heraf skal granskningskom-
missionen inddrage den rådgivning, der blev ydet til ministrene i forbin-
delse med kommunikation med Folketinget.
På baggrund af den beskrevne undersøgelse og redegørelse skal
granskningskommissionen foretage retlige vurderinger til belysning af,
om der foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til
Side 6 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
ansvar. Granskningskommissionen skal dog ikke foretage retlige vurde-
ringer til belysning af spørgsmålet om ministres ansvar, jf. herved de al-
mindelige principper for undersøgelseskommissioner.”
2.2. Ændring af lov om undersøgelseskommissioner med henblik på at
indføre granskningskommissioner
2.2.1.
Da Folketingets Udvalg for Forretningsordenen afgav beretning nr. 3 af
21. december 2020, indeholdt lov om undersøgelseskommissioner ikke reg-
ler om granskningskommissioner, men alene om undersøgelseskommissio-
ner (lov nr. 357 af 2. juni 1999 med senere ændringer).
Om undersøgelseskommissioners opgaver er der i loven bestemt bl.a. føl-
gende:
Ӥ
4.
Undersøgelseskommissionen har ikke dømmende myndighed.
Stk. 2.
Undersøgelseskommissionen kan få til opgave at undersøge og
redegøre for et faktisk begivenhedsforløb.
Stk. 3.
(…)
Stk. 4.
Undersøgelseskommissionen kan i øvrigt få til opgave at foretage
retlige vurderinger til belysning af, om der foreligger grundlag for, at det
offentlige søger nogen draget til ansvar. En undersøgelseskommission
kan dog ikke få til opgave at foretage retlige vurderinger til belysning af
spørgsmålet om ministres ansvar.
Stk. 5.
(…)”
Det fremgår af forarbejderne til lovens § 4, stk. 1 (lovforslag nr. LF 3 af 8. ok-
tober 1998, Folketingstidende 1998-99, tillæg A, s. 252), at formålet med un-
dersøgelseskommissionens virksomhed
som politiets i ordinære straffesa-
ger
navnlig er at tilvejebringe et materiale som grundlag for vedkommende
myndigheds afgørelse af, om sagen skal fremmes, navnlig ved, at der rejses
tiltale, eller disciplinærforfølgning indledes.
Efter § 31, stk. 1, i lov om undersøgelseskommissioner må der ikke uden
samtykke fra undersøgelseskommissionen gives aktindsigt efter lov om of-
fentlighed i forvaltningen i materiale, der indgår i undersøgelsen. Reglen er
efter forarbejderne begrundet i hensynet til undersøgelseskommissionens ar-
bejde, jf. betænkning nr. 1315/1996 om undersøgelsesorganer, s. 89.
2.2.2.
Den 24. februar 2021 blev lovforslag nr. LF 172 om ændring af bl.a. lov
om undersøgelseskommissioner fremsat i Folketinget. Lovforslaget havde til
formål bl.a. at indsætte et nyt kapitel om Folketingets nedsættelse af gransk-
ningskommissioner (kapitel 1 a, § 1 a-§ 1 c) i lov om undersøgelseskommis-
sioner, der i samme forbindelse skulle ændre titel til lov om undersøgelses-
kommissioner og granskningskommissioner.
Side 7 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
Af pkt. 1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår det, at lov-
forslaget er affattet i overensstemmelse med beretning nr. 3 af 21. december
2020 fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen.
Af pkt. 2.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår bl.a. føl-
gende om den foreslåede ordning med granskningskommissioner:
”Det
foreslås, at det vil være Folketinget
og ikke som for undersøgel-
seskommissioner justitsministeren
der nedsætter en granskningskom-
mission, udarbejder kommissorium, udpeger kommissionsmedlemmer
og en udspørger, stiller sekretariatsbistand m.v. til rådighed samt modta-
ger og offentliggør granskningskommissionens beretning.
Det foreslås endvidere, at granskningskommissioner kan tillægges
samme typer af opgaver som undersøgelseskommissioner. Det foreslås
således, at granskningskommissioner ikke har dømmende myndighed,
at de kan få til opgave at undersøge og redegøre for et faktisk begiven-
hedsforløb, og at de kan få til opgave at foretage retlige vurderinger til
belysning af, om der foreligger grundlag for, at det offentlige søger no-
gen draget til ansvar, men at granskningskommissionen ikke kan få til
opgave at foretage retlige vurderinger til belysning af spørgsmålet om
ministres ansvar.
Som det tillige er gældende for undersøgelseskommissioner, foreslås
det endvidere, at granskningskommissioner kan nedsættes for at under-
søge nærmere bestemte forhold af almenvigtig betydning. Det er ikke
muligt udtømmende at angive, hvilke forhold en granskningskommission
skal kunne nedsættes for at undersøge.
Granskningskommissioner forudsættes dog i det væsentlige at skulle
nedsættes efter samme kriterier som undersøgelseskommissioner. (…)
Granskningskommissioner vil, ligesom undersøgelseskommissioner,
være selvstændige, uafhængige kollegiale myndigheder, der selv tilret-
telægger deres undersøgelse.
For så vidt angår granskningskommissioners sammensætning foreslås
det på baggrund af Folketingets Udvalg for Forretningsordenens beret-
ning af 21. december 2020, at en granskningskommission
i modsæt-
ning til, hvad der gælder for undersøgelseskommissioner
altid vil
Side 8 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
skulle bestå af mindst tre medlemmer og have en dommer som for-
mand. At formanden skal være dommer, medfører navnlig, at reglerne i
undersøgelseskommissionslovens kapitel 6 om vidnepligt og anden op-
lysningspligt ved en undersøgelse uden dommerdeltagelse ikke vil finde
anvendelse på granskningskommissioner.”
