Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2423850_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. juni 2021
Sikkerhedskontor I
Simon Bundegaard Erik-
sen
2021-0030-6163
2015163
Besvarelse af spørgsmål nr. 1188 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1188 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. juni 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Varberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1188: Spm. om, hvilke private og offentlige institutioner og organisationer, der arbejder med radikalisering i Danmark m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1188 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke private og offentlige insti-
tutioner og organisationer, der arbejder med radikalisering i
Danmark, herunder hvilke konkrete indsatser disse har?”
Svar:
De centrale myndighedsaktører inden for området med forebyggelse af ra-
dikalisering og ekstremisme er bl.a. Politiets Efterretningstjenestes (PET)
Forebyggelsescenter, Nationalt Forebyggelsescenter under Rigspolitiet og
Nationalt Center for Forebyggelse af Ekstremisme. Desuden arbejder kom-
muner og politikredse sammen i landets 12 infohuse, hvor der også håndte-
res konkrete bekymringssager. Derudover eksisterer der en række civilsam-
fundsorganisationer og sociale initiativer, der arbejder med emnet. Justits-
ministeriet kan ikke redegøre for samtlige aktører på området, men kan hen-
vise til hjemmesiden www.stærkefællesskaber.dk, hvor der er oplistet en
række organisationer og initiativer.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen kan oplyse, at der siden 2015 er iværksat en
række initiativer, der skal styrke arbejdet med forebyggelse og
håndtering af radikalisering og voldelig ekstremisme i kriminal-
forsorgens institutioner, herunder håndteringen af konkrete ind-
satte.
Initiativerne, der er baseret på kriminalforsorgens samlede sik-
kerhedsstrategi, har forskellig karakter og omfatter således
f.eks. kriminalitetsforebyggende tiltag, sikkerhedstiltag og ef-
terretningsmæssige tiltag. Den samlede indsats er tilrettelagt, så
kriminalforsorgen bedst muligt håndterer udfordringer og risici
i forhold til indsatte med problemstillinger relateret til radikali-
sering og voldelig ekstremisme.
Kriminalforsorgens målrettede forebyggelsesindsats på området
består blandt andet af:
Samtaler mellem indsatte og forebyggelsesmedarbej-
dere fra kriminalforsorgens sikkerhedsorganisation
og/eller med særlige ressourcepersoner
Tildeling af mentor fra kriminalforsorgens særlige men-
torkorps
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1188: Spm. om, hvilke private og offentlige institutioner og organisationer, der arbejder med radikalisering i Danmark m.v., til justitsministeren
Tildeling af psykolog- eller terapiforløb
Udveksling af oplysninger og tæt koordinering mellem
kriminalforsorgen, kommune, politiet og PET.
Der kan derudover iværksættes almindelige kriminalpræventive
forebyggelsesinitiativer, såsom uddannelse, programvirksom-
hed (misbrugsbehandling, anger management, voldsforebyg-
gelse etc.).
Kriminalforsorgens sikkerheds- og efterretningsindsats har
overordnet til formål at sikre et så retvisende sikkerheds- og ri-
sikobillede som muligt af indsatte i forhold til radikalisering og
voldelig ekstremisme. For blandt andet at understøtte dette er
der etableret specialenheder i Direktoratet for Kriminalforsor-
gen. Enhederne arbejder målrettet med terrordømte, -sigtede og
radikaliserede samt med efterretningsanalyse. Disse enheder ar-
bejder tæt sammen med medarbejdere i kriminalforsorgens om-
rådekontorer og sikkerhedskoordinatorerne i institutionerne.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Børne- og Undervisningsministeriet, der har oplyst
følgende:
”Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) har siden 2020
blandt andet ført tilsyn med parallelsamfundsproblematikker på
folkeskoler og ungdomsuddannelser. Dette er sket i forlængelse
af ”Aftale om delaftale på undervisningsområdet om at be-
kæmpe parallelsamfund” (S, V, LA, K, DF) af 9. maj 2018.
Alle skoler/institutioner screenes på baggrund af fire indikatorer
for andel af elever med ikke-vestlig baggrund, bosat i udsatte
boligområder, forældre uden for arbejdsmarked eller uddan-
nelse og ringe danskresultater. Herefter anmodes en række sko-
ler/institutioner om en redegørelse, hvori STUK bl.a. afdækker
skolernes vurdering af omfanget af marginaliserede elever, der
f.eks. kan være i risiko for kriminalitet og radikalisering.
De skoler/institutioner, der udtages til tilsyn, får tilbudt vejled-
ningsforløb med fokus på de udfordringer, der er konstateret.
Ikke alle disse vejledningsforløb omhandler forebyggelse af ra-
dikalisering, men forløbene kan blandt andet omfatte ”Forebyg-
gelse af ekstremisme og radikalisering”, ”Kontroversielle em-
ner”, ”Vold og konfliktmægling” samt ”Forebyggelse af social
kontrol”.”
Justitsministeriet kan desuden henvise til Justitsministeriets besvarelser af
23. december 2020 af spørgsmål nr. 354 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1188: Spm. om, hvilke private og offentlige institutioner og organisationer, der arbejder med radikalisering i Danmark m.v., til justitsministeren
valg og af 11. maj 2021 af spørgsmål nr. 955 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg, hvor der redegøres for PET’s arbejde med at forebygge ekstre-
misme og radikalisering, bl.a. gennem inddragelse af en bred kreds af civil-
samfundsaktører.
Side 4/4