Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2423267_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
29. juni 2021
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Louise Møbius
mann
Sagsnr.: 2021-0030-6144
Dok.:
2013117
Heidt-
Besvarelse af spørgsmål nr. 1200 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1200 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. juni 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1200: Spm. om, hvilken hjemmel politiet har til at køre på cykelstier, imod ensretning og igennem bussluser, når de er på almindelig patrulje og således ikke er under udrykning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1200 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for politiets adgang til at bryde færd-
selsloven, når de ikke er under udrykning, herunder hvilken
hjemmel politiet har til at køre på cykelstier, imod ensretning og
igennem bussluser, når de er på almindelig patrulje og således
ikke er under udrykning. Og er det ministerens opfattelse, at bor-
gere får et godt indtryk af politiet, når betjente åbenlyst ignore-
rer færdselslovens regler?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at politiet som ud-
gangspunkt skal overholde færdselslovens regler, medmindre
betingelserne for at køre udrykningskørsel er opfyldt.
Det følger af udrykningsbekendtgørelsens § 1, at udryknings-
kørsel kun må foretages, når det skønnes nødvendigt af hensyn
til politimæssige opgaver, personredning, brand, forurenings-
uheld, færdselsuheld eller afværgelse af omfattende skader i øv-
rigt.
Det følger endvidere af udrykningsbekendtgørelsens § 8, stk. 1,
nr. 1 og 2, at under udrykningskørsel kan føreren af køretøjet i
tilfælde, hvor det skønnes påtrængende nødvendigt, og hvis der
samtidig udvises ganske særlig forsigtighed, undlade at følge
reglerne i bl.a. færdselslovens § 4, stk. 1, om at efterkomme de
anvisninger for færdslen, som gives ved færdselstavler, afmærk-
ning på kørebane eller cykelsti, signalanlæg m.v. samt færdsels-
lovens kapitel 4 om færdselsregler for gående.
Endelig følger det af udrykningsbekendtgørelsens § 9, stk. 1, at
når betingelserne i udrykningsbekendtgørelsens § 1 er opfyldt,
kan uniformeret politipersonale udføre udrykningskørsel på cy-
kel, ligesom det følger af samme bestemmelses stk. 3, at bl.a.
udrykningsbekendtgørelsens § 8, stk. 1, nr. 1 og 2, finder tilsva-
rende anvendelse under udrykningskørsel på cykel.
Der optræder regelmæssigt situationer, hvor det skønnes nød-
vendigt som led i politiets opgavevaretagelse at køre, hvor kør-
sel med bil ikke er tilladt. Dette kan f.eks. være tilfældet i for-
bindelse med kørende, forebyggende patruljering i parker, på
gågader og lignende, hvor det skønnes nødvendigt, at der anven-
des bil eller cykel i forbindelse med patruljeringen for at kunne
Side 2/3
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1200: Spm. om, hvilken hjemmel politiet har til at køre på cykelstier, imod ensretning og igennem bussluser, når de er på almindelig patrulje og således ikke er under udrykning, til justitsministeren
følge op på de lovovertrædelser mv., der konstateres i forbin-
delse med patruljeringen. Tilsvarende kan der være situationer,
hvor det skønnes nødvendigt for politiet at køre på en cykelsti,
en vognbane forbeholdt buskørsel eller andre steder, hvor kørsel
ikke er tilladt, for at varetage en politimæssig opgave. Sidst-
nævnte kan f.eks. være i forbindelse med, at politiet fører tilsyn
med steder, der erfaringsmæssigt har givet anledning til f.eks.
forstyrrelser af den offentlige orden, uro, hærværk eller lig-
nende, og hvor sådanne steder er beliggende, så politiet ikke
umiddelbart kan komme dertil ad almindelige veje. Eksempel-
vis er der en stor del af Nørrebrogade i København, der er for-
beholdt buskørsel, men hvor det er skønnet nødvendigt, at poli-
tiet har mulighed for at patruljere i bil.
Politiets kørsel i disse situationer skal altid ske ud fra en konkret
vurdering af behovet for at benytte reglerne om udrykningskør-
sel. Det skal endvidere understreges, at politiet i disse situatio-
ner altid vil være særlig opmærksom på egen og andre trafikan-
ters og fodgængeres reaktion på politiets kørsel, og at en sådan
kørsel altid vil ske under udvisning af den ganske særlige for-
sigtighed.
Det skal endvidere bemærkes, at den kørende patruljering i for-
bindelse med varetagelsen af disse politimæssige opgaver ofte
suppleres med gående patruljer de pågældende steder.”
I forbindelse med besvarelsen af nærværende spørgsmål er Justitsministeriet
blevet opmærksom på, at der ikke eksisterer en eksplicit hjemmel til, at po-
litiet kan fravige visse bestemmelser i færdselsloven i forbindelse med va-
retagelse af visse politimæssige opgaver, som ikke indbefatter udryknings-
kørsel, f.eks. patruljekørsel på gågader, hvor der ikke normalt er adgang for
biler.
Det er efter min mening helt afgørende, at der findes gode og afbalancerede
regler, der sikrer klare rammer for politiets udrykningskørsel samt for poli-
tiets kørsel i øvrigt i forbindelse med varetagelse af politimæssige opgaver.
Derfor vil Justitsministeriet inden sommerferien sikre, at det klart kommer
til at fremgå af de regler, der er fastsat i medfør i færdselsloven, under hvilke
nærmere betingelser politiet kan undlade at følge konkrete bestemmelser i
færdselsloven, også i de situationer hvor betingelserne for at foretage ud-
rykningskørsel ikke er opfyldt.
Side 3/3