Med en ny bestemmelse i § 1 b blev det foreslået, at de regler, der gælder for
undersøgelseskommissioner (med dommerdeltagelse), med de fornødne til-
pasninger i vidt omfang skal finde tilsvarende anvendelse for gransknings-
kommissioner. Det gælder regler om bl.a. habilitetskrav til kommissionsmed-
lemmer, undersøgelsens tilrettelæggelse, vidne- og oplysningspligt, de be-
rørte personers retsstilling, tavshedspligt, kommissionens beslutninger og
domstolsprøvelse heraf samt møde- og dokumentoffentlighed.
Den foreslåede § 1 b henviser også til lovens § 4 om undersøgelseskommis-
sioners opgaver, der er omtalt ovenfor under pkt. 2.2.1. Herom fremgår bl.a.
følgende af bemærkningerne til § 1 b:
”Formålet
med granskningskommissionens virksomhed vil
som politi-
ets i ordinære straffesager
navnlig være at tilvejebringe et materiale
som grundlag for vedkommende myndigheds afgørelse af, om sagen
skal fremmes, eksempelvis ved at der rejses tiltale, eller disciplinærfor-
følgning indledes.”
Den 13. april 2021 blev lovforslag nr. LF 172 vedtaget uændret. Samme dag
blev beslutningsforslag nr. BF 287 af 24. marts 2021 om ændring af forret-
ningsordenen for Folketinget vedtaget. Den vedtagne folketingsbeslutning in-
deholder regler om bl.a. nedsættelse af granskningskommissioner.
2.3. Nedsættelse af granskningskommissionen om sagen om aflivning
af mink
Den 23. april 2021 oplyste Folketinget, at Folketinget havde udpeget med-
lemmerne af en granskningskommission om sagen om aflivning af mink (Ud-
valget for Forretningsordenen, Folketingsåret 2020-21, Alm. del
Bilag 126,
og Granskningsudvalget, Folketingsåret 2020-21, Alm. del
Bilag 12). Det
endelige kommissorium for granskningskommissionen blev samtidig offentlig-
gjort. Kommissoriet ses i alt væsentligt at svare til udkastet i bilag 1 til beret-
ning nr. 3 af 21. december 2020 fra Folketingets Udvalg for Forretningsorde-
nen, jf. herom ovenfor under pkt. 2.1.
Side 9 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
3. Retsgrundlag
3.1. Offentlighedsloven
3.1.1. Generalklausulen i offentlighedslovens § 33, nr. 5 (og 1985-
offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6)
Bestemmelsen i § 33, nr. 5, i offentlighedsloven (lovbekendtgørelse nr. 145 af
24. februar 2020) har følgende ordlyd:
Ӥ
33.
Retten til aktindsigt kan begrænses, i det omfang det er nødven-
digt til beskyttelse af væsentlige hensyn til:
(…)
5) Private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forhol-
dets særlige karakter er påkrævet.”
I forarbejderne til bestemmelsen (bemærkningerne til § 33 i lovforslag nr. LF
144 af 7. februar 2013, Folketingstidende 2012-13, tillæg A, s. 104 ff.) er an-
ført bl.a. følgende:
”Bestemmelsen
kan ligeledes anvendes til at undtage dokumenter og
oplysninger, som må forventes at komme til at indgå i en kommende un-
dersøgelseskommissions arbejde, såfremt det vurderes, at en udleve-
ring af materialet vil være skadelig for kommissionens gennemførelse af
sin undersøgelse. Det vil bero på en samlet, konkret vurdering, om ret-
ten til aktindsigt kan begrænses i forhold til de oplysninger og dokumen-
ter, der er anmodet om aktindsigt i. I vurderingen vil det skulle indgå,
hvor nært forestående nedsættelsen af en undersøgelseskommission
er. Endvidere vil der skulle lægges vægt på de pågældende dokumen-
ters og oplysningers karakter, herunder om der i forhold til en kom-
mende undersøgelseskommissions arbejde vil være tale om centrale
dokumenter og oplysninger. Bestemmelsen vil f.eks. kunne anvendes til
efter en konkret vurdering at undtage dokumenter og oplysninger fra akt-
indsigt i den situation, hvor der foreligger en (regerings-)beslutning om
at nedsætte en undersøgelseskommission, men endnu ikke foreligger et
kommissorium, og hvor det materiale, som der ønskes aktindsigt i, ud
fra de foreliggende oplysninger om undersøgelsens genstand og om-
fang må antages at ville indgå i og være af central betydning for den
kommende undersøgelseskommissions arbejde. Allerede offentliggjorte
dokumenter vil ikke kunne undtages fra aktindsigt. Når en undersøgel-
seskommission er nedsat, finder § 31, stk. 1, i lov om undersøgelses-
kommissioner anvendelse. Af denne bestemmelse følger det, at der ikke
uden samtykke fra undersøgelseskommissionen må gives aktindsigt ef-
ter lov om offentlighed i forvaltningen i materiale, der indgår i undersø-
gelsen.”
Side 10 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
2414807_0011.png
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
Også efter 1985-offentlighedsloven (lov nr. 572 af 19. december 1985) er det
antaget, at der inden nedsættelsen af en undersøgelseskommission
og
dermed inden bestemmelsen i § 31, stk. 1, i (nu) lov om undersøgelseskom-
missioner og granskningskommissioner finder anvendelse
efter omstæn-
dighederne kan gives afslag på aktindsigt med henvisning til, at de pågæl-
dende dokumenter må forventes at indgå i den kommende kommissions un-
dersøgelse, og at udleveringen af dokumenterne må antages at kunne skade
kommissionens arbejde. Hjemlen for afslag i disse tilfælde er 1985-offentlig-
hedslovens generalklausul i § 13, stk. 1, nr. 6, der er enslydende med den
nuværende offentlighedslovs § 33, nr. 5, jf. også sagerne
FOB 2013-22
og
FOB 2016-8,
som er omtalt under pkt. 3.1.2 umiddelbart nedenfor, og som
kan findes på min hjemmeside.
3.1.2. Ombudsmandens praksis
Folketingets Ombudsmand har tidligere behandlet anvendelsen af offentlig-
hedslovens § 33, nr. 5, i relation til en kommende undersøgelseskommission
samt betydningen af hurtig sagsbehandling i sådanne sager.
