Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2423236_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. juni 2021
Politikontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2021-0030-6140
2012669
Besvarelse af spørgsmål nr. 1204 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1204 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. juni 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (UFG).
Nick Hækkerup
/
Niels Dam Dengsøe Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1205: Spm., om ministeren har kendskab til sager internt i politiet, hvor betjente klager over intern diskrimination, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1204 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 1. juni 2021 om
diskriminerende adfærd i politiet redegøre for, hvad ministeren
vil gøre for at undersøge og sikre, at der ikke forekommer dis-
krimination internt i politiet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1.
Rigspolitiet har et stort og løbende fokus på, at ingen ansatte
udsættes for diskrimination internt i politiet. Rigspolitiet har
derfor forskellige ordninger og politikker, der skal være med til
at imødegå forekomsten af dette i politiet.
2.
Rigspolitiets whistleblowerordning blev oprettet den 1. marts
2019. For at sikre en uafhængig behandling af henvendelser er
whistleblowerordningen forankret i Rigspolitiets Tilsyn og
Controlling, hvis opgaver i øvrigt svarer til opgaverne for en
uafhængig, intern revisionsenhed.
Formålet med politiets whistleblowerordning er bl.a. at sikre, at
politiet overholder love og interne retningslinjer og lever op til
kravene om god adfærd i det offentlige.
En ansat kan altid rette henvendelse til nærmeste leder eller an-
den overordnet, såfremt man ønsker at indberette forhold ved-
rørende diskrimination internt i politiet. Whistleblowerordnin-
gen er et supplement til den daglige dialog på arbejdspladsen og
er en ekstra mulighed til de ansatte for at indberette alvorlige
forhold. Det er muligt for den ansatte at være anonym, når man
indsender oplysninger til ordningen.
Rigspolitiets Tilsyn og Controlling foretager i hvert enkelt til-
fælde en konkret vurdering af sagens oplysninger. Der er flere
muligheder for at undersøge indberetninger, f.eks. vedrørende
diskrimination, men ofte vil en indberetning blive sendt til vi-
dere undersøgelse til den politikreds eller den pågældende afde-
ling i Rigspolitiet, hvor forholdet har fundet sted.
Såfremt sagens oplysninger giver anledning til mistanke om et
strafbart forhold, sender Rigspolitiets Tilsyn og Controlling sa-
gen til videre foranstaltning til den kompetente myndighed, dvs.
Den Uafhængige Politiklagemyndighed eller politikredsen.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1205: Spm., om ministeren har kendskab til sager internt i politiet, hvor betjente klager over intern diskrimination, til justitsministeren
Rigspolitiets Tilsyn og Controlling kan endvidere oversende en
indberetning vedrørende intern diskrimination til HR-afdelin-
gen eller nærmeste leder, såfremt sagens karakter tilsiger, at
disse er nærmest til at håndtere henvendelsen, herunder træffe
beslutning om, hvorvidt forholdet skal medføre ansættelsesret-
lige konsekvenser.
3.
Politiet gennemfører derudover psykisk APV, trivselsmåling
og ledelsesevaluering hvert andet år, hvor der bl.a. spørges ind
til, om man har været udsat for mobning af kollega/leder, og om
man har været udsat for seksuel chikane af kollega/leder. I må-
lingen spørges der også ind til, om problemet er blevet løst, og
om der er iværksat støtteforanstaltninger.
4.
Politiet har endvidere inden for det seneste år haft øget fokus
på krænkende handlinger. Politiet og anklagemyndigheden har
sammen med de faglige organisationer udarbejdet en fælles po-
litik, der gælder for alle ansatte og skal sikre en kultur, hvor in-
gen udsættes for krænkende adfærd. Politikken er retningssæt-
tende på området og et tilhørende actioncard beskriver, hvordan
eventuelle sager om krænkende handlinger skal håndteres.
