Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del
Offentligt
2419277_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
22. juni 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2021-0030-6096
Dok.:
1997215
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1161 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1161 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. maj 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1161: Spm., om det er korrekt forstået, at arresthusene i Østjylland, Midtjylland og Vestjylland er blevet pålagt at etablere overbelæg, hvis der er personer, der ikke overholder straf med fodlænke, og at "der blot skal smides madrasser ind på en celle" i tilfælde heraf, og at arresthusene ligeledes vil tilsidesætte kravet fra Ombudsmanden om størrelsen på cellerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1161 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det er korrekt forstået, at ar-
resthusene i Østjylland, Midtjylland og Vestjylland er blevet på-
lagt at etablere overbelæg, hvis der er personer, der ikke over-
holder straf med fodlænke, og at "der blot skal smides madrasser
ind på en celle" i tilfælde heraf, og at arresthusene ligeledes vil
tilsidesætte kravet fra Ombudsmanden om størrelsen på cel-
lerne?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen
kan oplyse, at det er udgangspunktet, at en
dømt, der har fået tilbagekaldt sin tilladelse til afsoning med
fodlænke, midlertidigt skal overføres til nærmeste arresthus,
mens der arbejdes på at finde en afsoningsplads til pågældende
i et fængsel. Den dømte kan imidlertid også overføres direkte til
afsoning i et fængsel, såfremt der forinden er fundet en plads til
den pågældende.
Reglerne om midlertidig overførsel til arresthus følger af § 26 i
bekendtgørelse om fuldbyrdelse af straf på bopælen under in-
tensiv overvågning og kontrol (bekendtgørelse om strafudstå-
else på bopælen).
Kriminalforsorgen kan dertil oplyse, at kriminalforsorgen gene-
relt er udfordret af et højt belæg, herunder særligt på arrestplad-
serne.
For at kunne håndtere det kraftigt stigende belæg er der i perio-
den 1. januar 2018 til og med den 26. maj 2021 idriftsat 521 nye,
kapacitetsoptimerede og genaktiverede pladser.
På trods af de markante kapacitetsudvidelser har kriminalforsor-
gen i 2020 haft en gennemsnitlig kapacitetsudnyttelse på 100,3
pct. Det er forventningen, at belægget vil stige yderligere i 2021
og 2022.
Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland, hvoraf hovedparten af
de områder, der nævnes i spørgsmålet, er placeret, har ligeledes
haft en høj gennemsnitlig udnyttelse af arrestpladser i både 2020
og 2021, jf. tabel 1.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1161: Spm., om det er korrekt forstået, at arresthusene i Østjylland, Midtjylland og Vestjylland er blevet pålagt at etablere overbelæg, hvis der er personer, der ikke overholder straf med fodlænke, og at "der blot skal smides madrasser ind på en celle" i tilfælde heraf, og at arresthusene ligeledes vil tilsidesætte kravet fra Ombudsmanden om størrelsen på cellerne, til justitsministeren
2419277_0003.png
Tabel 1
Gns. kapacitetsudnyttelse af arrestpladser, Kriminal-
forsorgen Midt- og Nordjylland 2020-2021
Kriminalforsorgen
og Nordjylland
2020
2021*
Midt- Gns. kapacitetsudnyttelse ar-
restpladser, pct.
107,9
107,6
*Anm: For 2021 er der tale om perioden 01.01.21-30.05.21 (år-til-dato).
Kriminalforsorgen har ikke mulighed for at styre tilgangen eller
fordelingen af varetægtsfængslede, da kriminalforsorgen er på-
lagt at modtage varetægtsfængslede fra politiet.
For at afhjælpe belægspresset på områdets arrestpladser blev der
i oktober 2020 taget initiativ til at konvertere lukket fængsels-
kapacitet til arrestkapacitet i Kriminalforsorgen Midt- og Nord-
jylland.
Til trods for konvertering af kapacitet og idriftsættelse af yder-
ligere kapacitet har det i stigende grad været nødvendigt at hånd-
tere det voksende belægspres ved øget anvendelse af dobbeltbe-
læg, hvor to indsatte placeres i en celle beregnet til én person,
herunder også i arrestsektoren i Kriminalforsorgen Midt- og
Nordjylland.
Når det er nødvendigt at etablere midlertidigt dobbeltbelæg på
enkeltceller, sker det ud fra en konkret vurdering, herunder bl.a.
af de sikkerhedsmæssige forhold. Det tilstræbes som udgangs-
punkt, at de pågældende indsatte er indforstået hermed, da pla-
cering i dobbeltbelæg ellers kan give sikkerhedsmæssige udfor-
dringer. Anvendelsen af beordret dobbeltbelæg kan dog være
nødvendigt, herunder særligt i situationer med stort belægspres.
Det skal bemærkes, at kriminalforsorgens enkeltceller opfylder
størrelseskravet på minimum 6 m
2
som fastsat i cirkulære om
størrelsen af og udstyr af indsattes opholdsrum i kriminalforsor-
gens institutioner, § 1, ligesom de celler som kriminalforsorgen
har indrettet som dobbeltceller lever op til cirkulærets størrel-
seskrav på minimum 8 m
2
.
En dobbeltcelle er en celle, der permanent er indrettet til to ind-
satte, og en dobbeltcelle indgår derfor med to pladser i kriminal-
forsorgens kapacitet. Ved dobbeltbelæg, der anvendes på grund
af højt belæg, er der derimod tale om midlertidig placering af to
indsatte i en celle, der er beregnet til én person. Da der er tale
om en enkeltcelle tæller cellen derfor som én plads i kriminal-
forsorgens kapacitet.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1161: Spm., om det er korrekt forstået, at arresthusene i Østjylland, Midtjylland og Vestjylland er blevet pålagt at etablere overbelæg, hvis der er personer, der ikke overholder straf med fodlænke, og at "der blot skal smides madrasser ind på en celle" i tilfælde heraf, og at arresthusene ligeledes vil tilsidesætte kravet fra Ombudsmanden om størrelsen på cellerne, til justitsministeren
Cirkulæret regulerer således ikke spørgsmålet om midlertidigt
dobbeltbelæg på enkeltceller, men fastsætter alene minimums-
krav til størrelsen af enkelt- og dobbeltceller. Kriminalforsorgen
tilstræber dog generelt, at celler som anvendes til dobbeltbelæg
er de celler, som er bedst egnet hertil, herunder med hensynta-
gen til cellens størrelse. Det skal endvidere bemærkes, at krimi-
nalforsorgen i videst muligt omfang opstiller midlertidige køje-
senge på celler, som anvendes til dobbeltbelæg. I lyset af den
ekstraordinære belægssituation kan det dog ikke afvises, at der
i spidsbelastningsperioder alene vil kunne tilvejebringes en ma-
dras i forbindelse med håndtering af dobbeltbelæg.”
Side 4/4