Ombudsmandens sag
FOB 2016-8
vedrørte tre sager, hvor Justitsministeriet
med henvisning til offentlighedslovens § 33, nr. 5, havde afslået aktindsigt i
dokumenter, som ministeriet forventede ville indgå i arbejdet i en kommende
undersøgelseskommission om den såkaldte Tibet-sag.
Forud for Justitsministeriets afslag var der truffet en regeringsbeslutning om,
at der skulle nedsættes en undersøgelseskommission, ligesom ministeriet
havde oplyst til Folketinget, at man ville gå i gang med at udarbejde et kom-
missorium for undersøgelsen. Et første udkast til kommissorium blev sendt til
Folketinget ca. to uger efter ministeriets afslag. Det endelige kommissorium
forelå tre uger derefter, og den formelle nedsættelse af kommissionen fandt
sted ca. to en halv måned efter afslagene. På den baggrund fandt ombuds-
manden, at nedsættelsen af undersøgelseskommissionen måtte anses for
nært forestående, da ministeriet traf afgørelse over for de tre journalister.
Ombudsmanden bemærkede herefter bl.a. følgende:
”Efter
min gennemgang har jeg ikke grundlag for at tilsidesætte Justits-
ministeriets vurdering af, at [de ønskede tre dokumenter] ud fra de fore-
liggende oplysninger om undersøgelsens genstand og omfang må anta-
ges at ville indgå i og være af central betydning for undersøgelseskom-
missionens arbejde.
(…)
I hvert fald når
’nærhedskriteriet’
og kravet om
’centrale
dokumen-
ter’ er opfyldt, kan der
efter formuleringen af lovbemærkningerne til
§ 33, nr. 5
efter min opfattelse ikke indlægges et yderligere krav efter
Side 11 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
2414807_0012.png
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
bestemmelsen om, at myndighederne nærmere begrunder/forklarer,
hvorfor en udlevering af materialet vurderes at være skadelig for kom-
missionens gennemførelse af sin undersøgelse.
(…)
Herefter har jeg ikke grundlag for at kritisere Justitsministeriets af-
slag på aktindsigt
(…).”
I samme sag behandlede ombudsmanden også et spørgsmål om, hvorvidt
Justitsministeriet havde forhalet behandlingen af en af de tre journalisters
aktindsigtssager.
Journalisten havde bedt om aktindsigt, ca. 10 dage inden regeringsbeslutnin-
gen om at nedsætte en undersøgelseskommission blev truffet. En uge efter
anmodningen modtog Justitsministeriet oplysninger, som gav anledning til
nye overvejelser mv., og det stod efter det oplyste fra starten klart, at en un-
dersøgelseskommission kunne komme på tale. Justitsministeriet traf afgø-
relse om afslag på aktindsigt lidt over to uger efter journalistens anmodning.
Ombudsmanden udtalte, at intet i sagen indikerede, at ministeriet havde spe-
kuleret i at vente med at træffe afgørelse. Han tilføjede herefter:
”Jeg
finder dog anledning til at gentage det, som jeg i forlængelse af tid-
ligere ombudsmandssager har fremhævet over for Justitsministeriet
(…):
nemlig at den nye offentlighedslovs princip om hurtig sagsbehandling
ofte vil kunne have helt særlig betydning på det foreliggende område.
Det skyldes som anført, at de hensyn, der taler imod aktindsigt, ofte vil
være mere tungtvejende, jo tættere den pågældende undersøgelses-
kommission er på at blive nedsat. Efter min opfattelse vil der også af
den grund være behov for at behandle anmodninger om aktindsigt i de
omhandlede sager meget hurtigt.”
I sagen
FOB 2013-22
udtalte ombudsmanden, at Forsvarsministeriets sags-
behandlingstid på ca. 1 år og 7 måneder var helt uacceptabel i en sag om
aktindsigt i dokumenter, der kom til at indgå i den såkaldte Irak- og Afgha-
nistankommission. Ombudsmanden havde dog ikke grundlag for at fastslå, at
der havde foreligget en bevidst trænering fra ministeriets side med det sigte
at undgå, at journalisten skulle få aktindsigt.
3.2. Miljøoplysningsloven
Miljøoplysningsloven (lovbekendtgørelse nr. 980 af 16. august 2017) indehol-
der bl.a. følgende bestemmelser:
Side 12 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
Ӥ
2.
Enhver har under de betingelser og med de undtagelser, der følger
af lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven, ret til at blive
gjort bekendt med miljøoplysninger, jf. dog stk. 2-6 og § 3.
Stk. 2.
(…)
Stk. 3.
I sager om aktindsigt i miljøoplysninger, der er omfattet af be-
stemmelserne i §§ 2, 7 og 10, § 12, stk. 1, og § 13, stk. 1, i lov om of-
fentlighed i forvaltningen
(…)
skal vedkommende myndighed foretage
en konkret afvejning af offentlighedens interesser, der varetages ved ud-
levering af miljøoplysningerne, over for de interesser, der varetages ved
at afslå udlevering. Bestemmelserne i §§ 2, 7 og 10, § 12, stk. 1, og
§ 13, stk. 1, i lov om offentlighed i forvaltningen
(…)
skal anvendes re-
striktivt under hensyntagen til samfundets interesse i, at oplysningerne
offentliggøres i det konkrete tilfælde. Bestemmelserne i 1. og 2. pkt.
gælder ikke for sager omfattet af § 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om offentlighed
i forvaltningen, som behandles af politiet og anklagemyndigheden.
Stk. 4.
(…)
Stk. 5.
Bestemmelsen i § 10, nr. 1-4, § 12, stk. 1, og § 13, stk. 1, nr. 6, i
lov om offentlighed i forvaltningen
(…)
finder ikke anvendelse på oplys-
ninger om emissioner til miljøet, i det omfang afslag på aktindsigt vil
stride imod bestemmelserne i artikel 4, stk. 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/4/EF af 28. januar 2003 om offentlig adgang til mil-
jøoplysninger og om ophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF.