Politikken er blevet fulgt op af lokale drøftelser. Rigspolitiet har
udsendt inspirationsmateriale til politikredsene. Det besluttes og
tilrettelægges i de enkelte kredse og områder, hvordan den vi-
dere proces og dialog skal foregå i praksis. Derudover har Rigs-
politiet gennemført temadage for HR-medarbejdere.
For at styrke den forebyggende indsats og håndteringen af even-
tuelle sager om krænkende handlinger vil emnet fremover indgå
i politiets lederudviklingsforløb, og det vurderes i øjeblikket, om
krænkende handlinger skal indgå i politiets MUS/LUS-koncept.
5.
Rigspolitiet er herudover særskilt opmærksom på rekruttering
af kvindelige ledere. Der er gennemført drøftelser omkring dette
i relevante ledelsesfora (direktionen, koncernledelse, forum for
chefpolitiinspektører og HR-chefforum). Emnet drøftes konti-
nuerligt med Politiforbundet/politilederforeningen. Emnet be-
handles også på Rigspolitiets årlige drøftelser om ledertalenter
og ledelsesudvikling med politikredsene, hvor der særskilt drøf-
tes rekruttering af kvindelige ledertalenter. Der arbejdes lokalt
med tiltag i relation til rekruttering af kvindelige ledere gennem
bl.a. mentorordninger, netværk og information fra allerede ud-
nævnte, kvindelige ledere. Der er opmærksomhed på dette i po-
litikredsene, og der forventes på den baggrund en positiv udvik-
ling. Denne udvikling forventes dog at ville tage en årrække.
Ligeledes har Rigspolitiet fokus på diversitet i rekrutteringen til
politiets uddannelser, herunder både i forhold til køn og etnisk
baggrund. Branding- og rekrutteringsindsatsen afspejler ønsket
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1205: Spm., om ministeren har kendskab til sager internt i politiet, hvor betjente klager over intern diskrimination, til justitsministeren
om at kunne rekruttere bredt fra hele befolkningen, både hvad
angår køn, alder og etnicitet. Det viser sig bl.a. ved, at både kvin-
der og mænd i forskellige aldersgrupper og med forskellig et-
nisk baggrund er repræsenteret, når politiet f.eks. er til stede på
uddannelses- og jobmesser, i rekrutteringsfilm- og billeder for
politiets uddannelser samt på sociale medier. På den måde håber
Rigspolitiet, at flest mulige kan ”spejle sig” i de repræsenterede
medarbejdere og studerende
og dermed som ansat i politiet.
Pr. juli 2020 havde 5,2 pct. af de optagne studerende på basis-
uddannelsen en anden etnisk baggrund end dansk, mens tallet
var 12,2 pct. for de optagne på politikadetuddannelsen.
Siden 2009 er der sket en stigning i andelen af polititjeneste-
mænd med en anden etnisk baggrund end dansk. I 2009 var an-
delen på 1,1 pct., og i juli 2020 var andelen på 2,1 pct. Denne
andel forventes fortsat at stige, da andelen af optagne studerende
på politiets uddannelser, der har en anden etnisk baggrund end
dansk, er stigende. Dette gælder ligeledes for de ca. 12,5 pct.
politikadetstuderende med anden etnisk baggrund.
For så vidt angår kvinder er andelen af optagne kvindelige poli-
tistuderende til politiets basisuddannelse steget fra 16,8 pct. i
2010 til 32,4 pct. for februar-holdet i 2021. Det er det højeste
antal optagede kvinder nogensinde. Stigningen ses også i ansø-
gertallet, hvor andelen af kvindelige ansøgere er steget fra 16,8
pct. i 2010 til 28,3 pct. i 2021 (for to ansøgningsfrister).
Det antages, at stigningen i antallet af kvinder på Politiskolen
og i politistyrken har en positiv afsmittende effekt på antallet af
kvindelige ansøgere.”
Side 4/4