Stk. 6.
Bestemmelserne i § 13, stk. 1, nr. 4-6, i lov om offentlighed i for-
valtningen
(…)
finder ikke anvendelse på miljøoplysninger, i det omfang
afslag på aktindsigt vil stride imod bestemmelserne i artikel 4, stk. 2, i
det i stk. 5 nævnte direktiv.
§ 6.
(…)
Stk. 2.
Henvisninger i denne lov til bestemmelser i lov om offentlighed i
forvaltningen skal forstås som henvisninger til de pågældende bestem-
melser i lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i forvaltningen
med senere ændringer.
(…)”
I artikel 4, stk. 2, i direktiv 2003/4/EF (miljøoplysningsdirektivet) er anført føl-
gende:
”Medlemsstaterne kan fastsætte, at en anmodning om adgang til miljø-
oplysninger kan afslås, hvis offentliggørelse kunne have en ugunstig
indvirkning på:
Side 13 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
2414807_0014.png
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
c) retssagers behandling ved domstolene, en persons mulighed for at få
en retfærdig rettergang eller offentlige myndigheders mulighed for efter-
forskning af strafferetlig eller disciplinær art
De i stk. 1 og 2 nævnte grunde til afslag på anmodning om oplysninger
skal fortolkes restriktivt under hensyntagen til samfundets interesse i, at
oplysningerne offentliggøres i det konkrete tilfælde. I hver enkelt tilfælde
skal de offentlige interesser, der varetages ved udlevering, afvejes over
for de interesser, der varetages ved at afslå udlevering. Medlemssta-
terne kan ikke i henhold til stk. 2, litra a), d), f), g) og h), fastsætte, at en
anmodning kan afslås, hvis anmodningen gælder oplysninger om emis-
sioner til miljøet.”
Miljøoplysningsdirektivet implementerer den såkaldte Århus-konvention.
”The
Aarhus Convention
– An Implementation Guide”,
2. udgave (2014)
der er
offentliggjort på
www.unece.org
indeholder retningslinjer om anvendelsen
af Århus-konventionen. Det er i EU-Domstolens praksis lagt til grund, at
guiden kan inddrages ved fortolkning af konventionen, jf. bl.a. sag C-279/12,
Fish Legal og Shirley, ECLI:EU:C:2013:853.
I guiden, s. 87, er der anført bl.a. følgende om artikel 4, stk. 4, litra c, i Århus-
konventionen, der svarer til miljøoplysningsdirektivets artikel 4, stk. 2, litra c:
“Public authorities also can refuse to release information if it would ad-
versely affect the ability of a public authority to conduct a criminal or dis-
ciplinary investigation. In some countries, public prosecutors are not al-
lowed to reveal information to the public pertaining to their cases. The
Convention clearly does not include all investigations in this exception,
but limits it to criminal or disciplinary ones only. Thus, information about
a civil or administrative investigation would not necessarily be covered.”
4. Statsministeriets opfattelse
4.1.
I sin afgørelse af 21. januar 2021 undtog Statsministeriet én akt
– ”QA til
pressemøde” –
fra aktindsigt med henvisning til offentlighedslovens § 33,
nr. 5. Statsministeriet henviste til omtalen i forarbejderne til § 33, nr. 5, af do-
kumenter mv., som må forventes at komme til at indgå i en kommende un-
dersøgelseskommissions arbejde
jf. omtalen af lovforslag nr. LF 144 af
7. februar 2013 ovenfor under pkt. 3.1.1
og anførte bl.a. følgende:
”2.2.
Den 21. december 2020 afgav Folketingets Udvalg for Forretnings-
orden en beretning indeholdende dels de generelle rammer for den
Side 14 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
kommende undersøgelse i sagen om aflivning af mink, dels et kommis-
sorium for en kommissionsundersøgelse, der skal undersøge forløbet
vedrørende manglende hjemmel til at udvide indsatsen med aflivning af
mink til hele landet. Kommissionsundersøgelsen forventes nedsat med
hjemmel i lov om undersøgelseskommissioner (evt. efter en lovæn-
dring).
Statsministeriet finder, at der er en nærliggende risiko for, at det materi-
ale, der er omfattet af din aktindsigtsanmodning, vil skulle oversendes til
den kommende kommissionsundersøgelse til brug for dets arbejde.
Statsministeriet har på den baggrund undtaget materiale fra din adgang
til aktindsigt. (…)
Statsministeriet har lagt vægt på, at kommissionsundersøgelsen forven-
tes nedsat med hjemmel i lov om undersøgelseskommissioner (evt. efter
en lovændring).
Ministeriet har endvidere i forhold til nærhedskriteriet lagt vægt på, at
nedsættelsen af kommissionsundersøgelsen må anses for nært forestå-
ende. Der henvises i den forbindelse til, at kommissoriet for den kom-
mende undersøgelse er fastlagt. Det fremgår desuden af beretningen, at
det forudsættes, at kommissionen skal kunne nedsættes og påbegynde
sit arbejde senest i april 2021.
Ministeriet har endelig vurderet, at dokumenter og oplysninger, som du
har søgt aktindsigt i, forventes at være centrale for den kommende kom-
missionsundersøgelses arbejde, hvorfor en udlevering af materialet på
nuværende tidspunkt vil kunne være skadelig for gennemførelsen af un-
dersøgelsen. Statsministeriet har i den forbindelse lagt vægt på, at det
bl.a. følger af kommissoriet for den kommende kommissionsundersø-
gelse om sagen om aflivning af mink, at kommissionen skal undersøge
og redegøre for beslutningsprocesserne i og imellem relevante myndig-
heder, i perioden fra det den 4. november 2020 blev offentliggjort, at re-
geringen havde besluttet, at alle mink i Danmark skulle aflives straks,
indtil lovforslag nr. L 77 om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink blev vedtaget af Folketinget den 21. december 2020. Det fremgår
endvidere, at denne del af undersøgelsen skal omfatte selve pressemø-
det den 4. november 2020 om situationen, hvor det ønskes belyst, om
de deltagende ministre gav rigtige og fyldestgørende oplysninger til of-
fentligheden.
På den baggrund er det Statsministeriets vurdering, at hensynet til at
undgå, at den kommende kommissionsundersøgelse ikke vil kunne gen-
nemføre sin undersøgelse på tilfredsstillende vis, gør det påkrævet at
Side 15 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
begrænse retten til aktindsigt i materiale, der kan belyse forløbet vedrø-
rende manglende hjemmel til at udvide indsatsen med aflivning af mink
til hele landet, og som skal oversendes til kommissionsundersøgelsen,
jf. offentlighedslovens § 33, nr. 5.
3.
Statsministeriet skal bemærke, at ministeriet ikke har foretaget en vur-
dering af, om det identificerede materiale er omfattet af definitionen på
miljøoplysninger, jf. § 3 i lov om aktindsigt i miljøoplysninger (miljøoplys-
ningsloven), og om din anmodning om aktindsigt derfor skal afgøres ef-
ter bestemmelserne i miljøoplysningsloven.
Det er (…) Statsministeriets vurdering, at såfremt det materiale, som
er
omfattet af din anmodning om aktindsigt, indeholder miljøoplysninger, vil
dette være undtaget fra retten til aktindsigt efter bestemmelsen i § 13,
stk. 1, nr. 6 i 1985-offentlighedsloven. Der henvises i den forbindelse til
den begrundelse, der fremgår ovenfor under punkt 2.1.-2.2., om undta-
gelse af oplysninger efter offentlighedslovens § 33, nr. 5.
Statsministeriet skal i den forbindelse bemærke, at det følger af § 2,
stk. 3, i miljøoplysningsloven, at der skal foretages en konkret afvejning
af offentlighedens interesse i en udlevering over for de interesser, der
varetages ved at afslå udlevering. Det er Statsministeriets vurdering, at
hensynet til at undgå, at den kommende kommissionsundersøgelse ikke
vil kunne gennemføre sin undersøgelse på tilfredsstillende vis, er så
tungtvejende, at offentlighedens interesse i en udlevering må vige her-
for.”
4.2.
I sin udtalelse af 12. marts 2021 henviser og henholder Statsministeriet
sig til Justitsministeriets besvarelse af 17. februar 2021 af spørgsmål nr. 19
(Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen.
I besvarelsen anførte Justitsministeriet bl.a., at
”de
hensyn, som begrunder,
at der efter omstændighederne kan gives afslag på aktindsigt i materiale,
som forventes at ville indgå i
og være af central betydning for
en under-
søgelseskommission, også gør sig gældende i relation til den kommende
kommissionsundersøgelse”
om sagen om aflivning af mink.
Sådant materiale vil ifølge besvarelsen efter omstændighederne også kunne
undtages fra aktindsigt efter miljøoplysningsloven og 1985-offentlighedslo-
vens § 13, stk. 1, nr. 6. Justitsministeriet tilføjede herom bl.a. følgende:
”Hvad
angår bestemmelsen i miljøoplysningslovens § 2, stk. 6, hvorefter
bl.a. § 13, stk. 1, nr. 6, i 1985-offentlighedsloven ikke finder anvendelse
Side 16 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
på miljøoplysninger, i det omfang afslag på aktindsigt vil stride imod be-
stemmelserne i artikel 4, stk. 2, i direktivet om offentlig adgang til miljø-
oplysninger, bemærker Justitsministeriet, at undtagelse af materiale, der
forventes at ville indgå i
og være af central betydning for
den kom-
mende kommissionsundersøgelse, efter ministeriets opfattelse vil være
omfattet af direktivets artikel 4, stk. 2, litra c. Efter denne bestemmelse
kan medlemsstaterne afslå en anmodning om adgang til miljøoplysnin-
ger, hvis offentliggørelse kunne have en ugunstig indvirkning på bl.a. of-
fentlige myndigheders mulighed for efterforskning af strafferetlig eller di-
sciplinær art. Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til, at det
følger af kommissoriet for den kommende kommissionsundersøgelse, at
kommissionen bl.a. skal foretage retlige vurderinger til belysning af, om
der foreligger grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til an-
svar (både strafansvar og disciplinært ansvar), og at oplysningerne und-
tages fra aktindsigt, bl.a. fordi det vurderes, at offentliggørelse kan være
skadeligt for
undersøgelsens gennemførelse.”
4.3.
I sin udtalelse af 12. marts 2021 anfører Statsministeriet derudover bl.a.
følgende om, hvorvidt en kommissionsundersøgelse om sagen om aflivning
af mink var nært forestående, da ministeriet traf afgørelse den 21. januar
2021:
”Statsministeriet skal (…) bemærke, at det (…) er anført i de specielle
bemærkninger til offentlighedslovens § 33, nr. 5, at bestemmelsen f.eks.
vil kunne anvendes til efter en konkret vurdering at undtage dokumenter
og oplysninger fra aktindsigt i den situation, hvor der foreligger en (rege-
rings-)beslutning om at nedsætte en undersøgelseskommission, men
endnu ikke foreligger et kommissorium.
Da det på tidspunktet for Statsministeriets afgørelse var tilkendegivet af
et flertal af Folketingets partier, at der skal nedsættes en kommissions-
undersøgelse af forløbet vedrørende aflivning af alle mink, og der endvi-
dere var udarbejdet et kommissorium herfor, som et flertal af Folketin-
gets partier stod bag, er det
fortsat
Statsministeriets vurdering, at
nedsættelse af en kommissionsundersøgelse må anses for nært forestå-
ende.”
Om anvendelsen af miljøoplysningsloven anfører Statsministeriet bl.a. føl-
gende:
”For
så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt nogle oplysninger omfattet
af aktindsigtsanmodningen kan vedrøre emissioner til miljøet, jf. miljøop-
lysningslovens § 2, stk. 5, bemærkes det, at Statsministeriet ikke har
vurderet, at oplysningerne i det identificerede materiale, der vedrører
presseberedskaber til brug for pressemøde, hvor regeringens beslutning
Side 17 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
om aflivning af alle mink blev meldt ud, kan karakteriseres som emissi-
onsoplysninger. På den baggrund har Statsministeriet ikke fundet anled-
ning til at tage nærmere stilling til anvendelsen af miljøoplysningslovens
§ 2, stk. 5, hvorefter bl.a. § 13, stk. 1, nr. 6, i 1985-offentlighedsloven
ikke finder anvendelse på oplysninger om emissioner til miljøet, i det
omfang afslag på aktindsigt vil stride imod bestemmelserne i artikel 4,
stk. 2, i direktivet om offentlig adgang til miljøoplysninger.”
Om spørgsmålet om, hvorvidt Statsministeriet har forhalet behandlingen af
din aktindsigtssag, anfører ministeriet bl.a. følgende:
”Som
det fremgår [af ministeriets fristbreve til dig], er den lange sagsbe-
handlingstid i det konkrete tilfælde begrundet med
dels
det betydelige
arbejdspres, som relevante medarbejdere på tidspunktet for modtagel-
sen af anmodningen oplevede, samt en på kort tid stor stigning i antallet
af modtagne aktindsigtsanmodninger,
dels
behandlingen af andre akt-
indsigtssager, der var modtaget af Statsministeriet inden den 12. no-
vember 2020,
dels
relevante medarbejderes afvikling af ferie i forbin-
delse med jul og nytår.
Udsættelse af fristen skyldes således flere forskellige forhold, hvor stig-
ningen i antallet af aktindsigtsanmodninger, stor travlhed med at be-
handle tidligere indgivne anmodninger, samt den ekstraordinære ar-
bejdssituation i Statsministeriet som følge af covid-19-situationen har
udgjort de væsentligste årsager.
4.2.
For så vidt angår det i klagen anførte om, at sagsbehandlingstiden
har haft betydning for udfaldet af aktindsigtssagen, skal Statsministeriet
endvidere bemærke, at Statsministeriet ikke har taget stilling til dette, da
Statsministeriet af de ovenfor nævnte grunde først kunne behandle akt-
indsigtsanmodningen den 21. januar 2021, og Statsministeriet måtte
træffe afgørelse på det grundlag, der forelå på dette tidspunkt.”
5. Min vurdering
5.1. Kunne Statsministeriet anvende offentlighedslovens § 33, nr. 5, i
relation til en kommende granskningskommission?
Det fremgår af forarbejderne til offentlighedslovens § 33, nr. 5, at bestemmel-
sen efter omstændighederne kan begrunde, at dokumenter og oplysninger
undtages fra aktindsigt, hvis de må forventes at komme til at indgå i en kom-
mende undersøgelseskommissions arbejde, jf. pkt. 3.1.1 ovenfor.
Side 18 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
I din sag har Statsministeriet anvendt § 33, nr. 5, i relation til en akt, som mi-
nisteriet forventede kom til at indgå i en kommende granskningskommission
om sagen om aflivning af mink.
Det første spørgsmål i din sag er således, om bestemmelsen i § 33, nr. 5,
kan anvendes i relation til materiale til en kommende granskningskommis-
sion.
I lyset af de væsentlige ligheder mellem undersøgelses- og granskningskom-
missioner, som jeg har beskrevet i pkt. 2 ovenfor, har jeg ikke grundlag for at
kritisere Statsministeriets vurdering, hvorefter betragtningerne om undersø-
gelseskommissioner i forarbejderne til offentlighedslovens § 33, nr. 5, også
kan anvendes i relation til materiale til en kommende granskningskommis-
sion.
Det er i den forbindelse indgået i min vurdering, at samspillet mellem aktind-
sigtsreglerne og hensynet til en nedsat kommissions gennemførelse af sin
undersøgelse er det samme for så vidt angår granskningskommissioner, som
det er i forhold til undersøgelseskommissioner, jf. også henvisningen i § 1 b i
lov om undersøgelseskommissioner og granskningskommissioner til lovens
§ 31, stk. 1, om dokumentoffentlighed.
Da Statsministeriet traf afgørelse i din sag den 21. januar 2021, var der
endnu ikke indført regler om granskningskommissioner. Henset til det ovenfor
beskrevne forløb
og til den viden om karakteren af det nye undersøgelses-
instrument, som Statsministeriet havde på tidspunktet for ministeriets afgø-
relse
mener jeg imidlertid, at det også på dette tidspunkt var berettiget for
Statsministeriet at antage, at den ventede undersøgelse om sagen om afliv-
ning af mink ville få sådanne ligheder med en undersøgelseskommission, at
offentlighedslovens § 33, nr. 5, efter omstændighederne kunne anvendes til
at undtage dokumenter og oplysninger, som måtte forventes at komme til at
indgå i undersøgelsen.
5.2. Kunne akten om presseberedskaber undtages efter
offentlighedslovens § 33, nr. 5?
5.2.1.
Det næste spørgsmål i din sag er, om Statsministeriet
ud fra betragt-
ningerne i forarbejderne til offentlighedslovens § 33, nr. 5
kunne afslå akt-
indsigt i den relevante akt, ”QA til pressemøde”.
Ifølge forarbejderne til § 33, nr. 5, og ombudsmandspraksis kan bestemmel-
sen anvendes til at undtage dokumenter mv., som må forventes at komme til
at indgå i en kommende kommissions arbejde, såfremt det vurderes, at en
udlevering af materialet vil være skadelig for kommissionens gennemførelse
Side 19 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
af sin undersøgelse. Det vil bero på en samlet, konkret vurdering, om retten
til aktindsigt kan begrænses, jf. nærmere ovenfor under pkt. 3.1.1.
5.2.2.
Ifølge forarbejderne til § 33, nr. 5, skal det indgå i vurderingen, hvor
nært forestående nedsættelsen af en kommission er. Det følger i den forbin-
delse af den ombudsmandspraksis, som jeg har omtalt i pkt. 3.1.2 ovenfor, at
vurderingen skal foretages i forhold til det tidspunkt, hvor afgørelsen om akt-
indsigt træffes.
I den foreliggende sag traf Statsministeriet afgørelse den 21. januar 2021. På
dette tidspunkt forelå der et udkast til kommissorium om en undersøgelse om
sagen om aflivning af mink. Det fremgik heraf, at undersøgelsen bl.a. skulle
omfatte den periode, som den tilbageholdte akt relaterer sig til. Det var forud-
sat, at undersøgelsen skulle ske i en granskningskommission, og at de nød-
vendige ændringer af lovgivningen mv. med henblik herpå ville være gen-
nemført, så granskningskommissionen kunne nedsættes og påbegynde sit
arbejde senest i april 2021, jf. nærmere ovenfor under pkt. 2.1.
Efter Statsministeriets afgørelse blev der fremsat forslag til lovændringer og
ændringer af Folketingets forretningsorden henholdsvis den 24. februar og
24. marts 2021. Begge forslag blev vedtaget den 13. april 2021. Det endelige
kommissorium for granskningskommissionen om sagen om aflivning af mink
og kommissionens medlemmer blev offentliggjort den 23. april 2021, jf. nær-
mere ovenfor under pkt. 2.2 og pkt. 2.3.
På den baggrund har jeg ikke grundlag for at kritisere Statsministeriets vurde-
ring af, at nedsættelsen af granskningskommissionen om sagen om aflivning
af mink måtte anses for nært forestående, da ministeriet traf afgørelse den
21. januar 2021. Det kan efter min opfattelse ikke føre til et andet resultat, at
nedsættelsen af granskningskommissionen på daværende tidspunkt endnu
forudsatte lovændringer mv., og at det endelige kommissorium først forelå i
april 2021.
5.2.3.
Ifølge forarbejderne til offentlighedslovens § 33, nr. 5, skal der i vurde-
ringen af, om dokumenter eller oplysninger kan undtages fra aktindsigt, der-
udover lægges vægt på de pågældende dokumenters og oplysningers karak-
ter, herunder om der i forhold til den kommende kommissions arbejde vil
være tale om centrale dokumenter mv.
I sin afgørelse af 21. januar 2021 henviste Statsministeriet til det udkast til
kommissorium, der fremgik af bilaget til beretning nr. 3 af 21. december 2020
fra Folketingets Udvalg for Forretningsordenen. Af bilaget fremgik det, at un-
dersøgelsen skulle omfatte bl.a. beslutningsprocesserne i og imellem rele-
vante myndigheder samt de oplysninger, der tilgik ministre
herunder stats-
ministeren
før og efter regeringens pressemøde den 4. november 2020 om
Side 20 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
2414807_0021.png
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
aflivningen af alle mink i Danmark. Det fremgik også, at undersøgelsen skulle
omfatte pressemødet, og om de deltagende ministre havde givet rigtige op-
lysninger mv., jf. nærmere ovenfor under pkt. 2.1.
Den akt, som Statsministeriet har afslået aktindsigt i
– ”QA til pressemøde” –
vedrører presseberedskaber udarbejdet til brug for det nævnte pressemøde
den 4. november 2020.
Efter min gennemgang af akten
og ud fra de nævnte oplysninger om under-
søgelsens genstand mv., som forelå på tidspunktet for Statsministeriets afgø-
relse
har jeg ikke grundlag for at kritisere ministeriets vurdering, hvorefter
det måtte antages, at akten ville indgå i og være af central betydning for en
kommende kommissionsundersøgelse. Det er i den forbindelse indgået i min
vurdering, at det følger af ombudsmandspraksis, at i hvert fald
når ”nærheds-
kriteriet” og kravet om ”centrale dokumenter” er opfyldt, kan der ikke for at
undtage dokumenter eller oplysninger fra aktindsigt indlægges et yderligere
krav efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, om, at myndighederne nærmere
begrunder eller forklarer, hvorfor en udlevering af materialet vurderes at være
skadelig for en kommende kommissionsundersøgelse. Jeg henviser til
FOB
2016-8,
som er omtalt ovenfor under pkt. 3.1.2.
Samlet set har jeg herefter ikke grundlag for at kritisere Statsministeriets vur-
dering af, at den nævnte akt kunne undtages fra aktindsigt efter offentlig-
hedslovens § 33, nr. 5. Jeg har heller ikke grundlag for at kritisere Statsmini-
steriets afslag på meroffentlighed, jf. lovens § 14.
5.3. Ville eventuelle miljøoplysninger kunne undtages fra aktindsigt?
5.3.1.
Statsministeriet har anført, at hvis den akt, ministeriet undtog fra akt-
indsigt, indeholder miljøoplysninger, ville de være undtaget fra aktindsigt efter
generalklausulen i § 13, stk. 1, nr. 6, i 1985-offentlighedsloven med samme
begrundelse som efter offentlighedslovens § 33, nr. 5, jf. pkt. 4.1 og pkt. 4.2
ovenfor.
Retten til at blive gjort bekendt med miljøoplysninger kan efter en konkret vur-
dering begrænses efter bl.a. § 13, stk. 1, nr. 6, i 1985-offentlighedsloven, jf.
miljøoplysningslovens § 2, stk. 1, og § 6, stk. 2, 1. pkt.
5.3.2.
1985-offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 6, giver efter omstændighe-
derne hjemmel for afslag på aktindsigt, hvis dokumenter mv. må forventes at
indgå i en kommende undersøgelseskommissions undersøgelse, og udleve-
ringen af dokumenterne må antages at kunne skade kommissionens arbejde,
jf. pkt. 3.1.1 ovenfor.
Side 21 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
Efter min opfattelse fører de ovennævnte betydelige lighedspunkter mellem
en granskningskommission og en undersøgelseskommission til, at § 13,
stk. 1, nr. 6, i 1985-offentlighedsloven efter omstændighederne også må
kunne anvendes i relation til materiale til en kommende granskningskommis-
sion.
Jeg har således ikke grundlag for at kritisere Statsministeriets vurdering af, at
den nævnte akt som udgangspunkt kunne undtages fra aktindsigt efter § 13,
stk. 1, nr. 6, i 1985-offentlighedsloven ud fra samme betragtninger, som be-
grundede ministeriets afslag på aktindsigt efter offentlighedslovens § 33,
nr. 5.
5.3.3.
Det fremgår af miljøoplysningslovens § 2, stk. 6, at § 13, stk. 1, nr. 6, i
1985-offentlighedsloven ikke finder anvendelse på miljøoplysninger, i det om-
fang afslag på aktindsigt vil stride imod miljøoplysningsdirektivets artikel 4,
stk. 2.
Artikel 4, stk. 2, litra c, giver mulighed for at afslå adgang til miljøoplysninger,
hvis offentliggørelse kan have en ugunstig indvirkning på bl.a. offentlige myn-
digheders mulighed for efterforskning af strafferetlig eller disciplinær art, jf.
nærmere omtalen ovenfor under pkt. 3.2 af direktivet og
”The Aarhus Con-
vention
– An Implementation Guide”, 2. udgave (2014).
På tidspunktet for Statsministeriets afgørelse af 21. januar 2021 forelå der et
udkast til kommissorium for en kommende granskningskommission om sa-
gen om aflivning af mink. Det fremgik heraf bl.a., at granskningskommissio-
nen
skulle ”foretage
retlige vurderinger til belysning af, om der foreligger
grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar”.
Efter Statsministeriets afgørelse blev der
i overensstemmelse med beret-
ning nr. 3 af 21. december 2020 fra Folketingets Udvalg for Forretningsorde-
nen
indført regler om granskningskommissioner, jf. nærmere ovenfor under
pkt. 2.2. Det følger nu af forarbejderne til § 1 b og § 4 i lov om undersøgel-
seskommissioner og granskningskommissioner, at formålet med gransk-
ningskommissioners virksomhed
som politiets i ordinære straffesager
navnlig vil være at tilvejebringe et materiale som grundlag for vedkommende
myndigheds afgørelse af, om sagen skal fremmes, eksempelvis ved at der
rejses tiltale eller indledes disciplinærforfølgning.
På baggrund heraf har jeg ikke grundlag for at kritisere Statsministeriets vur-
dering, hvorefter afslaget på aktindsigt
hvis den undtagne akt indeholder
miljøoplysninger
var i overensstemmelse med miljøoplysningsdirektivets ar-
tikel 4, stk. 2, litra c, og miljøoplysningslovens § 2, stk. 5-6.
Side 22 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
2414807_0023.png
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
5.3.4.
Samlet set har jeg herefter ikke grundlag for at kritisere Statsministeri-
ets vurdering af, at eventuelle miljøoplysninger i den pågældende akt kunne
undtages fra aktindsigt efter § 13, stk. 1, nr. 6, i 1985-offentlighedsloven, jf.
miljøoplysningslovens § 2. Herunder har jeg ikke grundlag for at kritisere re-
sultatet af den interesseafvejning, som ministeriet har foretaget efter miljøop-
lysningslovens § 2, stk. 3. Jeg har heller ikke grundlag for at kritisere Statsmi-
nisteriets afslag på meroffentlighed i eventuelle miljøoplysninger, jf. 1985-of-
fentlighedslovens § 4, stk. 1, 2. pkt.
5.4. Har Statsministeriet forhalet behandlingen af din aktindsigtssag?
Du har i din klage til mig anført bl.a., at Statsministeriet har ”forhalet” behand-
lingen af din sag.
Du anmodede Statsministeriet om aktindsigt den 12. november 2020, og mi-
nisteriet traf afgørelse i sagen den 21. januar 2021.
Statsministeriet har i sin udtalelse af 12. marts 2021 oplyst, at de væsentlig-
ste årsager til den lange sagsbehandlingstid var en stigning i antallet af akt-
indsigtsanmodninger, travlhed med at behandle tidligere aktindsigtssager og
en ekstraordinær arbejdssituation som følge af COVID-19-situationen.
Jeg har i anden sammenhæng for nylig modtaget oplysninger fra Statsmini-
steriet, som viser bl.a., at ministeriets sagsbehandlingstider i 2020 og de før-
ste måneder af 2021 har været betydeligt længere end før COVID-19. Du kan
læse mere i en nyhed af 27. april 2021 på min hjemmeside.
Efter min gennemgang af din sag
sammenholdt med de generelle oplysnin-
ger, jeg tidligere har modtaget om Statsministeriets sagsbehandlingstider i
aktindsigtssager
er der efter min opfattelse ikke grundlag for at konkludere,
at ministeriet har spekuleret i at vente med at træffe afgørelse.
Jeg vil dog
ligesom det også er gjort i tidligere ombudsmandssager
frem-
hæve, at offentlighedslovens princip om hurtig sagsbehandling ofte vil kunne
have helt særlig betydning på det foreliggende område. De hensyn, der taler
imod aktindsigt, vil således ofte være mere tungtvejende, jo tættere en kom-
mission er på at blive nedsat. Det gælder efter min opfattelse både i forhold til
undersøgelses- og granskningskommissioner. Også af den grund vil der
være behov for at behandle anmodninger om aktindsigt i de omhandlede sa-
ger meget hurtigt. Jeg henviser til omtalen af sagerne
FOB 2013-22
og
FOB 2016-8
ovenfor under pkt. 3.1.2.
5.5. Afsluttende bemærkninger
Samlet set har jeg ikke grundlag for at kritisere Statsministeriets afgørelse af
21. januar 2021.
Side 23 | 24
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1206: Spm. om hvilke regler, der gør, at Rigspolitiet kan afvise aktindsigt i minksagen med henvisning til den kommende granskningskommission, til justitsministeren
OMBUDSMANDENS UDTALELSE
Der er efter min opfattelse heller ikke grundlag for at konkludere, at ministe-
riet har spekuleret i at vente med at træffe afgørelse.
Jeg foretager mig derfor ikke mere i sagen.
(…)
Side 24 | 24